
De 996-generatie van de Porsche 911 kon nooit rekenen op zoveel liefde als de andere generaties, ondanks zijn vele talenten. Porsche weet dit van het Elfje met de spiegelei-koplampen. ‘De Type 996 wordt ten onrechte overschaduwd door de andere 911-reeksen’, zei Alexander Fabig van Porsche. Om de 996 te eren, is er nu deze Porsche 911 Classic Club.
Fabig is de baas van de klassieker- en individualiseringsdivisie van het bedrijf. Samen met de Porsche Club of America is hij verantwoordelijk voor deze Porsche 911 Classic Club. Het is een volledig gerestaureerde 996 die nu is voorzien van meer vermogen en meer spoiler.
Project Grey, zoals de auto intern bekendstond, begon zijn leven als een 911 Carrera uit 1998. De liefhebbers vonden hem geparkeerd bij een dealer in Columbia, ‘verwaarloosd en in slechte staat’. Ze vlogen de auto naar de werkplaats van Porsche Classic in Duitsland voor een tweede leven.
De auto werd volledig gestript
Zoals bij al deze Porsche-fabrieksrestauraties werd de auto tot aan de basis gestript en werd de carrosserie opnieuw opgebouwd en versterkt. De originele Carrera-aandrijflijn werd weggegooid ten gunste van iets heel bijzonders: de motor en versnellingsbak van een 996.2 GT3.
De atmosferische (en watergekoelde) 3,6-liter boxermotor uit die GT3 produceert 381 pk bij 8.200 tpm. Hij is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. De 0-100-tijd van de Porsche 911 Classic Club zit onder de 4,5 seconden. IJzig traag naar moderne Porsche-normen, maar in de zogenaamde ‘echte wereld’? Ja, nog steeds enorm snel.
Deze Porsche 911 Classic Club krijgt ook het onderstel van de 996.2 GT3 – inclusief koolstof-keramisch remspul. Aan de buitenkant zijn de grootste visuele aanwijzingen het dak met een heel subtiele double bubble (zodat gehelmde racers comfortabel kunnen zitten) en de lekkere ducktail-achterspoiler. Deze ducktail is een knipoog naar de racers uit de jaren zeventig. Naar verluidt komt hij ook weer naar de 911 van de huidige generatie.
Er is maar één Porsche 911 Classic Club
De auto is grijs met racestrepen voor nog wat extra pk’s. De Fuchs-velgen mogen niet ontbreken. Er is pepita (of houndstooth) leer, wat mooie stiksels en een infotainmentsysteem met Apple CarPlay en Android Auto. Muziek tijdens het rijden blijft belangrijk. Oh, en de auto krijgt een badge met nummer 001/001. Porsche bouwde een mule voor topsnelheidtests en proefritten, maar demonteerde deze later om de exclusiviteit van deze Porsche 911 Classic Club te waarborgen.
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

De Porsche 911 996 offroader van Kalmar is een goedkopere 911 Dakar

Mazda MX-5 vs Porsche 911 GT3 op het circuit

Chris Harris in de Porsche-hemel

Interieur van de Porsche 911 Turbo door de jaren heen

Restauratie van schaalmodellen is fascinerend

Bus verliest Porsche 911 op de A10

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Restomods: geniten met drie Italianen en een Zweed

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Deze twee broers bouwen de gekste V8-creaties: ‘Batterijen horen in een zaklamp’

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Nieuwe auto’s zijn indrukwekkend, maar oude auto’s kun je tenminste nog zelf repareren

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel
