
‘Hoewel hij direct uitgedaagd wordt door de SUV, blijft dit segment constant sinds 2010. De vraag in Europa blijft sterk en verkoopvoorspellingen zijn stabiel voor de komende jaren’, aldus Peugeot over de stationwagen. Niet alleen crossovers dus voor het Franse merk, maar ook gewoon weer een nieuwe Peugeot 308 SW. Door te focussen op de aerodynamica liet het merk de CO2-uitstoot met 2 gram per kilometer zakken. Daarbij ziet hij er, net als de hatchbackversie, niet onaardig uit.
De nieuwe Peugeot 308 – die een paar maanden geleden onthuld werd – groeide al 55 millimeter tussen de voor- en achterwielen. De wielbasis van de Peugeot 308 SW neemt met nog eens 55 millimeter toe. Standaard kun je achterin 608 liter aan spulletjes kwijt en als de achterbank plat is, groeit het aantal liter naar 1.634. Ter vergelijking: een Skoda Octavia doet 640 en 1.700 liter. De bagageruimte van de Peugeot is vrijwel even groot als die van de Ford Focus Estate.
Klein stuur, andere achterkant
Voorin probeert Peugeot de bestuurder ervan te overtuigen dat je over het stuur heen naar de tellers moet kijken, in plaats van erdoorheen. Die tellers zie je op een 10-inch display, dat net zo groot is als het infotainmentscherm. De achterkant is opnieuw ontworpen waarbij de zwarte strip tussen de achterlichten ontbreekt; dit zou optisch voor meer breedte zorgen. De neus van de Peugeot 308 SW is gelijk aan die van de hatchback.
Motoren Peugeot 308 SW
De krachtigste versies zijn de twee plug-in hybrides; een met 180 pk en een met 225 pk. Beide aandrijflijnen gooien het vermogen via een automaat naar de voorwielen en moeten 50 kilometer elektrisch kunnen rijden. Daarnaast zijn er driecilinder benzinemotoren met 110 of 130 pk en nog een diesel met 130 pk. Voor de diesel- en benzineversies is er wel keuze uit een handbak of automaat. De prijzen zijn nog niet bekend en de productie start later dit jaar.
Meer van TopGear


De volledig elektrische Peugeot e-308 is er ook bij (en gelijk als SW)

Peugeot 308 GT Hybrid 225

Peugeot 308: 1e rij-indruk

Nieuwe Peugeot 308 GTI gaat er niet komen

De Peugeot 308 is een knapperd

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen
