
Mede dankzij het uitstapje van de 996 is Porsche er tegenwoordig wel vrij zeker van dat de 911 gewoon ronde koplampen moet hebben. Maar er was nog een uitstapje. In de jaren tachtig kon je de Porsche 911 van de 930-generatie bestellen met klapkoplampen. Zo’n flachbau-911 kwam niet meer terug, maar wat als Porsche dat wel had gedaan? Zo zou een moderne slantnose eruitzien.
Ontwerper Glen Cordle tekent autofantasieën en deelt ze op Instagram. Deze keer verbetert hij de Porsche 911 Turbo van de 992-generatie. Hij vertelt aan TopGear Nederland dat het zijn doel was om ‘een opvolger voor de oude 930 Slantnose‘ te maken. ‘Ondanks dat het een digitaal ontwerpexperiment was, wilde ik het haalbaar maken met moderne technologie en zoveel mogelijk negatieve impact drukken.’
‘De voorbumper is opnieuw vormgegeven om ze [de lampen] wat vlakker te maken. De luchtinlaten achter de pop-up lampen lijken decoratief, maar als je goed kijkt, zie dat er in iedere sleuf een opening is. Verder heb ik horizontale latten aan de zij-inlaten toegevoegd’, vertelt de ontwerper. Die laatste toevoeging zou zo als accessoire verkocht kunnen worden.
Waarom begon Porsche met klapkoplampen voor de 911 Turbo?
In de jaren ’70 racete Porsche met de legendarische 935, die beter bekendstond als Moby Dick. Die bijnaam kreeg hij onder meer vanwege zijn gigantische staart, maar een andere opvallende aanpassing was het verdwijnen van de ronde koplampen. De 935 kreeg een platte neus om zo gestroomlijnd mogelijk te zijn.
In de jaren ’80 besloot Porsche om deze flatnose van de 935 als optie toe te voegen aan de 911 Turbo van de 930-generatie. Zo ontstond het Sonderwunsch-programma van Porsche, waar klanten met specifieke wensen speciale bestellingen konden doen. De eerste 58 auto’s hadden nog geen pop-up koplampen maar kleine lampen in de bumper.
Daarna kwam de slantnose met de klapkoplampen. Via het Sonderwunch-programma verkocht Porsche daar zo’n 200 van. Omdat de auto zo populair was, zette Porsche uiteindelijk de 911 met de vlakke neus in de optielijst. Zo werden er nog eens bijna 700 verkocht, zo meldt de website 911Flachbau.
De Porsche 911 Turbo van toen had een zescilinder turbomotor die 335 pk en 431 Nm produceerde. Nu heeft de Porsche 911 Turbo nog steeds een boxermotor, maar dan met 580 pk en 750 Nm. Van 0 naar 100 km/u gaat in 2,8 seconden en de topsnelheid is 320 km/u. Je koopt er een voor 286.700 euro (226.468 euro in België). Nu nog langs Porsche Sonderwunsch om deze rendering werkelijkheid te laten worden.
Eén reactie op “Zo ziet een moderne Porsche 911 ‘Flachbau’ met klapkoplampen eruit”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Deze Porsche 911 kreeg een V6 F1-motor die 1.200 pk kan draaien

Rijden met de duivel: dit is de Porsche 911 930 Turbo RWB Baphomet

Dit is de Techart Porsche 911 Turbo van DJ La Fuente

Porsche 911 Turbo (993) vs Porsche 911 Turbo S (992)

Porsche 911 Turbo (992) is hier

Porsche 911 Turbo (992): wat je kunt verwachten

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

Briljant: de nieuwe VANTourer camper heeft een functie die je zelfs niet in een luxe hotel hebt

Dit zijn de duurste (populaire) auto’s als het gaat om reparatiekosten

Grappig; vroeger vond ik klapkoplampen ontzettend cool.
Bij dit ontwerp lijkt het of de auto een beetje verdrietig of op zijn minst verlegen is. 😏