
De Porsche 911 GT2 RS – waarop de fabriek al twee turbo’s installeerde – laten staan en een GT3 halen om er vervolgens twee turbo’s op te monteren is als een veganistische hamburger kopen en er gebakken bacon en een spiegelei op leggen. Het resultaat is smakelijk, maar de essentie van de basis is overbodig gemaakt. Dat is waarschijnlijk de reden dat niemand eerder twee turbo’s op een GT3 RS van de 991.2-generatie bouwde. Wat niet wil zeggen dat we niet enorm blij zijn dat deze Porsche 911 GT3 RS Twin-Turbo bestaat.
Edmond Mondi had zijn zinnen gezet op een supercharger voor zijn Porsche 911 GT3 RS, maar geen enkele tuner wilde die uitdaging aangaan omdat de compressie van de 4,0-liter zescilinder te hoog is. Balen voor Mondi, want de hele reden dat hij geen GT2 RS kocht, is omdat hij geen turbo’s op z’n auto wilde. Uiteindelijk ging de YouTuber overstag, onder de voorwaarde dat het geluid van de GT3 behouden bleef.
Met de twee grote turbo’s zou de boxermotor zo’n 950 pk moeten produceren. Niet kinderachtig, en dan moet de auto nog terug naar de tuner voor een ‘kill-modus’ voor dragraces en evenementen. In deze modus stijgt de turbodruk van 0,37 bar naar 0,5 bar (wat niet bijzonder veel is voor een normale turboauto, maar voor de 4.0 zescilinder ongetwijfeld bijzonder veel) en het totaalvermogen uitkomt op meer dan 1.000 wielpk, wat sowieso meer is dan 1.100 normale pk’s.
De ontwerper verantwoordelijk voor de bestickering van het team Rebellion Racing verzorgde ook de wrap van de Porsche 911 GT3 RS Twin-Turbo. De achterbumper is grotendeels weggelaten om ruimt te bieden voor de turbo’s en voor een race-look. Volgens de eigenaar is het in ieder geval de eerste Porsche 911 GT3 RS Twin-Turbo ter wereld. Je ziet hem hieronder in actie.
De eerste Porsche 911 GT3 RS Twin-Turbo ter wereld
Meer van TopGear


Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Mooi beroep: Iemand moet de hele dag over het vliegveld scheuren in een Porsche 911 GT3 RS

Deze 83-jarige vrouw racet nog doodleuk mee met een Gallardo en een 911 GT3 RS

Waarom de straatlegale Porsche 911 GT3 RS onze Circuitauto van het Jaar 2023 is

Dit is de winnaar van TopGears Speed Week 2023

Wat is de beste circuitauto van TopGears Speed Week 2023?

Porsche 911 GT3 RS van Manthey klinkt geweldig op de Nürburgring

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze zomer gaat de nieuwe maximumsnelheid in op de Duitse Autobahn – zo hard mag je
