
TopGear stapt net uit de gloedjenieuwe Peugeot e-3008. In ons aprilnummer (eind maart in de winkel) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Peugeot e-3008
Uitvoering: GT FWD 210 pk
Locatie: Cannes en omstreken
Weersomstandigheden: 16 graden en zon
Hoe nieuw is deze nieuwe Peugeot?
Heel nieuw, van boven tot onder. We weten dat je al jaren wordt gebombardeerd met 78 Stellantis-modellen met allemaal dezelfde elektrische aandrijflijn, maar deze is anders. De Peugeot e-3008 staat op het kersverse STLA Medium-platform, met een nieuwe opzet, nieuwe accu’s en nieuwe motoren. Het is het eerste model van wederom vele op deze basis, dus maak je borst maar nat.
Welke versies zijn er?
De e-3008 trapt af met de uitvoering die we hier rijden: een voorwielaandrijver met 210 pk en een accu van 73 kWh. Die zou volgens WLTP 527 kilometer ver moeten kunnen komen dankzij een opmerkelijk laag gemiddeld verbruik van 13,9 kWh/100 km. Later volgen ook een vierwielaandrijver met twee motoren en 320 pk, plus een Long Range met 230 pk en een accu van 98 kWh (geschat bereik 700 kilometer).
Oké. Rijdt het een beetje?
Lang niet gek. De Peugeot e-3008 oogt gedrongen en gespierd, en zo voelt hij ook aan. Z’n onderstel is vrij stug, de besturing is vlot en direct en in deze basisuitvoering gaat ie van 0 naar 100 in 8,6 seconden. De pedaalrespons vanuit stilstand is wel erg voorzichtig, zelfs in de Sport-modus, en om de een of andere reden moet je aan de rechterflipper (+) trekken als je minder recuperatie wilt. Los daarvan is het fijn kilometers maken, in ieder geval als je voorin zit.
Is het achterin dan afzien?
Dat ook weer niet, maar het zou gevoelsmatig ruimer moeten kunnen, zeker bij een hoge auto op een nieuw ontwikkeld platform. Het interieur is verder wel een keurig geheel, met conceptcar-achtige vormen in dashboard en deurpanelen. Op de instap-Allure krijg je twee 10-inch schermen, maar op de GT een kromme 21-inch oled-unit die eigenlijk een must-have is. Er zit ChatGPT in waar je tegen kunt praten, maar het is de 3.5-versie uit 2022, dus naar de nieuwste hotspot in de stad hoef je ‘m niet te vragen.
Wat kost de nieuwe Peugeot e-3008?
Prijzen beginnen bij 48.190 euro (49.735 in België) voor de 210 pk sterke Allure. De aangeklede GT is er vanaf 52.690 euro (54.735 in België). Pittig, maar daar hoeven we niet echt meer van op te kijken, toch? Overigens geeft Peugeot sinds kort acht jaar of 160.000 kilometer garantie, dus die kun je dan wel in je zak steken.
Lees onze volledige rijtest van de Peugeot e-3008 in TopGear Magazine 226, vanaf 28 maart in de winkel!
Meer van TopGear


Waarom de nieuwe Peugeot E-3008 een belangrijke mijlpaal is voor Stellantis

Peugeot deelt alvast de (gelekte) beelden van de nieuwe E-3008

De Peugeot 3008 krijgt net voor zijn exit nieuwe mild-hybride techniek

Peugeot e-3008 komt later dit jaar, rijdt 700 kilometer op een acculading

Peugeot 3008 GT Hybrid 225

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Moet je een Volkswagen Polo of Renault 5 laten staan voor deze bijzondere Firefly? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Chinese auto’s verkopen voor geen meter in Nederland, behalve als ze één bijzondere toevoeging hebben

Hoe lang mag je links blijven plakken voordat het onnodig linksrijden is?
