
TopGear stapt net uit de gloednieuwe Porsche 911 Turbo S (992). De komende tijd besteden we in TopGear Magazine meerdere keren aandacht aan deze opper-911; nu geven we je alvast de highlights van onze rijtest.
Testobject: Porsche 911 (992)
Uitvoering: Turbo S
Locatie: gewoon in Nederland, waar anders?
Weersomstandigheden: warm maar ook koud, zonnig maar ook regenachtig
Ah, de perfecte auto voor het nieuwe 100-km/u tijdperk!
Nou nou, niet zo cynisch. Maar je hebt wel een beetje gelijk. De Porsche 911 Turbo S van de 992-generatie heeft op de openbare weg eigenlijk maar één plek waar je de ruimte hebt om z’n prestaties mee te maken. Deze auto schittert op snelwegopritten. Vanuit bijna-stilstand naar oh-hemel-ik-moet-vol-op-de-rem-om-in-te-voegen in ongeveer drie keer knipperen met je ogen. Vergeet wat je dacht dat snelheid was: dit is je nieuwe ijkpunt.
Maar je hebt er dus weinig aan?
Ja en nee. De Porsche 911 Turbo S staat erom bekend dat hij meer tourer dan circuitmonster is, meer lange-afstandsraket dan rotje. Dat betekent dat hij ook uitstekend kan bedaren om een eindje te cruisen. Hij is dan niet lawaaiig – een beetje bandengeruis, dat is het wel – en jut je niet op. En áls je dan een keer een snelwegoprit tegenkomt…
Wat zijn de specs van de Porsche 911 Turbo S (992)?
Zit je goed? Hij haalt 650 pk en 800 Nm uit een 3,8-liter zescilinder boxer biturbo. Daarmee gaat ie, dankzij z’n variabele vierwielaandrijving, achttraps PDK-automaat en pijnlijk effectieve launch control-functie, in 2,7 seconden van 0 naar 100. Ja, in 2,7 seconden – sneller dan je een gemiddelde reeks krachttermen kunt uitspreken. Z’n topsnelheid is 330 km/u, voor het geval je ooit nog eens Duitsland in mag.
Is de snelheid het enige indrukwekkende?
Nee – het is vooral het speelse gemak waarmee hij die snelheid opdient. In andere auto’s die het geijkte sprintje onder de 3 seconden afleggen, moet je niet zelden vechten om te overleven. De Porsche 911 Turbo S is point & shoot. In bochten voel je z’n koppelverdeling en z’n elektronica werken om nog effectiever nog harder te gaan. Z’n interieur is prachtig van eenvoud en ook vanbuiten ziet hij er heerlijk uit (in dit geval met het optionele Sport-pakket). En z’n opzet is briljant als altijd: compact, gedrongen, wendbaar. Hij zet andere auto’s die dit soort prestaties leveren compleet te kakken.
Logisch beredenerend is een ‘gewone’ 911 Carrera 4S in de echte wereld niet minder snel. Die kost in Nederland ruim 100.000 euro minder dan de 272.500 euro die deze jongen moet opbrengen. En toch… Probeer de Turbo S één keer en je neemt met minder geen genoegen. Je bent voorgoed verpest.
In TopGear Magazine 181 – 25 juni in de winkel – lees je meer over de Porsche 911 Turbo S (992).
Porsche 911 Turbo S (992): een korte rondleiding
https://www.facebook.com/topgearnl/videos/323325665328878/
Meer van TopGear


Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Brabus geeft 900 pk en 1.000 Nm aan de Porsche 911 Turbo S

Dit koolstofvezelpakket voor de Porsche 911 Turbo S is vrij kostbaar

Rij mee met de snelste productieauto op Pikes Peak van dit moment

Maserati MC20 vs Lamborghini Huracán vs Porsche 911

Aston Martin DB11 AMR vs Porsche 911 Turbo S vs Bentley Continental GT V8 vs Ferrari Roma

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Hier ga jij volgende week in de file staan door de NAVO-top (ook buiten Den Haag is het drama)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen
