
De Porsche 911 GT2 RS – waarop de fabriek al twee turbo’s installeerde – laten staan en een GT3 halen om er vervolgens twee turbo’s op te monteren is als een veganistische hamburger kopen en er gebakken bacon en een spiegelei op leggen. Het resultaat is smakelijk, maar de essentie van de basis is overbodig gemaakt. Dat is waarschijnlijk de reden dat niemand eerder twee turbo’s op een GT3 RS van de 991.2-generatie bouwde. Wat niet wil zeggen dat we niet enorm blij zijn dat deze Porsche 911 GT3 RS Twin-Turbo bestaat.
Edmond Mondi had zijn zinnen gezet op een supercharger voor zijn Porsche 911 GT3 RS, maar geen enkele tuner wilde die uitdaging aangaan omdat de compressie van de 4,0-liter zescilinder te hoog is. Balen voor Mondi, want de hele reden dat hij geen GT2 RS kocht, is omdat hij geen turbo’s op z’n auto wilde. Uiteindelijk ging de YouTuber overstag, onder de voorwaarde dat het geluid van de GT3 behouden bleef.
Met de twee grote turbo’s zou de boxermotor zo’n 950 pk moeten produceren. Niet kinderachtig, en dan moet de auto nog terug naar de tuner voor een ‘kill-modus’ voor dragraces en evenementen. In deze modus stijgt de turbodruk van 0,37 bar naar 0,5 bar (wat niet bijzonder veel is voor een normale turboauto, maar voor de 4.0 zescilinder ongetwijfeld bijzonder veel) en het totaalvermogen uitkomt op meer dan 1.000 wielpk, wat sowieso meer is dan 1.100 normale pk’s.
De ontwerper verantwoordelijk voor de bestickering van het team Rebellion Racing verzorgde ook de wrap van de Porsche 911 GT3 RS Twin-Turbo. De achterbumper is grotendeels weggelaten om ruimt te bieden voor de turbo’s en voor een race-look. Volgens de eigenaar is het in ieder geval de eerste Porsche 911 GT3 RS Twin-Turbo ter wereld. Je ziet hem hieronder in actie.
De eerste Porsche 911 GT3 RS Twin-Turbo ter wereld
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Porsche 911 Carrera S facelift is de nieuwe Golf van ’t Gooi

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Mooi beroep: Iemand moet de hele dag over het vliegveld scheuren in een Porsche 911 GT3 RS

Deze 83-jarige vrouw racet nog doodleuk mee met een Gallardo en een 911 GT3 RS

Waarom de straatlegale Porsche 911 GT3 RS onze Circuitauto van het Jaar 2023 is

Dit is de winnaar van TopGears Speed Week 2023

Wat is de beste circuitauto van TopGears Speed Week 2023?

Porsche 911 GT3 RS van Manthey klinkt geweldig op de Nürburgring

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Voor minder dan 1.500 euro is deze Mercedes E 53 de perfecte stationwagon

Mansory Cybertruck is een vreemd eerbetoon aan Elon Musk, maar wel een grote verbetering

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Is zo’n brute Nissan 370Z na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is zo’n snelle Chevrolet Corvette C6 na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ben jij meer geld kwijt bij een botsing met een Ferrari dan met een Suzuki? Of maakt dat niet uit?

Ondernemers toch niet op de fiets: dieselbusjes mogen langer de binnenstad in

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Waarom je deze toffe nieuwe vrachtwagens van Volvo niet in Nederland gaat zien
