
TopGear stapt net uit de gloedjenieuwe Peugeot e-3008. In ons aprilnummer (eind maart in de winkel) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Peugeot e-3008
Uitvoering: GT FWD 210 pk
Locatie: Cannes en omstreken
Weersomstandigheden: 16 graden en zon
Hoe nieuw is deze nieuwe Peugeot?
Heel nieuw, van boven tot onder. We weten dat je al jaren wordt gebombardeerd met 78 Stellantis-modellen met allemaal dezelfde elektrische aandrijflijn, maar deze is anders. De Peugeot e-3008 staat op het kersverse STLA Medium-platform, met een nieuwe opzet, nieuwe accu’s en nieuwe motoren. Het is het eerste model van wederom vele op deze basis, dus maak je borst maar nat.
Welke versies zijn er?
De e-3008 trapt af met de uitvoering die we hier rijden: een voorwielaandrijver met 210 pk en een accu van 73 kWh. Die zou volgens WLTP 527 kilometer ver moeten kunnen komen dankzij een opmerkelijk laag gemiddeld verbruik van 13,9 kWh/100 km. Later volgen ook een vierwielaandrijver met twee motoren en 320 pk, plus een Long Range met 230 pk en een accu van 98 kWh (geschat bereik 700 kilometer).
Oké. Rijdt het een beetje?
Lang niet gek. De Peugeot e-3008 oogt gedrongen en gespierd, en zo voelt hij ook aan. Z’n onderstel is vrij stug, de besturing is vlot en direct en in deze basisuitvoering gaat ie van 0 naar 100 in 8,6 seconden. De pedaalrespons vanuit stilstand is wel erg voorzichtig, zelfs in de Sport-modus, en om de een of andere reden moet je aan de rechterflipper (+) trekken als je minder recuperatie wilt. Los daarvan is het fijn kilometers maken, in ieder geval als je voorin zit.
Is het achterin dan afzien?
Dat ook weer niet, maar het zou gevoelsmatig ruimer moeten kunnen, zeker bij een hoge auto op een nieuw ontwikkeld platform. Het interieur is verder wel een keurig geheel, met conceptcar-achtige vormen in dashboard en deurpanelen. Op de instap-Allure krijg je twee 10-inch schermen, maar op de GT een kromme 21-inch oled-unit die eigenlijk een must-have is. Er zit ChatGPT in waar je tegen kunt praten, maar het is de 3.5-versie uit 2022, dus naar de nieuwste hotspot in de stad hoef je ‘m niet te vragen.
Wat kost de nieuwe Peugeot e-3008?
Prijzen beginnen bij 48.190 euro (49.735 in België) voor de 210 pk sterke Allure. De aangeklede GT is er vanaf 52.690 euro (54.735 in België). Pittig, maar daar hoeven we niet echt meer van op te kijken, toch? Overigens geeft Peugeot sinds kort acht jaar of 160.000 kilometer garantie, dus die kun je dan wel in je zak steken.
Lees onze volledige rijtest van de Peugeot e-3008 in TopGear Magazine 226, vanaf 28 maart in de winkel!
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom de nieuwe Peugeot E-3008 een belangrijke mijlpaal is voor Stellantis

Peugeot deelt alvast de (gelekte) beelden van de nieuwe E-3008

De Peugeot 3008 krijgt net voor zijn exit nieuwe mild-hybride techniek

Peugeot e-3008 komt later dit jaar, rijdt 700 kilometer op een acculading

Peugeot 3008 GT Hybrid 225

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Prijs Peugeot E-408 is het waard om niet in een stuk zeep te rijden

Gaan de moederbedrijven van Dacia en Alfa Romeo fuseren?

Peugeot E-3008 GT review: Hoe rijdt de eerste EV met nieuwe techniek voor Peugeot, Opel en Fiat?

Je volgende Peugeot kan een levensgrote op afstand bestuurbare auto worden

Populairste Volvo van Nederland wordt aanzienlijk goedkoper

Voor minder dan 36.000 euro heb je nu al een nieuwe ‘camper’ met fabrieksgarantie

De nieuwste Opel rijdt 1.115 kilometer ver, maar het is geen diesel

Dacia Duster Hybrid 140 Extreme: gelukkig nog steeds knalhard plastic in het interieur (review)

Door een ‘geheim’ trucje wordt de meest gestolen auto ineens nooit meer gestolen

Zelfs het grootste automerk ter wereld vindt zijn eigen elektrische auto’s niet goed genoeg

In deze Europese hoofdstad kun je een boete krijgen, als je met te weinig mensen in de auto zit

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

De Nürburgring gaat op bepaalde dagen auto’s verbieden (en dat is een goede keuze)

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook
