
‘Hoewel hij direct uitgedaagd wordt door de SUV, blijft dit segment constant sinds 2010. De vraag in Europa blijft sterk en verkoopvoorspellingen zijn stabiel voor de komende jaren’, aldus Peugeot over de stationwagen. Niet alleen crossovers dus voor het Franse merk, maar ook gewoon weer een nieuwe Peugeot 308 SW. Door te focussen op de aerodynamica liet het merk de CO2-uitstoot met 2 gram per kilometer zakken. Daarbij ziet hij er, net als de hatchbackversie, niet onaardig uit.
De nieuwe Peugeot 308 – die een paar maanden geleden onthuld werd – groeide al 55 millimeter tussen de voor- en achterwielen. De wielbasis van de Peugeot 308 SW neemt met nog eens 55 millimeter toe. Standaard kun je achterin 608 liter aan spulletjes kwijt en als de achterbank plat is, groeit het aantal liter naar 1.634. Ter vergelijking: een Skoda Octavia doet 640 en 1.700 liter. De bagageruimte van de Peugeot is vrijwel even groot als die van de Ford Focus Estate.
Klein stuur, andere achterkant
Voorin probeert Peugeot de bestuurder ervan te overtuigen dat je over het stuur heen naar de tellers moet kijken, in plaats van erdoorheen. Die tellers zie je op een 10-inch display, dat net zo groot is als het infotainmentscherm. De achterkant is opnieuw ontworpen waarbij de zwarte strip tussen de achterlichten ontbreekt; dit zou optisch voor meer breedte zorgen. De neus van de Peugeot 308 SW is gelijk aan die van de hatchback.
Motoren Peugeot 308 SW
De krachtigste versies zijn de twee plug-in hybrides; een met 180 pk en een met 225 pk. Beide aandrijflijnen gooien het vermogen via een automaat naar de voorwielen en moeten 50 kilometer elektrisch kunnen rijden. Daarnaast zijn er driecilinder benzinemotoren met 110 of 130 pk en nog een diesel met 130 pk. Voor de diesel- en benzineversies is er wel keuze uit een handbak of automaat. De prijzen zijn nog niet bekend en de productie start later dit jaar.
Meer van TopGear


De volledig elektrische Peugeot e-308 is er ook bij (en gelijk als SW)

Peugeot 308 GT Hybrid 225

Peugeot 308: 1e rij-indruk

Nieuwe Peugeot 308 GTI gaat er niet komen

De Peugeot 308 is een knapperd

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Prijs Peugeot E-408 is het waard om niet in een stuk zeep te rijden

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

De EU versoepelt CO2-regels voor autofabrikanten, maar wat betekent dit voor jou?

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen
