De Porsche 911 GT2 RS – waarop de fabriek al twee turbo’s installeerde – laten staan en een GT3 halen om er vervolgens twee turbo’s op te monteren is als een veganistische hamburger kopen en er gebakken bacon en een spiegelei op leggen. Het resultaat is smakelijk, maar de essentie van de basis is overbodig gemaakt. Dat is waarschijnlijk de reden dat niemand eerder twee turbo’s op een GT3 RS van de 991.2-generatie bouwde. Wat niet wil zeggen dat we niet enorm blij zijn dat deze Porsche 911 GT3 RS Twin-Turbo bestaat.
Edmond Mondi had zijn zinnen gezet op een supercharger voor zijn Porsche 911 GT3 RS, maar geen enkele tuner wilde die uitdaging aangaan omdat de compressie van de 4,0-liter zescilinder te hoog is. Balen voor Mondi, want de hele reden dat hij geen GT2 RS kocht, is omdat hij geen turbo’s op z’n auto wilde. Uiteindelijk ging de YouTuber overstag, onder de voorwaarde dat het geluid van de GT3 behouden bleef.
Met de twee grote turbo’s zou de boxermotor zo’n 950 pk moeten produceren. Niet kinderachtig, en dan moet de auto nog terug naar de tuner voor een ‘kill-modus’ voor dragraces en evenementen. In deze modus stijgt de turbodruk van 0,37 bar naar 0,5 bar (wat niet bijzonder veel is voor een normale turboauto, maar voor de 4.0 zescilinder ongetwijfeld bijzonder veel) en het totaalvermogen uitkomt op meer dan 1.000 wielpk, wat sowieso meer is dan 1.100 normale pk’s.
De ontwerper verantwoordelijk voor de bestickering van het team Rebellion Racing verzorgde ook de wrap van de Porsche 911 GT3 RS Twin-Turbo. De achterbumper is grotendeels weggelaten om ruimt te bieden voor de turbo’s en voor een race-look. Volgens de eigenaar is het in ieder geval de eerste Porsche 911 GT3 RS Twin-Turbo ter wereld. Je ziet hem hieronder in actie.
Reacties