
Mede dankzij het uitstapje van de 996 is Porsche er tegenwoordig wel vrij zeker van dat de 911 gewoon ronde koplampen moet hebben. Maar er was nog een uitstapje. In de jaren tachtig kon je de Porsche 911 van de 930-generatie bestellen met klapkoplampen. Zo’n flachbau-911 kwam niet meer terug, maar wat als Porsche dat wel had gedaan? Zo zou een moderne slantnose eruitzien.
Ontwerper Glen Cordle tekent autofantasieën en deelt ze op Instagram. Deze keer verbetert hij de Porsche 911 Turbo van de 992-generatie. Hij vertelt aan TopGear Nederland dat het zijn doel was om ‘een opvolger voor de oude 930 Slantnose‘ te maken. ‘Ondanks dat het een digitaal ontwerpexperiment was, wilde ik het haalbaar maken met moderne technologie en zoveel mogelijk negatieve impact drukken.’
‘De voorbumper is opnieuw vormgegeven om ze [de lampen] wat vlakker te maken. De luchtinlaten achter de pop-up lampen lijken decoratief, maar als je goed kijkt, zie dat er in iedere sleuf een opening is. Verder heb ik horizontale latten aan de zij-inlaten toegevoegd’, vertelt de ontwerper. Die laatste toevoeging zou zo als accessoire verkocht kunnen worden.
Waarom begon Porsche met klapkoplampen voor de 911 Turbo?
In de jaren ’70 racete Porsche met de legendarische 935, die beter bekendstond als Moby Dick. Die bijnaam kreeg hij onder meer vanwege zijn gigantische staart, maar een andere opvallende aanpassing was het verdwijnen van de ronde koplampen. De 935 kreeg een platte neus om zo gestroomlijnd mogelijk te zijn.
In de jaren ’80 besloot Porsche om deze flatnose van de 935 als optie toe te voegen aan de 911 Turbo van de 930-generatie. Zo ontstond het Sonderwunsch-programma van Porsche, waar klanten met specifieke wensen speciale bestellingen konden doen. De eerste 58 auto’s hadden nog geen pop-up koplampen maar kleine lampen in de bumper.
Daarna kwam de slantnose met de klapkoplampen. Via het Sonderwunch-programma verkocht Porsche daar zo’n 200 van. Omdat de auto zo populair was, zette Porsche uiteindelijk de 911 met de vlakke neus in de optielijst. Zo werden er nog eens bijna 700 verkocht, zo meldt de website 911Flachbau.
De Porsche 911 Turbo van toen had een zescilinder turbomotor die 335 pk en 431 Nm produceerde. Nu heeft de Porsche 911 Turbo nog steeds een boxermotor, maar dan met 580 pk en 750 Nm. Van 0 naar 100 km/u gaat in 2,8 seconden en de topsnelheid is 320 km/u. Je koopt er een voor 286.700 euro (226.468 euro in België). Nu nog langs Porsche Sonderwunsch om deze rendering werkelijkheid te laten worden.
Eén reactie op “Zo ziet een moderne Porsche 911 ‘Flachbau’ met klapkoplampen eruit”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Deze Porsche 911 kreeg een V6 F1-motor die 1.200 pk kan draaien

Rijden met de duivel: dit is de Porsche 911 930 Turbo RWB Baphomet

Dit is de Techart Porsche 911 Turbo van DJ La Fuente

Porsche 911 Turbo (993) vs Porsche 911 Turbo S (992)

Porsche 911 Turbo (992) is hier

Porsche 911 Turbo (992): wat je kunt verwachten

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zeldzame Porsche 911 Turbo haalt met gemak 350 km/u

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De olieprijs daalt enorm, maar waarom merk ik daar aan de pomp niets van?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Grappig; vroeger vond ik klapkoplampen ontzettend cool.
Bij dit ontwerp lijkt het of de auto een beetje verdrietig of op zijn minst verlegen is. 😏