TopGear stapt net uit de gloedjenieuwe Peugeot e-3008. In ons aprilnummer (eind maart in de winkel) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Peugeot e-3008
Uitvoering: GT FWD 210 pk
Locatie: Cannes en omstreken
Weersomstandigheden: 16 graden en zon

Hoe nieuw is deze nieuwe Peugeot?

Heel nieuw, van boven tot onder. We weten dat je al jaren wordt gebombardeerd met 78 Stellantis-modellen met allemaal dezelfde elektrische aandrijflijn, maar deze is anders. De Peugeot e-3008 staat op het kersverse STLA Medium-platform, met een nieuwe opzet, nieuwe accu’s en nieuwe motoren. Het is het eerste model van wederom vele op deze basis, dus maak je borst maar nat.

Welke versies zijn er?

De e-3008 trapt af met de uitvoering die we hier rijden: een voorwielaandrijver met 210 pk en een accu van 73 kWh. Die zou volgens WLTP 527 kilometer ver moeten kunnen komen dankzij een opmerkelijk laag gemiddeld verbruik van 13,9 kWh/100 km. Later volgen ook een vierwielaandrijver met twee motoren en 320 pk, plus een Long Range met 230 pk en een accu van 98 kWh (geschat bereik 700 kilometer).

Oké. Rijdt het een beetje?

Lang niet gek. De Peugeot e-3008 oogt gedrongen en gespierd, en zo voelt hij ook aan. Z’n onderstel is vrij stug, de besturing is vlot en direct en in deze basisuitvoering gaat ie van 0 naar 100 in 8,6 seconden. De pedaalrespons vanuit stilstand is wel erg voorzichtig, zelfs in de Sport-modus, en om de een of andere reden moet je aan de rechterflipper (+) trekken als je minder recuperatie wilt. Los daarvan is het fijn kilometers maken, in ieder geval als je voorin zit.

Is het achterin dan afzien?

Dat ook weer niet, maar het zou gevoelsmatig ruimer moeten kunnen, zeker bij een hoge auto op een nieuw ontwikkeld platform. Het interieur is verder wel een keurig geheel, met conceptcar-achtige vormen in dashboard en deurpanelen. Op de instap-Allure krijg je twee 10-inch schermen, maar op de GT een kromme 21-inch oled-unit die eigenlijk een must-have is. Er zit ChatGPT in waar je tegen kunt praten, maar het is de 3.5-versie uit 2022, dus naar de nieuwste hotspot in de stad hoef je ‘m niet te vragen.

Wat kost de nieuwe Peugeot e-3008?

Prijzen beginnen bij 48.190 euro (49.735 in België) voor de 210 pk sterke Allure. De aangeklede GT is er vanaf 52.690 euro (54.735 in België). Pittig, maar daar hoeven we niet echt meer van op te kijken, toch? Overigens geeft Peugeot sinds kort acht jaar of 160.000 kilometer garantie, dus die kun je dan wel in je zak steken.

Lees onze volledige rijtest van de Peugeot e-3008 in TopGear Magazine 226, vanaf 28 maart in de winkel!

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)