
We hebben nooit onder stoelen of banken gestoken dat we bij sommige recente Peugeots, ehm, acuut naar een pakje Rennies moesten grijpen. De 3008 spant daarbij de absolute kroon, maar de 308, waarvan 70 procent uit voorkant bestond, kon er ook wat van. We deden dan ook een klein vreugdedansje toen we hoorden dat Peugeot deze auto voortaan met een andere look op de weg gaat zetten.
De 308 is niet eens heel ingrijpend veranderd, maar de toevoeging van een andere, meer bescheiden grille doet al wonderen. We vinden het nog steeds niet mooi dat de raamlijn achter de motorkap een meter naar beneden valt, en het formaat van de koplampen is zeker niet ons ding, maar al met al smoelt de 308 voortaan een stuk beter.
Natuurlijk zou een facelift geen facelift zijn als er, naast de bekende benzine- en dieselmotoren, geen extrazuinig alternatief op het programma stond. Peugeot rept over ‘microhybridetechnologie’, maar wij houden het gewoon op een diesel met start/stop: de 1.6 e-HDi levert 112 pk en hangt aan een vervelende elektronisch schakelende versnellingsbak. Je kunt ook kiezen voor een normale pook en een koppelingspedaal, maar dan krijg je geen start/stop en haal je dus geen 104 g/km CO2-uitstoot. Deze zomer daalt dat cijfer overigens nog wat verder, naar 98 gram.
De facelift wordt vanaf april doorgevoerd op de gewone 308, de SW en de CC. Vanaf 20.850 euro rijd je ‘m.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De volledig elektrische Peugeot e-308 is er ook bij (en gelijk als SW)

Peugeot 308 GT Hybrid 225

Peugeot 308: 1e rij-indruk

Peugeot 308 SW is nog een grote speler

Nieuwe Peugeot 308 GTI gaat er niet komen

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Prijs Peugeot E-408 is het waard om niet in een stuk zeep te rijden

Gaan de moederbedrijven van Dacia en Alfa Romeo fuseren?

Peugeot E-3008 GT review: Hoe rijdt de eerste EV met nieuwe techniek voor Peugeot, Opel en Fiat?

Je volgende Peugeot kan een levensgrote op afstand bestuurbare auto worden

In deze Europese hoofdstad kun je een boete krijgen, als je met te weinig mensen in de auto zit

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
