
Mede dankzij het uitstapje van de 996 is Porsche er tegenwoordig wel vrij zeker van dat de 911 gewoon ronde koplampen moet hebben. Maar er was nog een uitstapje. In de jaren tachtig kon je de Porsche 911 van de 930-generatie bestellen met klapkoplampen. Zo’n flachbau-911 kwam niet meer terug, maar wat als Porsche dat wel had gedaan? Zo zou een moderne slantnose eruitzien.
Ontwerper Glen Cordle tekent autofantasieën en deelt ze op Instagram. Deze keer verbetert hij de Porsche 911 Turbo van de 992-generatie. Hij vertelt aan TopGear Nederland dat het zijn doel was om ‘een opvolger voor de oude 930 Slantnose‘ te maken. ‘Ondanks dat het een digitaal ontwerpexperiment was, wilde ik het haalbaar maken met moderne technologie en zoveel mogelijk negatieve impact drukken.’
‘De voorbumper is opnieuw vormgegeven om ze [de lampen] wat vlakker te maken. De luchtinlaten achter de pop-up lampen lijken decoratief, maar als je goed kijkt, zie dat er in iedere sleuf een opening is. Verder heb ik horizontale latten aan de zij-inlaten toegevoegd’, vertelt de ontwerper. Die laatste toevoeging zou zo als accessoire verkocht kunnen worden.
Waarom begon Porsche met klapkoplampen voor de 911 Turbo?
In de jaren ’70 racete Porsche met de legendarische 935, die beter bekendstond als Moby Dick. Die bijnaam kreeg hij onder meer vanwege zijn gigantische staart, maar een andere opvallende aanpassing was het verdwijnen van de ronde koplampen. De 935 kreeg een platte neus om zo gestroomlijnd mogelijk te zijn.
In de jaren ’80 besloot Porsche om deze flatnose van de 935 als optie toe te voegen aan de 911 Turbo van de 930-generatie. Zo ontstond het Sonderwunsch-programma van Porsche, waar klanten met specifieke wensen speciale bestellingen konden doen. De eerste 58 auto’s hadden nog geen pop-up koplampen maar kleine lampen in de bumper.
Daarna kwam de slantnose met de klapkoplampen. Via het Sonderwunch-programma verkocht Porsche daar zo’n 200 van. Omdat de auto zo populair was, zette Porsche uiteindelijk de 911 met de vlakke neus in de optielijst. Zo werden er nog eens bijna 700 verkocht, zo meldt de website 911Flachbau.
De Porsche 911 Turbo van toen had een zescilinder turbomotor die 335 pk en 431 Nm produceerde. Nu heeft de Porsche 911 Turbo nog steeds een boxermotor, maar dan met 580 pk en 750 Nm. Van 0 naar 100 km/u gaat in 2,8 seconden en de topsnelheid is 320 km/u. Je koopt er een voor 286.700 euro (226.468 euro in België). Nu nog langs Porsche Sonderwunsch om deze rendering werkelijkheid te laten worden.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Zo ziet een moderne Porsche 911 ‘Flachbau’ met klapkoplampen eruit”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Porsche 911 Carrera S facelift is de nieuwe Golf van ’t Gooi

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Deze Porsche 911 kreeg een V6 F1-motor die 1.200 pk kan draaien

Rijden met de duivel: dit is de Porsche 911 930 Turbo RWB Baphomet

Dit is de Techart Porsche 911 Turbo van DJ La Fuente

Porsche 911 Turbo (993) vs Porsche 911 Turbo S (992)

Porsche 911 Turbo (992) is hier

Porsche 911 Turbo (992): wat je kunt verwachten

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zeldzame Porsche 911 Turbo haalt met gemak 350 km/u

Van deze superzeldzame 911 worden er maar 1.974 gebouwd

Deze heerlijke Porsche 911 GT3 Touring in Rubystone Red kan van jou zijn

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Grappig; vroeger vond ik klapkoplampen ontzettend cool.
Bij dit ontwerp lijkt het of de auto een beetje verdrietig of op zijn minst verlegen is. 😏