
Het is maar goed dat Porsche geen medicijnkabinetten indeelt, anders waren er een hoop mannen zwanger en een hoop vrouwen blij om iemand te zien. Het is bij Porsche soms wat lastig om in één oogopslag te zien welke je wilt. Bij de Porsche 911 (992) begon het rustig met een Carrera S, maar met de komst van de Porsche 911 Turbo zitten we al op vijftien verschillende uitvoeringen. En daar komen de GT3, GT3 RS, GTS en hopelijk de GT2 RS nog bij.
Laten we eerst even beginnen met het waarom. Waarom zou je een Porsche 911 Turbo kiezen, als er al een Turbo S is? De prijs van de Porsche 911 Turbo is minimaal 239.200 euro en die van de Cabriolet begint bij 254.600 euro. Voor beide modellen scheelt dat exact 33.300 euro met de Turbo S. Daarvoor zakt het vermogen van 650 naar 580 pk. De 0-100-tijd is toch een indrukwekkende 2,8 seconden (+0,1). De topsnelheid is met 320 maar 10 km/u lager.
Aan de ene kant zou je dus kunnen zeggen: waarom zou je meer geld uitgeven voor een Turbo S? Aan de andere kant: als je toch al meer dan twee euroton dropt, waarom dan niet ook die 33.000 euro extra? Het enige wat je je moet afvragen: heb je vrienden met een Aventador SVJ of een Ferrari 488 Pista? Want deze Porsche 911 Turbo is exact even snel naar de 100 km/u, terwijl de Turbo S 0,1 seconde sneller is.
Hij is per direct te bestellen bij de Porsche-dealers, wanneer je de knoop hebt doorgehakt.
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Deze Porsche 911 kreeg een V6 F1-motor die 1.200 pk kan draaien

Zo ziet een moderne Porsche 911 ‘Flachbau’ met klapkoplampen eruit

Rijden met de duivel: dit is de Porsche 911 930 Turbo RWB Baphomet

Dit is de Techart Porsche 911 Turbo van DJ La Fuente

Porsche 911 Turbo (993) vs Porsche 911 Turbo S (992)

Porsche 911 Turbo (992): wat je kunt verwachten

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zeldzame Porsche 911 Turbo haalt met gemak 350 km/u

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit
