Ferdinand Piëch was niet alleen de kleinzoon van Porsche-oprichter Ferdinand Porsche, maar ook de grondlegger van de Volkswagen Groep. Hij stierf helaas in 2019, maar liet zijn werk aan de Porsche 917, Audi Quattro en Bugatti Veyron achter. Nu pakt zijn zoon Toni de draad weer op met Piëch Automotive. De eerste auto van het merk moet deze elektrische Piëch GT worden.

In 2019 toonde Piëch Automotive al een conceptauto met de naam Mark Zero. Vijf jaar later zou de auto gebouwd moeten worden, maar dat gaat hem niet worden. In plaats daarvan trok Piëch een andere bekende naam uit de autowereld aan: Tobias Moers, ex-topman van Mercedes-AMG en Aston Martin Lagonda, is nu de baas bij het bedrijf. Samen gaan Piëch en Moers EV’s bouwen, te beginnen met de GT die je hierboven ziet.

Voorlopig krijgen we alleen een conceptversie van klei te zien, maar over vier jaar zou je deze GT echt moeten kunnen kopen. Beloofd. Piëch vertelt aan Car and Driver dat de GT een koolstofvezel monocoque krijgt en een ophanging die deels uit aluminium en deels uit staal bestaat. Inclusief een 90-kWh batterij en twee elektromotoren moet de supercar zo’n 1.800 kilo wegen. Ter vergelijking: de nieuwe Taycan Turbo GT weegt 2.365 kilo.

Specificaties van de Piëch GT

De twee losstaande elektromotoren zijn ieder 510 pk sterk en leveren apart van elkaar 550 Nm aan koppel. Al dat vermogen wordt via een tweetraps automaat naar de 22-inch wielen gebracht. Piëch hoopt op een 0-naar-100-tijd van 2,6 seconden en een topsnelheid van 300 km/u. De actieradius moet 500 kilometer zijn en opladen kan met maar liefst 500 kW. Met 10 minuten opladen zou je accu van 10 naar 80 procent vol moeten gaan.

Piëch Automotive heeft grootse plannen. In 2028 en 2029 wil het bedrijf 2.000 auto’s bouwen. Later moet er een vierdeurssedan bij komen waarvan er tussen de 4.500 en 5.000 stuks worden gebouwd. Er is volgens Moers ook nog ruimte voor een sedan met verlengde wielbasis of voor sportieve versies met een laag productieaantal.

In 2033 komt er een nieuwe of gefacelifte GT naast een elektrische SUV. Alle drie de autotypes krijgen dezelfde onderhuidse hardware. Afhankelijk van de wielbasis groeit of krimpt het accupakket mee met de auto. Maar eerst dus de GT, waarvan Piëch de bouw uitbesteedt aan Multimatic. De verwachte prijs ligt ergens rond de twee ton, wat in de buurt is van de eerder genoemde Taycan Turbo GT.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)