
Vandaag is de eerste dag van de rest van Peugeots leven. Althans, als je alle heisa rondom de zogeheten E-LION DAY mag geloven. Het merk lijkt van zin om de mensheid in z’n eentje te verlossen van al het emissiekwaad, want in 2023 worden alle modellen GEËLEKTRIFICEERD, in 2025 is er van 100 PROCENT VAN HET AANBOD EEN ELEKTRISCHE VERSIE en in 2030 zijn ALLE IN EUROPA VERKOCHTE PEUGEOTS ELEKTRISCH. Oftewel: wat ieder automerk zo’n beetje van plan is, maar dan met hoofdletters.
Tussen alle kapitalen door valt er zowaar ook nieuws te ontwaren. De Peugeot 3008 is namelijk zo’n beetje aan vervanging toe en wordt in zijn nieuwe verschijningsvorm uiteraard meteen vol-elektrisch. Deze e-3008 staat op de planning voor de tweede helft van dit jaar. Het zal het eerste model zijn op het nieuwe STLA Medium-platform van Stellantis en de maximale actieradius zal maar liefst 700 kilometer bedragen.
De Peugeot e-3008 krijgt twee motoren
De nieuwe Peugeot e-3008 komt er met drie verschillende elektrische aandrijflijnen, waaronder een met twee motoren. Vierwielaandrijving dus, zo durven we wel te gokken. Niet lang na zijn introductie krijgt hij gezelschap van de e-5008, waarvan je mag aannemen dat ie, net als nu, een langere/ruimere versie van dezelfde auto zal zijn. Waar alle huidige Stellantis-EV’s hun basis delen met auto’s met verbrandingsmotoren, luidt het STLA-platform de komst in van auto’s die vanaf het begin als EV werden ontwikkeld.
In de toekomst zullen de auto’s van Peugeot lichtere en duurzamere materialen bevatten en een geplande levenscyclus hebben van 20 tot 25 jaar, tegen vijftien jaar voor auto’s met een verbrandingsmotor. Dit met dank aan over-the-air updates en door slijtagedelen (zoals delen van de bekleding) steeds op te frissen om ze als nieuw te houden. Daarna zijn de auto’s in grote mate recyclebaar.
De Inception als inspiratie
Hierboven zie je een cartoonesk plaatje van het toekomstige Peugeot-gamma, dat qua styling sterk zal leunen op de Inception. We vermoeden echter dat ze niet per se zijn 680 pk zullen meekrijgen. Oh, en geen zorgen: ‘Wanneer onze klanten in een elektrische PEUGEOT rijden, is dit eerst en vooral nog altijd een PEUGEOT, en die ervaring zal altijd onze prioriteit zijn’, zo verzekert JEROME MICHERON, PEUGEOT PRODUCT DIRECTOR ons. Gelukkig maar.
Meer van TopGear


Peugeot e-3008 1e rij-indruk: Hoe rijdt de eerste auto op het nieuwe Stellantis-platform?

Waarom de nieuwe Peugeot E-3008 een belangrijke mijlpaal is voor Stellantis

Peugeot deelt alvast de (gelekte) beelden van de nieuwe E-3008

De Peugeot 3008 krijgt net voor zijn exit nieuwe mild-hybride techniek

Peugeot 3008 GT Hybrid 225

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Moet je een Volkswagen Polo of Renault 5 laten staan voor deze bijzondere Firefly? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Als je een sportieve band zoekt voor je auto, kun je deze merken beter overslaan

Waarom je omgevallen pylonnetjes naast de weg in Duitsland nooit moet oprapen

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)
