
Leek de 308 GTi je wel een pittig gevalletje? Dat was nog niets. Peugeot Sport, de afdeling van Peugeot die draait op powerbars en energiedrankjes, heeft z'n tanden nogmaals in de brave hatchback gezet, met dit als resultaat: dit is de 308 Racing Cup.
Waar de 308 GTi maximaal 270 pk uitspuwt, schopt deze uitslover het tot een niet geheel toevallig mooi ronde 308 pk. Dit uit dezelfde 1,6-liter THP-turbomotor die we al uit zoveel andere modellen kennen, maar dan voorzien van dezelfde turbo als de brute 208 T16.
Naast motorisch geweld gooit de 308 Racing Cup nog meer mooie specs op tafel: zo zijn er een sequentiële zesbak met flippers, een FIA-gekeurde rolkooi, achter- en zijruiten van polycarbonaat, remklauwen met zes zuigers en 18-inch velgen. Het totale gewicht blijft naar verluidt tussen de 1.000 tot 1.050 kilo steken. De spatbordverbreders maken de auto ruim 10 centimeter dikker dan de standaard 308 GTi. De enorme achterspoiler is afgekeken van de WTCC en zorgt voor de nodige extra downforce op snelheid, terwijl het onderstel voor het belangrijkste deel gelijk bleef aan dat van de GTi.
Leuk voor je woon-werkritjes? Lijkt ons ook, maar helaas: de 308 Racing Cup is niet straat-legaal en mag dus geen meter buiten het circuit rijden. Hij is bedoeld als opvolger van de RCZ Racing Cup, die al eerder furore maakte in verschillende toerwagen- en endurance-kampioenschappen. Vanaf eind 2016 is hij te koop, maar komende maand zie je 'm al blinken op de IAA in Frankfurt.
Meer van TopGear


De volledig elektrische Peugeot e-308 is er ook bij (en gelijk als SW)

Peugeot 308 GT Hybrid 225

Peugeot 308: 1e rij-indruk

Peugeot 308 SW is nog een grote speler

Nieuwe Peugeot 308 GTI gaat er niet komen

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Met deze briljante camper kun je gewoon de campings overslaan

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Normaal zijn Honda’s veel te duur, maar deze kan de goedkoopste auto van Nederland worden

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Rijke mensen willen echt geen elektrische auto, komt Lamborghini achter
