Mede dankzij het uitstapje van de 996 is Porsche er tegenwoordig wel vrij zeker van dat de 911 gewoon ronde koplampen moet hebben. Maar er was nog een uitstapje. In de jaren tachtig kon je de Porsche 911 van de 930-generatie bestellen met klapkoplampen. Zo’n flachbau-911 kwam niet meer terug, maar wat als Porsche dat wel had gedaan? Zo zou een moderne slantnose eruitzien.

Ontwerper Glen Cordle tekent autofantasieën en deelt ze op Instagram. Deze keer verbetert hij de Porsche 911 Turbo van de 992-generatie. Hij vertelt aan TopGear Nederland dat het zijn doel was om ‘een opvolger voor de oude 930 Slantnose‘ te maken. ‘Ondanks dat het een digitaal ontwerpexperiment was, wilde ik het haalbaar maken met moderne technologie en zoveel mogelijk negatieve impact drukken.’

‘De voorbumper is opnieuw vormgegeven om ze [de lampen] wat vlakker te maken. De luchtinlaten achter de pop-up lampen lijken decoratief, maar als je goed kijkt, zie dat er in iedere sleuf een opening is. Verder heb ik horizontale latten aan de zij-inlaten toegevoegd’, vertelt de ontwerper. Die laatste toevoeging zou zo als accessoire verkocht kunnen worden.

Waarom begon Porsche met klapkoplampen voor de 911 Turbo?

In de jaren ’70 racete Porsche met de legendarische 935, die beter bekendstond als Moby Dick. Die bijnaam kreeg hij onder meer vanwege zijn gigantische staart, maar een andere opvallende aanpassing was het verdwijnen van de ronde koplampen. De 935 kreeg een platte neus om zo gestroomlijnd mogelijk te zijn.

In de jaren ’80 besloot Porsche om deze flatnose van de 935 als optie toe te voegen aan de 911 Turbo van de 930-generatie. Zo ontstond het Sonderwunsch-programma van Porsche, waar klanten met specifieke wensen speciale bestellingen konden doen. De eerste 58 auto’s hadden nog geen pop-up koplampen maar kleine lampen in de bumper.

Daarna kwam de slantnose met de klapkoplampen. Via het Sonderwunch-programma verkocht Porsche daar zo’n 200 van. Omdat de auto zo populair was, zette Porsche uiteindelijk de 911 met de vlakke neus in de optielijst. Zo werden er nog eens bijna 700 verkocht, zo meldt de website 911Flachbau.

  • Porsche 911 Turbo (930) Flachbau eerste generatie
    Foto: © Porsche
  • Porsche 911 Turbo Flachbau zij
    Foto: © Porsche
  • Porsche 911 Turbo (930) Flachbau eerste generatie naast Porsche 935
    Foto: © Porsche
  • Porsche 911 Turbo (930) Flachbau tweede generatie
    Foto: © Porsche
  • Porsche 911 Turbo (930) motor
    Foto: © Porsche
  • Porsche 911 Turbo (930) Flachbau eerste generatie
  • Porsche 911 Turbo Flachbau zij
  • Porsche 911 Turbo (930) Flachbau eerste generatie naast Porsche 935
  • Porsche 911 Turbo (930) Flachbau tweede generatie
  • Porsche 911 Turbo (930) motor

De Porsche 911 Turbo van toen had een zescilinder turbomotor die 335 pk en 431 Nm produceerde. Nu heeft de Porsche 911 Turbo nog steeds een boxermotor, maar dan met 580 pk en 750 Nm. Van 0 naar 100 km/u gaat in 2,8 seconden en de topsnelheid is 320 km/u. Je koopt er een voor 286.700 euro (226.468 euro in België). Nu nog langs Porsche Sonderwunsch om deze rendering werkelijkheid te laten worden.

Reacties

  • Dave heeft op 24 november 2023 geschreven:

    Grappig; vroeger vond ik klapkoplampen ontzettend cool.
    Bij dit ontwerp lijkt het of de auto een beetje verdrietig of op zijn minst verlegen is. 😏

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)