
Omdat het getal 309 niet meer beschikbaar is – iets met de jaren '80, Talbot en zo – is dit dan de Peugeot 308. In een geheel nieuwe vorm, wel te verstaan. Je kunt dit vooral zien aan het ontbreken van een enorme gapende voorkant.
Toegegeven, de facelift van het vorige model rekende al grotendeels af met dat onooglijke kenmerk, maar nu pakt Peugeot de auto écht goed aan. Ze brengen langzaam maar zeker het gehele modellengamma in lijn met de nieuwe, wat ons betreft eindeloos veel meer geslaagde ontwerptaal die we al op de 508 en 208 te zien kregen. De 308 maakt op dit gebied stappen met zevenmijlslaarzen en oogt strak, vlot en verfijnd, met een typische combinatie van scherpe en afgeronde lijnen. We herkennen er hier en daar een vleugje Duits in, maar daar gaan we niet over zeuren: dit ziet er gewoon ontzettend goed uit.
Zoals het een moderne middenklasser betaamt, biedt ook de 308 een lager gewicht en schonere motoren dan zijn voorganger. Gestoeld op PSA's EMP2-platform brengt hij zo'n 140 kilo minder op de weg, en Peugeot belooft ons een versie met minder dan 85 g/km aan CO2-uitstoot (goed voor 14 procent bijtelling, ook in 2014). Meer informatie over de motoren geeft het merk vooralsnog niet vrij.
Het interieur doet sterk aan dat van de 208 denken: het stuur is klein en de meters (met symmetrische wijzers) zijn niet erachter geplaatst, maar hoger. De i-cockpit, noemen ze het, maar dat klinkt raar. Een middenconsole met bijzonder weinig knoppen en een mooi geïntegreerd entertainmentsysteem (9,7 inch) doen vermoeden dat ook de prettige bediening van de 208 hier wordt voortgezet. Peugeot belooft verder een afwerking en kwaliteitsgevoel dat met de beste kan meekomen. Vanaf de luxere versies zijn er full-led koplampen.
Op 10 september zullen we de 308 voor het eerst in het echt kunnen aanschouwen op de IAA in Frankfurt. De datum waarop hij in Nederland op de markt komt, is ook al bekend: 17 oktober 2013.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De volledig elektrische Peugeot e-308 is er ook bij (en gelijk als SW)

Peugeot 308 GT Hybrid 225

Peugeot 308: 1e rij-indruk

Peugeot 308 SW is nog een grote speler

Nieuwe Peugeot 308 GTI gaat er niet komen

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Prijs Peugeot E-408 is het waard om niet in een stuk zeep te rijden

Gaan de moederbedrijven van Dacia en Alfa Romeo fuseren?

Peugeot E-3008 GT review: Hoe rijdt de eerste EV met nieuwe techniek voor Peugeot, Opel en Fiat?

Je volgende Peugeot kan een levensgrote op afstand bestuurbare auto worden

In deze Europese hoofdstad kun je een boete krijgen, als je met te weinig mensen in de auto zit

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
