
We hebben nooit onder stoelen of banken gestoken dat we bij sommige recente Peugeots, ehm, acuut naar een pakje Rennies moesten grijpen. De 3008 spant daarbij de absolute kroon, maar de 308, waarvan 70 procent uit voorkant bestond, kon er ook wat van. We deden dan ook een klein vreugdedansje toen we hoorden dat Peugeot deze auto voortaan met een andere look op de weg gaat zetten.
De 308 is niet eens heel ingrijpend veranderd, maar de toevoeging van een andere, meer bescheiden grille doet al wonderen. We vinden het nog steeds niet mooi dat de raamlijn achter de motorkap een meter naar beneden valt, en het formaat van de koplampen is zeker niet ons ding, maar al met al smoelt de 308 voortaan een stuk beter.
Natuurlijk zou een facelift geen facelift zijn als er, naast de bekende benzine- en dieselmotoren, geen extrazuinig alternatief op het programma stond. Peugeot rept over ‘microhybridetechnologie’, maar wij houden het gewoon op een diesel met start/stop: de 1.6 e-HDi levert 112 pk en hangt aan een vervelende elektronisch schakelende versnellingsbak. Je kunt ook kiezen voor een normale pook en een koppelingspedaal, maar dan krijg je geen start/stop en haal je dus geen 104 g/km CO2-uitstoot. Deze zomer daalt dat cijfer overigens nog wat verder, naar 98 gram.
De facelift wordt vanaf april doorgevoerd op de gewone 308, de SW en de CC. Vanaf 20.850 euro rijd je ‘m.
Meer van TopGear


De volledig elektrische Peugeot e-308 is er ook bij (en gelijk als SW)

Peugeot 308 GT Hybrid 225

Peugeot 308: 1e rij-indruk

Peugeot 308 SW is nog een grote speler

Nieuwe Peugeot 308 GTI gaat er niet komen

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Helemaal zelfstandig rijdende vrachtwagens lopen tegen een grappig probleem aan in de VS

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Pas op: op deze dag is de volgende week de beruchte Flitsmarathon in Nederland (én de rest van Europa)

In deze Europese vakantiestreken zijn flitspalen vanaf nu uitgeschakeld – dit is waarom

Welke auto’s staan langer bij de garage: elektrische auto’s of met een verbrandingsmotor?
