Een perfecte foto om een onderschrift bij te verzinnen. Misschien houdt deze GTI wel een toespraak tegen schoorsteenfilters, eh, roetfilters. Of is hij dankzij de coronacrisis gedwongen als straatmuzikant op te treden. Misschien laat hij zich wel over heel andere dingen uit. In werkelijkheid gaat het hier uiteraard om een geluidscontrole door de politie. Deze aangepaste Volkswagen Golf VI GTI ‘R400’ kwam niet door de meting.
Hoeveel herrie mag een auto maken?
Volgens het handboek van de RDW mag een auto ‘geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB’. De politie van Scheveningen vertelt aan TopGear: ‘Soms heeft een voertuig geen opgegeven waarde, dan is er een boek met tabellen waarin de waardes staan weergegeven. Het getoonde voertuig op de foto mocht bijvoorbeeld 81 dB produceren bij 3.750 toeren en de gemeten waarde was 113 dB. Dus een overschrijding van 32 dB. Elke 3 dB overschrijding is een verdubbeling van de geluidsintensiteit.’
Probeer niet je hersenen te veel te laten kraken over hoeveel luider de Golf precies was. Dit zegt Wikipedia: ‘Elke verhoging met 10 decibel betekent een vergroting in vermogen of energie met een factor 10. Een verhoging met 20 dB betekent dus een factor 100, een verhoging met 30 dB een factor 1.000’. En dan was de meting nog onder de 4.000 tpm ook. Geluid is subjectief, dus het zal niet 1.000 keer luider klinken, maar in ieder geval fors luider. 120 dB wordt over het algemeen beschouwd als de pijngrens. Oftewel: je bent niet blij als deze GTI van je buurman is.
Op de site van de GGD komen we een tabel tegen over gehoorschade. Daarin staat dat geluid luider dan 110 dB direct voor gehoorschade kan zorgen. Dan moet je uiteraard wel zo dichtbij staan als de microfoon die je op de foto ziet, maar je kunt je voorstellen dat de auto aan in de categorie ‘nogal luid’ valt. De GGD vergelijkt alles boven de 110 dB met een ‘dance event, disco of popconcert’. En dan heb je ook nog eens gehoorschade door een viercilinder, dat maakt het nog wat erger.
WOK-melding
Wanneer een auto te luid is en door de politie wordt gesnapt, dan komt er een WOK-melding op het kenteken te staan. De afkorting staat voor Wachten Op Keuren. De eigenaar van de auto moet zijn Golf aanpassen zodat de auto weer voldoet aan de decibelnorm. Dan moet hij langs de RDW om de auto opnieuw goed te laten keuren. Tot de auto opnieuw is gekeurd, blijft de WOK staan en mag de auto niet verder rijden op de openbare weg.
Controles in Scheveningen
Hoewel het er eventjes op leek, is het momenteel geen weer om langs de stranden van Scheveningen te cruisen. Voor als het straks weer zonnig is: mocht je een dikke pijp onder je auto hebben hangen, pas dan goed op in de badplaats. ‘De komende tijd zullen de collega’s van basisteam Scheveningen de noise patrol vaker inzetten om geluidsoverlast van motorvoertuigen tegen te gaan’, meldt de politie van Scheveningen op Facebook.
john heeft op 22 april 2021 geschreven:
Het is jammer dat er eigenlijk slechts incidenteel op geluidsoverlast wordt gecontroleerd. De hoeveelheid auto’s en motoren, vooral als je op een zomerse dag richting naar en van het strand gaan, met holle uitlaten of geluidssystemen dat je met de ramen dicht op je bank zit te rillen van de grondtonen is verschrikkelijk. En de eigenaren later allemaal op staatskosten aan de gehoorapparaten omdat ze doof zijn door het zelf geproduceerde lawaai.
John heeft op 9 april 2021 geschreven:
Een golf is best een leuk karretje en stoer.
Jammer dat de wegligging uit het jaar kruikje is.
Volkswagens gaan altijd in een slakkengang door een rotonde.
Gewoon omdat het niet beter en harder kan.
Raymond heeft op 8 april 2021 geschreven:
Die Golf verkopen en Opel Corsa met kenteken 59-ZHT-5 kopen en daar lekker herrie mee maken. Die mag volgens de kentekenregistratie 723 dB produceren!
PadeMe heeft op 10 april 2021 geschreven:
Alleen wordt de meeting stationair gedaan, en dan wordt het 84 dB(A) …
Mike heeft op 8 april 2021 geschreven:
Motoren worden momenteel ook aangepakt en ik durf wel te zeggen dat de focus meer op de motoren liggen dan op auto’s
Jos heeft op 8 april 2021 geschreven:
Pak dan ook de motoren eens aan, bv Harleys zonder demper in de uitlaat.
Peter heeft op 8 april 2021 geschreven:
Jankerd
john heeft op 22 april 2021 geschreven:
alles behalve, als je per dag zo’n honderd langs hoort komen, is dat “fantastische”geluid alles behalve leuk.
Peter heeft op 8 april 2021 geschreven:
Jankeru
Ron heeft op 8 april 2021 geschreven:
Dit is het eerste bericht dat ik zie over een auto die teveel herrie maakt, tegen over een stuk of 30-35 over motoren die herrie maken.
Ruurd heeft op 8 april 2021 geschreven:
@Mocca: Andere auto’s met te luide uitlaat die niet gepakt worden ook. Wat is je punt?
Gewoon aanpakken. Tokkie gehalte op de weg is al groot genoeg.
Mocca heeft op 8 april 2021 geschreven:
En motoren mogen door blijven rijden.