
Mede dankzij het uitstapje van de 996 is Porsche er tegenwoordig wel vrij zeker van dat de 911 gewoon ronde koplampen moet hebben. Maar er was nog een uitstapje. In de jaren tachtig kon je de Porsche 911 van de 930-generatie bestellen met klapkoplampen. Zo’n flachbau-911 kwam niet meer terug, maar wat als Porsche dat wel had gedaan? Zo zou een moderne slantnose eruitzien.
Ontwerper Glen Cordle tekent autofantasieën en deelt ze op Instagram. Deze keer verbetert hij de Porsche 911 Turbo van de 992-generatie. Hij vertelt aan TopGear Nederland dat het zijn doel was om ‘een opvolger voor de oude 930 Slantnose‘ te maken. ‘Ondanks dat het een digitaal ontwerpexperiment was, wilde ik het haalbaar maken met moderne technologie en zoveel mogelijk negatieve impact drukken.’
‘De voorbumper is opnieuw vormgegeven om ze [de lampen] wat vlakker te maken. De luchtinlaten achter de pop-up lampen lijken decoratief, maar als je goed kijkt, zie dat er in iedere sleuf een opening is. Verder heb ik horizontale latten aan de zij-inlaten toegevoegd’, vertelt de ontwerper. Die laatste toevoeging zou zo als accessoire verkocht kunnen worden.
Waarom begon Porsche met klapkoplampen voor de 911 Turbo?
In de jaren ’70 racete Porsche met de legendarische 935, die beter bekendstond als Moby Dick. Die bijnaam kreeg hij onder meer vanwege zijn gigantische staart, maar een andere opvallende aanpassing was het verdwijnen van de ronde koplampen. De 935 kreeg een platte neus om zo gestroomlijnd mogelijk te zijn.
In de jaren ’80 besloot Porsche om deze flatnose van de 935 als optie toe te voegen aan de 911 Turbo van de 930-generatie. Zo ontstond het Sonderwunsch-programma van Porsche, waar klanten met specifieke wensen speciale bestellingen konden doen. De eerste 58 auto’s hadden nog geen pop-up koplampen maar kleine lampen in de bumper.
Daarna kwam de slantnose met de klapkoplampen. Via het Sonderwunch-programma verkocht Porsche daar zo’n 200 van. Omdat de auto zo populair was, zette Porsche uiteindelijk de 911 met de vlakke neus in de optielijst. Zo werden er nog eens bijna 700 verkocht, zo meldt de website 911Flachbau.
De Porsche 911 Turbo van toen had een zescilinder turbomotor die 335 pk en 431 Nm produceerde. Nu heeft de Porsche 911 Turbo nog steeds een boxermotor, maar dan met 580 pk en 750 Nm. Van 0 naar 100 km/u gaat in 2,8 seconden en de topsnelheid is 320 km/u. Je koopt er een voor 286.700 euro (226.468 euro in België). Nu nog langs Porsche Sonderwunsch om deze rendering werkelijkheid te laten worden.
Eén reactie op “Zo ziet een moderne Porsche 911 ‘Flachbau’ met klapkoplampen eruit”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Deze Porsche 911 kreeg een V6 F1-motor die 1.200 pk kan draaien

Rijden met de duivel: dit is de Porsche 911 930 Turbo RWB Baphomet

Dit is de Techart Porsche 911 Turbo van DJ La Fuente

Porsche 911 Turbo (993) vs Porsche 911 Turbo S (992)

Porsche 911 Turbo (992) is hier

Porsche 911 Turbo (992): wat je kunt verwachten

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zeldzame Porsche 911 Turbo haalt met gemak 350 km/u

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Grappig; vroeger vond ik klapkoplampen ontzettend cool.
Bij dit ontwerp lijkt het of de auto een beetje verdrietig of op zijn minst verlegen is. 😏