Pininfarina probeert wat meer interesse te wekken voor de 1.900 pk sterke elektrische hypercar, de Battista. Daarom bouwt Pinifarina een nieuwe, speciale uitvoering met de naam Battista Edizione Nino Farina. Het merk bouwt maar vijf exemplaren. Het is een eerbetoon aan het neefje van oprichter Battista ‘Pinin’ Farina. Zijn neefje heet Giuseppe Antonio ‘Nino’ Farina. Hij scheen trouwens een aardig potje te kunnen sturen.
Nino Farina won de eerste officiële F1-race en het eerste F1-kampioenschap in 1950. Samen met Juan Manuel Fangio en Luigi Fagioli vormde hij een ijzersterk team bij Alfa Romeo. Farina stond erom bekend dat hij roekeloos reed, maar toch overleefde hij dit gevaarlijke tijdperk van de F1. In 1955 stopte hij op 48-jarige leeftijd. Elf jaar later kwam Farina om het leven toen hij onderweg was naar de GP van Frankrijk.
Verwijzingen naar de F1-kampioen
Wat heeft dit bijzondere verhaal dan te maken met een elektrische hypercar in 2023? Vrij weinig eigenlijk buiten het gegeven dat sommige potentiële klanten in dit segment liever een verhaal en kleine stukjes geschiedenis kopen dan dat ze een auto vanaf de basis configureren. Daarom zijn de kleuren en stickers alvast gekozen en zijn er een heleboel referenties naar de F1-kampioen.
De lak is bijvoorbeeld in de kleur ‘Rosso Nino’ die speciaal voor deze auto gemengd is en een ‘eerbetoon brengt aan de racecarrière’ van Farina. Aan de binnen- en buitenkant kom je de handtekening van de coureur verschillende keren tegen. Het ‘Furiosa-pakket’ zit er standaard op waardoor er een agressievere splitter en diffuser op zit. De satijn gouden aluminium wielen zijn wel helemaal nieuw.
Het interieur van de Pininfarina Battista Edizione Nino Farina
Vanbinnen is er een tweetonig thema: de bestuurdersstoel heeft een zwart lederen bekleding en de stoel van bijrijder draagt beige en zwart alcantara. De achterkant van de stoelen hebben dezelfde speciale kleur als de carrosserie. Er is ook nog een plaque die een van de vijf mijlpalen uit Farina’s leven aangeeft: zijn geboorte, de eerste pole-position en overwinning, tweede overwinning in 1950, derde en laatste overwinning in 1950 en als laatste het F1-kampioenschap in dat jaar.
De specificaties blijven gelijk aan de standaardauto. Niet dat daar heel veel aan toegevoegd hoefde te worden. De vier elektromotoren produceren 1.900 pk en 2.340 Nm. Die motoren trekken stroom uit een 120-kWh batterijpakket dat in een T-vorm ligt achter de stoelen. Volgens de WLTP kom je er 476 kilometer ver mee. De 0-100-tijd is 1,86 seconden en de topsnelheid ligt op 350 km/u.
Wil je de Pininfarina Battista Edizione Nino Farina in het echt zien? Tijdens het Goodwood Festival of Speed doet één van de vijf exemplaren een rondje op het heuveltje. Daarvoor schakelt Pininfarina ex-F1-coureur, recordhouder op Goodwood en testcoureur van het merk, ‘Quick Nick’ Heidfeld in. Hij kost trouwens 3,1 miljoen euro, zonder eventuele Nederlandse belastingen.
Reacties