Peugeot 308 Racing Cup gaat ervoor

Leek de 308 GTi je wel een pittig gevalletje? Dat was nog niets. Peugeot Sport, de afdeling van Peugeot die draait op powerbars en energiedrankjes, heeft z'n tanden nogmaals in de brave hatchback gezet, met dit als resultaat: dit is de 308 Racing Cup.

Waar de 308 GTi maximaal 270 pk uitspuwt, schopt deze uitslover het tot een niet geheel toevallig mooi ronde 308 pk. Dit uit dezelfde 1,6-liter THP-turbomotor die we al uit zoveel andere modellen kennen, maar dan voorzien van dezelfde turbo als de brute 208 T16.

Naast motorisch geweld gooit de 308 Racing Cup nog meer mooie specs op tafel: zo zijn er een sequentiële zesbak met flippers, een FIA-gekeurde rolkooi, achter- en zijruiten van polycarbonaat, remklauwen met zes zuigers en 18-inch velgen. Het totale gewicht blijft naar verluidt tussen de 1.000 tot 1.050 kilo steken. De spatbordverbreders maken de auto ruim 10 centimeter dikker dan de standaard 308 GTi. De enorme achterspoiler is afgekeken van de WTCC en zorgt voor de nodige extra downforce op snelheid, terwijl het onderstel voor het belangrijkste deel gelijk bleef aan dat van de GTi.

Leuk voor je woon-werkritjes? Lijkt ons ook, maar helaas: de 308 Racing Cup is niet straat-legaal en mag dus geen meter buiten het circuit rijden. Hij is bedoeld als opvolger van de RCZ Racing Cup, die al eerder furore maakte in verschillende toerwagen- en endurance-kampioenschappen. Vanaf eind 2016 is hij te koop, maar komende maand zie je 'm al blinken op de IAA in Frankfurt.

 


Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken