
Pininfarina probeert wat meer interesse te wekken voor de 1.900 pk sterke elektrische hypercar, de Battista. Daarom bouwt Pinifarina een nieuwe, speciale uitvoering met de naam Battista Edizione Nino Farina. Het merk bouwt maar vijf exemplaren. Het is een eerbetoon aan het neefje van oprichter Battista ‘Pinin’ Farina. Zijn neefje heet Giuseppe Antonio ‘Nino’ Farina. Hij scheen trouwens een aardig potje te kunnen sturen.
Nino Farina won de eerste officiële F1-race en het eerste F1-kampioenschap in 1950. Samen met Juan Manuel Fangio en Luigi Fagioli vormde hij een ijzersterk team bij Alfa Romeo. Farina stond erom bekend dat hij roekeloos reed, maar toch overleefde hij dit gevaarlijke tijdperk van de F1. In 1955 stopte hij op 48-jarige leeftijd. Elf jaar later kwam Farina om het leven toen hij onderweg was naar de GP van Frankrijk.
Verwijzingen naar de F1-kampioen
Wat heeft dit bijzondere verhaal dan te maken met een elektrische hypercar in 2023? Vrij weinig eigenlijk buiten het gegeven dat sommige potentiële klanten in dit segment liever een verhaal en kleine stukjes geschiedenis kopen dan dat ze een auto vanaf de basis configureren. Daarom zijn de kleuren en stickers alvast gekozen en zijn er een heleboel referenties naar de F1-kampioen.
De lak is bijvoorbeeld in de kleur ‘Rosso Nino’ die speciaal voor deze auto gemengd is en een ‘eerbetoon brengt aan de racecarrière’ van Farina. Aan de binnen- en buitenkant kom je de handtekening van de coureur verschillende keren tegen. Het ‘Furiosa-pakket’ zit er standaard op waardoor er een agressievere splitter en diffuser op zit. De satijn gouden aluminium wielen zijn wel helemaal nieuw.
Het interieur van de Pininfarina Battista Edizione Nino Farina
Vanbinnen is er een tweetonig thema: de bestuurdersstoel heeft een zwart lederen bekleding en de stoel van bijrijder draagt beige en zwart alcantara. De achterkant van de stoelen hebben dezelfde speciale kleur als de carrosserie. Er is ook nog een plaque die een van de vijf mijlpalen uit Farina’s leven aangeeft: zijn geboorte, de eerste pole-position en overwinning, tweede overwinning in 1950, derde en laatste overwinning in 1950 en als laatste het F1-kampioenschap in dat jaar.
De specificaties blijven gelijk aan de standaardauto. Niet dat daar heel veel aan toegevoegd hoefde te worden. De vier elektromotoren produceren 1.900 pk en 2.340 Nm. Die motoren trekken stroom uit een 120-kWh batterijpakket dat in een T-vorm ligt achter de stoelen. Volgens de WLTP kom je er 476 kilometer ver mee. De 0-100-tijd is 1,86 seconden en de topsnelheid ligt op 350 km/u.
Wil je de Pininfarina Battista Edizione Nino Farina in het echt zien? Tijdens het Goodwood Festival of Speed doet één van de vijf exemplaren een rondje op het heuveltje. Daarvoor schakelt Pininfarina ex-F1-coureur, recordhouder op Goodwood en testcoureur van het merk, ‘Quick Nick’ Heidfeld in. Hij kost trouwens 3,1 miljoen euro, zonder eventuele Nederlandse belastingen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Kijk hoe de Pininfarina Battista het wereldrecord voor de snelste 0-100-tijd breekt

Hyper-GT van het Jaar 2021: Pininfarina Battista

Bovet Battista: meer bewegende delen dan de auto

Elektrische hypercars: (nog) niet te bevatten

Pininfarina Battista Anniversario kan 350 km/u

Beeldschone Italiaanse cabriolet maakt toupet overbodig en onmogelijk

Pinfarina B95 Bruce Wayne heeft 475 pk per aangedreven wiel

Morgan Midsummer is een door Pininfarina ontworpen pareltje

De Pininfarina Enigma GT heeft een waterstof-V6 met een interessante twist

De Pininfarina Pura Vision is het voorschot op een elektrische luxe-SUV van het merk

Kijk hoe de Pininfarina Battista het wereldrecord voor de snelste 0-100-tijd breekt

VIDEO: Lotus Evija X crasht tijdens burnout op Goodwood Festival of Speed

Gaat Polestar racen? Met deze Polestar 6 Concept BST zou het prima kunnen

Max Verstappen rijdt dit jaar mee met het Goodwood Festival of Speed

Meerijden tijdens het Festival of Speed in dé Porsche 953 Parijs-Dakar

De enige Hyundai RN22e ter wereld crasht op spectaculaire wijze tijdens Goodwood

Waarom de Goodwood-klim van de McMurtry Spéirling ons Moment van het Jaar 2022 is

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is
