
‘Hoewel hij direct uitgedaagd wordt door de SUV, blijft dit segment constant sinds 2010. De vraag in Europa blijft sterk en verkoopvoorspellingen zijn stabiel voor de komende jaren’, aldus Peugeot over de stationwagen. Niet alleen crossovers dus voor het Franse merk, maar ook gewoon weer een nieuwe Peugeot 308 SW. Door te focussen op de aerodynamica liet het merk de CO2-uitstoot met 2 gram per kilometer zakken. Daarbij ziet hij er, net als de hatchbackversie, niet onaardig uit.
De nieuwe Peugeot 308 – die een paar maanden geleden onthuld werd – groeide al 55 millimeter tussen de voor- en achterwielen. De wielbasis van de Peugeot 308 SW neemt met nog eens 55 millimeter toe. Standaard kun je achterin 608 liter aan spulletjes kwijt en als de achterbank plat is, groeit het aantal liter naar 1.634. Ter vergelijking: een Skoda Octavia doet 640 en 1.700 liter. De bagageruimte van de Peugeot is vrijwel even groot als die van de Ford Focus Estate.
Klein stuur, andere achterkant
Voorin probeert Peugeot de bestuurder ervan te overtuigen dat je over het stuur heen naar de tellers moet kijken, in plaats van erdoorheen. Die tellers zie je op een 10-inch display, dat net zo groot is als het infotainmentscherm. De achterkant is opnieuw ontworpen waarbij de zwarte strip tussen de achterlichten ontbreekt; dit zou optisch voor meer breedte zorgen. De neus van de Peugeot 308 SW is gelijk aan die van de hatchback.
Motoren Peugeot 308 SW
De krachtigste versies zijn de twee plug-in hybrides; een met 180 pk en een met 225 pk. Beide aandrijflijnen gooien het vermogen via een automaat naar de voorwielen en moeten 50 kilometer elektrisch kunnen rijden. Daarnaast zijn er driecilinder benzinemotoren met 110 of 130 pk en nog een diesel met 130 pk. Voor de diesel- en benzineversies is er wel keuze uit een handbak of automaat. De prijzen zijn nog niet bekend en de productie start later dit jaar.
Meer van TopGear


De volledig elektrische Peugeot e-308 is er ook bij (en gelijk als SW)

Peugeot 308 GT Hybrid 225

Peugeot 308: 1e rij-indruk

Nieuwe Peugeot 308 GTI gaat er niet komen

De Peugeot 308 is een knapperd

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Prijs Peugeot E-408 is het waard om niet in een stuk zeep te rijden

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)
