Wie vroeger een 911 wilde maar daar niet het geld voor had, kocht een 924 of 944. Later moesten dit soort mensen het doen met auto’s als de Porsche Cayman of een Boxster. Hoewel we deze auto’s tegenwoordig 718 Cayman en 718 Boxster moeten noemen, zal de tweede aanduiding ook wel volstaan, toch? Geniet nog maar even van de benzinemodellen, want ze gaan vertrekken.
Porsche ervaart hetzelfde probleem met de 718’s als dat het merk had met de Macan. Vanaf 1 juli gaan er in de EU nieuwe regels in om auto’s beter te beschermen tegen hackers. Porsche bouwt deze generatie van de Cayman en Boxster sinds 2016, ver voordat de nieuwe regels in Europa bekend waren. Een woordvoerder van het merk vertelt aan Motor 1 dat het teveel geld zou kosten om een update te ontwikkelen waarmee de Porsche Cayman en Boxster wel verkocht kon blijven worden in Europa.
Het goede nieuws bij het overlijden van de benzine-718
Gelukkig hoeft niet de productie van alle Porsche 718’s per 1 juli te stoppen. De EU geeft de Porsche 718 Cayman GT4 RS en de Porsche Boxster RS Spyder een immuniteitsketting, omdat deze auto’s in kleine aantallen worden geproduceerd. Beide auto’s zijn nog niet uitverkocht. Tot 1 juli houdt Porsche de productie van de gewone 718’s in stand. Hierna blijft het merk de auto’s verkopen in Europa zolang de voorraad strekt.
Daarna moeten 718-rijders het doen met een elektrisch exemplaar. De elektrische Boxster en Cayman moeten volgend jaar al komen. Voor het zover is, kun je een laatste instapbenzine-718 bestellen. De goedkoopste Cayman gaat voor 108.200 euro (67.312 euro in België) en de instap-Boxster gaat voor 110.400 euro (69.526 euro in België).
Henk heeft op 28 maart 2024 geschreven:
Wie wil er nu een elektrische Porsche?