‘Hoewel hij direct uitgedaagd wordt door de SUV, blijft dit segment constant sinds 2010. De vraag in Europa blijft sterk en verkoopvoorspellingen zijn stabiel voor de komende jaren’, aldus Peugeot over de stationwagen. Niet alleen crossovers dus voor het Franse merk, maar ook gewoon weer een nieuwe Peugeot 308 SW. Door te focussen op de aerodynamica liet het merk de CO2-uitstoot met 2 gram per kilometer zakken. Daarbij ziet hij er, net als de hatchbackversie, niet onaardig uit.
De nieuwe Peugeot 308 – die een paar maanden geleden onthuld werd – groeide al 55 millimeter tussen de voor- en achterwielen. De wielbasis van de Peugeot 308 SW neemt met nog eens 55 millimeter toe. Standaard kun je achterin 608 liter aan spulletjes kwijt en als de achterbank plat is, groeit het aantal liter naar 1.634. Ter vergelijking: een Skoda Octavia doet 640 en 1.700 liter. De bagageruimte van de Peugeot is vrijwel even groot als die van de Ford Focus Estate.
Klein stuur, andere achterkant
Voorin probeert Peugeot de bestuurder ervan te overtuigen dat je over het stuur heen naar de tellers moet kijken, in plaats van erdoorheen. Die tellers zie je op een 10-inch display, dat net zo groot is als het infotainmentscherm. De achterkant is opnieuw ontworpen waarbij de zwarte strip tussen de achterlichten ontbreekt; dit zou optisch voor meer breedte zorgen. De neus van de Peugeot 308 SW is gelijk aan die van de hatchback.
Motoren Peugeot 308 SW
De krachtigste versies zijn de twee plug-in hybrides; een met 180 pk en een met 225 pk. Beide aandrijflijnen gooien het vermogen via een automaat naar de voorwielen en moeten 50 kilometer elektrisch kunnen rijden. Daarnaast zijn er driecilinder benzinemotoren met 110 of 130 pk en nog een diesel met 130 pk. Voor de diesel- en benzineversies is er wel keuze uit een handbak of automaat. De prijzen zijn nog niet bekend en de productie start later dit jaar.
Reacties