Testen bij extreme weersomstandigheden is een essentieel onderdeel van het werken voor een grote fabrikant, waarbij duurzaamheidsingenieurs alle uithoeken van de wereld bezoeken in vermomde prototypes. Ze brengen duizenden uren door met gekalibreerde apparatuur om te controleren welke onderdelen spontaan loslaten en welke zomaar ontbranden.

Vaak zijn het lange ritten zonder spektakel. Maar zo nu en dan mogen ingenieurs een beetje los. Zoals hier. Joakim Rydholm, de chassisman bij Polestar, kreeg de opdracht om het perfecte elektrische winterwapen te maken. Rydholm – een rallyrijder op zijn vrije dagen met een flinke prijzenkast – heeft de P2 opgepept naar zijn eigen specifieke recept. En het ziet er smakelijk uit. De auto heet voluit de Polestar 2 ‘Arctic Circle’.

De wijzigingen aan de Polestar 2 ‘Arctic Circle’

Het eerste dat opvalt, is de toegenomen rijhoogte (met 30 millimeter) en de OZ Racing-rallywielen, geschoeid met op maat gemaakte spijkerbanden. Er zijn 30 procent zachtere veren en drievoudig instelbare Öhlins-dempers. Om de auto zo stijf mogelijk te houden, zijn er een paar forse veerpoten vóór en áchter gemonteerd. Een koolstofvezel beschermplaat onder de voorbumper moet bescherming bieden tegen sneeuwbanken.

Het vermogen van de Polestar 2 ‘Arctic Circle’

Uiteraard installeerden de mensen van Polestar de nieuwste update waardoor het vermogen groeit met 68 pk naar een totaal van 476 pk. In een poging om allemaal verantwoordelijk te klinken, zegt Rydholm dat al deze testwerken bedoeld zijn om een nauwkeuriger onderstel te ontwikkelen voor meer veiligheid. Om dezelfde reden beleven wij ook geen enkel plezier aan het volledig zijwaarts gaan met auto’s bij TopGear. Het is puur wetenschappelijk.

Vooruit, hij biedt toch wel wat plezier

‘Met de speciale upgrades konden we het rijplezier in een winterse omgeving naar een nieuw niveau tillen. De prestaties, wegligging en balans die we hebben bereikt met de extra rijhoogte en gespecialiseerde banden zijn vooral merkbaar wanneer je een bocht volledig zijwaarts ingaat. Deze auto zorgt voor een grote glimlach op je gezicht, terwijl je altijd in totale controle bent’, zegt Rydholm. De Polestar 2 ‘Arctic Circle’ gaat helaas niet in productie.

Volvo P1800 Cyan drift

De collega’s bij Cyan Racing kunnen er ook wat van

Zij bouwden deze Volvo P1800 om

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)