
De Porsche 911 GT2 RS – waarop de fabriek al twee turbo’s installeerde – laten staan en een GT3 halen om er vervolgens twee turbo’s op te monteren is als een veganistische hamburger kopen en er gebakken bacon en een spiegelei op leggen. Het resultaat is smakelijk, maar de essentie van de basis is overbodig gemaakt. Dat is waarschijnlijk de reden dat niemand eerder twee turbo’s op een GT3 RS van de 991.2-generatie bouwde. Wat niet wil zeggen dat we niet enorm blij zijn dat deze Porsche 911 GT3 RS Twin-Turbo bestaat.
Edmond Mondi had zijn zinnen gezet op een supercharger voor zijn Porsche 911 GT3 RS, maar geen enkele tuner wilde die uitdaging aangaan omdat de compressie van de 4,0-liter zescilinder te hoog is. Balen voor Mondi, want de hele reden dat hij geen GT2 RS kocht, is omdat hij geen turbo’s op z’n auto wilde. Uiteindelijk ging de YouTuber overstag, onder de voorwaarde dat het geluid van de GT3 behouden bleef.
Met de twee grote turbo’s zou de boxermotor zo’n 950 pk moeten produceren. Niet kinderachtig, en dan moet de auto nog terug naar de tuner voor een ‘kill-modus’ voor dragraces en evenementen. In deze modus stijgt de turbodruk van 0,37 bar naar 0,5 bar (wat niet bijzonder veel is voor een normale turboauto, maar voor de 4.0 zescilinder ongetwijfeld bijzonder veel) en het totaalvermogen uitkomt op meer dan 1.000 wielpk, wat sowieso meer is dan 1.100 normale pk’s.
De ontwerper verantwoordelijk voor de bestickering van het team Rebellion Racing verzorgde ook de wrap van de Porsche 911 GT3 RS Twin-Turbo. De achterbumper is grotendeels weggelaten om ruimt te bieden voor de turbo’s en voor een race-look. Volgens de eigenaar is het in ieder geval de eerste Porsche 911 GT3 RS Twin-Turbo ter wereld. Je ziet hem hieronder in actie.
De eerste Porsche 911 GT3 RS Twin-Turbo ter wereld
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De tweede Kalmar Automotive 7-97 is prachtig groen

Hoonipigasus is de Porsche 912 met 1.400 pk van Ken Block voor Pikes Peak

Buitenspelen in de Audi RS 3, BMW M3, Porsche 911 en Lamborghini Aventador SVJ

Nieuw Nürburgringrecord voor de kortste ronde?

De Marc Philip Gemballa Marsien ziet er ook in New York buitenaards uit

Brabus pakt nu ook Rolls-Royce en Porsche aan

De tweede Kalmar Automotive 7-97 is prachtig groen

De Manhart Cayenne CRT 800 heeft 1.090 Nm en een net niet voorspelbaar aantal pk’s

Hoonipigasus is de Porsche 912 met 1.400 pk van Ken Block voor Pikes Peak

De elektrische Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance kan een nieuwe raceklasse vormen

Buitenspelen in de Audi RS 3, BMW M3, Porsche 911 en Lamborghini Aventador SVJ

Porsche 911 GT3 RS MR vliegt over de Ring

Chris Harris in de Porsche-hemel

Porsche 911 GT3 RS krijgt poetsbeurt van 100 uur

Porsche spint bij 195 km/u en raakt niets

Crashtest Lego Porsche en Lego Bugatti

Matzwarte Porsche 911 GT3 RS bezorgt nachtmerries

Driftauto vliegt spontaan in de fik tijdens evenement

Brabus pakt nu ook Rolls-Royce en Porsche aan

Kooptip: Toyota MR2 met de VR6 uit een Golf R32

De tweede Kalmar Automotive 7-97 is prachtig groen

De Manhart Cayenne CRT 800 heeft 1.090 Nm en een net niet voorspelbaar aantal pk’s

De nieuwe Rolls-Royce Phantom van Jon Olsson is verbouwd in Nederland

Een van de mooiste verhalen achter de Mercedes 300 SLR Coupé

Deze Nederlandse Audi R8 lijkt achtergelaten supercar uit Dubai

De tweede Kalmar Automotive 7-97 is prachtig groen

Hoonipigasus is de Porsche 912 met 1.400 pk van Ken Block voor Pikes Peak

Deze TAW 70/SS lijkt een auto uit GTA, maar heeft wel mooi eventjes 1.500 pk

De elektrische Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance kan een nieuwe raceklasse vormen

Een van de mooiste verhalen achter de Mercedes 300 SLR Coupé

Waarom heet de nieuwe BMW M4 ‘CSL’ en niet ‘GTS’?

De nieuwe BMW M4 CSL blijft trouw aan het CSL-recept

Deze Nederlandse Audi R8 lijkt achtergelaten supercar uit Dubai

De S-klasse Haute Voiture is de ultieme Maybach

Brabus pakt nu ook Rolls-Royce en Porsche aan

Een van de mooiste verhalen achter de Mercedes 300 SLR Coupé

Prodrive werkt aan een (tweedeurs!) Subaru Impreza restomod

Waarom heet de nieuwe BMW M4 ‘CSL’ en niet ‘GTS’?

De nieuwe BMW M4 CSL blijft trouw aan het CSL-recept

Opel Rocks-e: 1e rij-indruk

Reacties