De 996-generatie van de Porsche 911 kon nooit rekenen op zoveel liefde als de andere generaties, ondanks zijn vele talenten. Porsche weet dit van het Elfje met de spiegelei-koplampen. ‘De Type 996 wordt ten onrechte overschaduwd door de andere 911-reeksen’, zei Alexander Fabig van Porsche. Om de 996 te eren, is er nu deze Porsche 911 Classic Club.
Fabig is de baas van de klassieker- en individualiseringsdivisie van het bedrijf. Samen met de Porsche Club of America is hij verantwoordelijk voor deze Porsche 911 Classic Club. Het is een volledig gerestaureerde 996 die nu is voorzien van meer vermogen en meer spoiler.
Project Grey, zoals de auto intern bekendstond, begon zijn leven als een 911 Carrera uit 1998. De liefhebbers vonden hem geparkeerd bij een dealer in Columbia, ‘verwaarloosd en in slechte staat’. Ze vlogen de auto naar de werkplaats van Porsche Classic in Duitsland voor een tweede leven.
De auto werd volledig gestript
Zoals bij al deze Porsche-fabrieksrestauraties werd de auto tot aan de basis gestript en werd de carrosserie opnieuw opgebouwd en versterkt. De originele Carrera-aandrijflijn werd weggegooid ten gunste van iets heel bijzonders: de motor en versnellingsbak van een 996.2 GT3.
De atmosferische (en watergekoelde) 3,6-liter boxermotor uit die GT3 produceert 381 pk bij 8.200 tpm. Hij is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. De 0-100-tijd van de Porsche 911 Classic Club zit onder de 4,5 seconden. IJzig traag naar moderne Porsche-normen, maar in de zogenaamde ‘echte wereld’? Ja, nog steeds enorm snel.
Deze Porsche 911 Classic Club krijgt ook het onderstel van de 996.2 GT3 – inclusief koolstof-keramisch remspul. Aan de buitenkant zijn de grootste visuele aanwijzingen het dak met een heel subtiele double bubble (zodat gehelmde racers comfortabel kunnen zitten) en de lekkere ducktail-achterspoiler. Deze ducktail is een knipoog naar de racers uit de jaren zeventig. Naar verluidt komt hij ook weer naar de 911 van de huidige generatie.
Er is maar één Porsche 911 Classic Club
De auto is grijs met racestrepen voor nog wat extra pk’s. De Fuchs-velgen mogen niet ontbreken. Er is pepita (of houndstooth) leer, wat mooie stiksels en een infotainmentsysteem met Apple CarPlay en Android Auto. Muziek tijdens het rijden blijft belangrijk. Oh, en de auto krijgt een badge met nummer 001/001. Porsche bouwde een mule voor topsnelheidtests en proefritten, maar demonteerde deze later om de exclusiviteit van deze Porsche 911 Classic Club te waarborgen.
Reacties