
De 996-generatie van de Porsche 911 kon nooit rekenen op zoveel liefde als de andere generaties, ondanks zijn vele talenten. Porsche weet dit van het Elfje met de spiegelei-koplampen. ‘De Type 996 wordt ten onrechte overschaduwd door de andere 911-reeksen’, zei Alexander Fabig van Porsche. Om de 996 te eren, is er nu deze Porsche 911 Classic Club.
Fabig is de baas van de klassieker- en individualiseringsdivisie van het bedrijf. Samen met de Porsche Club of America is hij verantwoordelijk voor deze Porsche 911 Classic Club. Het is een volledig gerestaureerde 996 die nu is voorzien van meer vermogen en meer spoiler.
Project Grey, zoals de auto intern bekendstond, begon zijn leven als een 911 Carrera uit 1998. De liefhebbers vonden hem geparkeerd bij een dealer in Columbia, ‘verwaarloosd en in slechte staat’. Ze vlogen de auto naar de werkplaats van Porsche Classic in Duitsland voor een tweede leven.
De auto werd volledig gestript
Zoals bij al deze Porsche-fabrieksrestauraties werd de auto tot aan de basis gestript en werd de carrosserie opnieuw opgebouwd en versterkt. De originele Carrera-aandrijflijn werd weggegooid ten gunste van iets heel bijzonders: de motor en versnellingsbak van een 996.2 GT3.
De atmosferische (en watergekoelde) 3,6-liter boxermotor uit die GT3 produceert 381 pk bij 8.200 tpm. Hij is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. De 0-100-tijd van de Porsche 911 Classic Club zit onder de 4,5 seconden. IJzig traag naar moderne Porsche-normen, maar in de zogenaamde ‘echte wereld’? Ja, nog steeds enorm snel.
Deze Porsche 911 Classic Club krijgt ook het onderstel van de 996.2 GT3 – inclusief koolstof-keramisch remspul. Aan de buitenkant zijn de grootste visuele aanwijzingen het dak met een heel subtiele double bubble (zodat gehelmde racers comfortabel kunnen zitten) en de lekkere ducktail-achterspoiler. Deze ducktail is een knipoog naar de racers uit de jaren zeventig. Naar verluidt komt hij ook weer naar de 911 van de huidige generatie.
Er is maar één Porsche 911 Classic Club
De auto is grijs met racestrepen voor nog wat extra pk’s. De Fuchs-velgen mogen niet ontbreken. Er is pepita (of houndstooth) leer, wat mooie stiksels en een infotainmentsysteem met Apple CarPlay en Android Auto. Muziek tijdens het rijden blijft belangrijk. Oh, en de auto krijgt een badge met nummer 001/001. Porsche bouwde een mule voor topsnelheidtests en proefritten, maar demonteerde deze later om de exclusiviteit van deze Porsche 911 Classic Club te waarborgen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Porsche 911 Carrera S facelift is de nieuwe Golf van ’t Gooi

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

De Porsche 911 996 offroader van Kalmar is een goedkopere 911 Dakar

Mazda MX-5 vs Porsche 911 GT3 op het circuit

Chris Harris in de Porsche-hemel

Interieur van de Porsche 911 Turbo door de jaren heen

Restauratie van schaalmodellen is fascinerend

Bus verliest Porsche 911 op de A10

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Deze twee broers bouwen de gekste V8-creaties: ‘Batterijen horen in een zaklamp’

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Deze nieuwe Ford heeft 300 pk en nee, het is geen EV of hybride (gewoon benzine)

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Automerk dat aan de afgrond staat, maakt ook nog even zijn trouwe fans boos

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Dit onopvallende Golfje is stiekem sneller dan menig supercar (900+ pk!)

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Zo houdt deze specialist oude Volvo’s op de weg met een 3D-printer

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste
