
De Porsche 911 GT2 RS – waarop de fabriek al twee turbo’s installeerde – laten staan en een GT3 halen om er vervolgens twee turbo’s op te monteren is als een veganistische hamburger kopen en er gebakken bacon en een spiegelei op leggen. Het resultaat is smakelijk, maar de essentie van de basis is overbodig gemaakt. Dat is waarschijnlijk de reden dat niemand eerder twee turbo’s op een GT3 RS van de 991.2-generatie bouwde. Wat niet wil zeggen dat we niet enorm blij zijn dat deze Porsche 911 GT3 RS Twin-Turbo bestaat.
Edmond Mondi had zijn zinnen gezet op een supercharger voor zijn Porsche 911 GT3 RS, maar geen enkele tuner wilde die uitdaging aangaan omdat de compressie van de 4,0-liter zescilinder te hoog is. Balen voor Mondi, want de hele reden dat hij geen GT2 RS kocht, is omdat hij geen turbo’s op z’n auto wilde. Uiteindelijk ging de YouTuber overstag, onder de voorwaarde dat het geluid van de GT3 behouden bleef.
Met de twee grote turbo’s zou de boxermotor zo’n 950 pk moeten produceren. Niet kinderachtig, en dan moet de auto nog terug naar de tuner voor een ‘kill-modus’ voor dragraces en evenementen. In deze modus stijgt de turbodruk van 0,37 bar naar 0,5 bar (wat niet bijzonder veel is voor een normale turboauto, maar voor de 4.0 zescilinder ongetwijfeld bijzonder veel) en het totaalvermogen uitkomt op meer dan 1.000 wielpk, wat sowieso meer is dan 1.100 normale pk’s.
De ontwerper verantwoordelijk voor de bestickering van het team Rebellion Racing verzorgde ook de wrap van de Porsche 911 GT3 RS Twin-Turbo. De achterbumper is grotendeels weggelaten om ruimt te bieden voor de turbo’s en voor een race-look. Volgens de eigenaar is het in ieder geval de eerste Porsche 911 GT3 RS Twin-Turbo ter wereld. Je ziet hem hieronder in actie.
De eerste Porsche 911 GT3 RS Twin-Turbo ter wereld
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Mooi beroep: Iemand moet de hele dag over het vliegveld scheuren in een Porsche 911 GT3 RS

Deze 83-jarige vrouw racet nog doodleuk mee met een Gallardo en een 911 GT3 RS

Waarom de straatlegale Porsche 911 GT3 RS onze Circuitauto van het Jaar 2023 is

Dit is de winnaar van TopGears Speed Week 2023

Wat is de beste circuitauto van TopGears Speed Week 2023?

Porsche 911 GT3 RS van Manthey klinkt geweldig op de Nürburgring

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Bij jouw toekomstige auto zit dit onderdeel mogelijk in je wielen

Blijkbaar maakt iedereen deze simpele fout als ze een nieuwe auto kopen (en dat is niet goed voor je motor)

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden
