Omdat het getal 309 niet meer beschikbaar is – iets met de jaren '80, Talbot en zo – is dit dan de Peugeot 308. In een geheel nieuwe vorm, wel te verstaan. Je kunt dit vooral zien aan het ontbreken van een enorme gapende voorkant.

Toegegeven, de facelift van het vorige model rekende al grotendeels af met dat onooglijke kenmerk, maar nu pakt Peugeot de auto écht goed aan. Ze brengen langzaam maar zeker het gehele modellengamma in lijn met de nieuwe, wat ons betreft eindeloos veel meer geslaagde ontwerptaal die we al op de 508 en 208 te zien kregen. De 308 maakt op dit gebied stappen met zevenmijlslaarzen en oogt strak, vlot en verfijnd, met een typische combinatie van scherpe en afgeronde lijnen. We herkennen er hier en daar een vleugje Duits in, maar daar gaan we niet over zeuren: dit ziet er gewoon ontzettend goed uit.

Zoals het een moderne middenklasser betaamt, biedt ook de 308 een lager gewicht en schonere motoren dan zijn voorganger. Gestoeld op PSA's EMP2-platform brengt hij zo'n 140 kilo minder op de weg, en Peugeot belooft ons een versie met minder dan 85 g/km aan CO2-uitstoot (goed voor 14 procent bijtelling, ook in 2014). Meer informatie over de motoren geeft het merk vooralsnog niet vrij.

Het interieur doet sterk aan dat van de 208 denken: het stuur is klein en de meters (met symmetrische wijzers) zijn niet erachter geplaatst, maar hoger. De i-cockpit, noemen ze het, maar dat klinkt raar. Een middenconsole met bijzonder weinig knoppen en een mooi geïntegreerd entertainmentsysteem (9,7 inch) doen vermoeden dat ook de prettige bediening van de 208 hier wordt voortgezet. Peugeot belooft verder een afwerking en kwaliteitsgevoel dat met de beste kan meekomen. Vanaf de luxere versies zijn er full-led koplampen.

Op 10 september zullen we de 308 voor het eerst in het echt kunnen aanschouwen op de IAA in Frankfurt. De datum waarop hij in Nederland op de markt komt, is ook al bekend: 17 oktober 2013.

Reacties