
Wees blij dat je momenteel niet ruim 120.000 euro vrij te besteden hebt. Toekomstige eigenaren van de Porsche 718 Cayman GTS, 718 Cayman GT4, 718 Boxster GTS en 718 Spyder staan sinds vandaag namelijk voor een bijna onmogelijk dilemma. De zescilinderversies van de 718 zijn vanaf nu ook te bestellen met een PDK-automaat. Aan de ene kant lever je dan een brokje rijbeleving in, maar je krijgt er wel flink wat prestaties voor terug. Daarbij is de PDK iets goedkoper.
De 0-100-tijd zakt in het geval van de GTS van 4,5 naar 4,0 seconden. Bij de GT4 gaat deze van 4,4 naar 3,9 seconden. Normaal zouden we sowieso adviseren voor de handbak te gaan, maar in het geval van de PDK zul je ook nooit teleurgesteld zijn. In het geval van de GTS zakt de prijs bij het aanvinken van de PDK met bijna 4.000 euro. Bij de GT4 is dat 700 euro. Geen doorslaggevende cijfertjes, dus. De lagere prijs is een uitwerking zijn van de CO2-strafbelasting in de BPM – de automaat met dubbele koppeling stoot iets minder uit.
Gelukkig kun je altijd rekenen op goed consumentenadvies bij TopGear. De enige juiste keuze: je zult een Cayman GT4 met een PDK moeten bestellen, én een Spyder met een handbak. Je krijgt er toch geen rente voor als je het geld op de bank laat staan. Vind je het zonde dat een van je twee juweeltjes vaak stilstaat, dan kun je ons altijd even bellen voor een Italiaans beurtje. Of haal anders één Porsche 911 Turbo S voor hetzelfde geld.
Prijzen Porsche 718 Cayman en Boxster met PDK
Porsche 718 Cayman GTS 4.0 PDK – 121.700 euro
Porsche 718 Cayman GTS 4.0 handbak – 125.200 euro
Porsche 718 Boxster GTS 4.0 PDK – 123.700 euro
Porsche 718 Boxster GTS 4.0 handbak – 127.200
Porsche 718 Spyder PDK – 138.100 euro
Porsche 718 Spyder PDK handbak – 138.700 euro
Porsche 718 Cayman GT4 PDK – 141.000 euro
Porsche 718 Cayman GT4 PDK – 141.700 euro
Meer van TopGear


Een sportwagen kopen is financieel gewoon een verstandige keuze, dit is waarom

Porsche stopt met de 718 Cayman en Boxster in Europa, maar er is ook goed nieuws

Kan de oude Porsche Cayman de nieuwe Porsche 718 GT4 RS een beetje bijhouden?

Wat moet je laatste pure benzineauto zijn? BMW M2 vs Porsche 718 Cayman vs Audi RS 3

Porsche 718 Spyder RS review: Een geslaagd einde van een tijdperk?

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Porsche 718 Spyder RS review: Een geslaagd einde van een tijdperk?

Walkaround Porsche 718 Spyder RS: alles wat je moet weten

Porsche 718 Cayman GT4 en Spyder zijn hier

Wat moet je laatste pure benzineauto zijn? BMW M2 vs Porsche 718 Cayman vs Audi RS 3

De nieuwe BMW M2 neemt het op tegen de Porsche 718 Cayman GT4 en de BMW 1M Coupé

Is de Porsche 718 Cayman GT4 RS zo fenomenaal als de specificaties doen vermoeden?

Deze Cayman GT4 had op de gezonken Felicity Ace moeten staan (maar rijdt nu op de Nürburgring)

Porsche 718 Cayman GT4 RS: met de GT3-motor

Porsche Cayman GT4: PDK vs handgeschakeld

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom
