
TopGear stapt net uit de gloedjenieuwe Peugeot e-3008. In ons aprilnummer (eind maart in de winkel) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Peugeot e-3008
Uitvoering: GT FWD 210 pk
Locatie: Cannes en omstreken
Weersomstandigheden: 16 graden en zon
Hoe nieuw is deze nieuwe Peugeot?
Heel nieuw, van boven tot onder. We weten dat je al jaren wordt gebombardeerd met 78 Stellantis-modellen met allemaal dezelfde elektrische aandrijflijn, maar deze is anders. De Peugeot e-3008 staat op het kersverse STLA Medium-platform, met een nieuwe opzet, nieuwe accu’s en nieuwe motoren. Het is het eerste model van wederom vele op deze basis, dus maak je borst maar nat.
Welke versies zijn er?
De e-3008 trapt af met de uitvoering die we hier rijden: een voorwielaandrijver met 210 pk en een accu van 73 kWh. Die zou volgens WLTP 527 kilometer ver moeten kunnen komen dankzij een opmerkelijk laag gemiddeld verbruik van 13,9 kWh/100 km. Later volgen ook een vierwielaandrijver met twee motoren en 320 pk, plus een Long Range met 230 pk en een accu van 98 kWh (geschat bereik 700 kilometer).
Oké. Rijdt het een beetje?
Lang niet gek. De Peugeot e-3008 oogt gedrongen en gespierd, en zo voelt hij ook aan. Z’n onderstel is vrij stug, de besturing is vlot en direct en in deze basisuitvoering gaat ie van 0 naar 100 in 8,6 seconden. De pedaalrespons vanuit stilstand is wel erg voorzichtig, zelfs in de Sport-modus, en om de een of andere reden moet je aan de rechterflipper (+) trekken als je minder recuperatie wilt. Los daarvan is het fijn kilometers maken, in ieder geval als je voorin zit.
Is het achterin dan afzien?
Dat ook weer niet, maar het zou gevoelsmatig ruimer moeten kunnen, zeker bij een hoge auto op een nieuw ontwikkeld platform. Het interieur is verder wel een keurig geheel, met conceptcar-achtige vormen in dashboard en deurpanelen. Op de instap-Allure krijg je twee 10-inch schermen, maar op de GT een kromme 21-inch oled-unit die eigenlijk een must-have is. Er zit ChatGPT in waar je tegen kunt praten, maar het is de 3.5-versie uit 2022, dus naar de nieuwste hotspot in de stad hoef je ‘m niet te vragen.
Wat kost de nieuwe Peugeot e-3008?
Prijzen beginnen bij 48.190 euro (49.735 in België) voor de 210 pk sterke Allure. De aangeklede GT is er vanaf 52.690 euro (54.735 in België). Pittig, maar daar hoeven we niet echt meer van op te kijken, toch? Overigens geeft Peugeot sinds kort acht jaar of 160.000 kilometer garantie, dus die kun je dan wel in je zak steken.
Lees onze volledige rijtest van de Peugeot e-3008 in TopGear Magazine 226, vanaf 28 maart in de winkel!
Meer van TopGear


Waarom de nieuwe Peugeot E-3008 een belangrijke mijlpaal is voor Stellantis

Peugeot deelt alvast de (gelekte) beelden van de nieuwe E-3008

De Peugeot 3008 krijgt net voor zijn exit nieuwe mild-hybride techniek

Peugeot e-3008 komt later dit jaar, rijdt 700 kilometer op een acculading

Peugeot 3008 GT Hybrid 225

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen
