TopGear stapt net uit de gloednieuwe Porsche 911 Turbo S (992). De komende tijd besteden we in TopGear Magazine meerdere keren aandacht aan deze opper-911; nu geven we je alvast de highlights van onze rijtest.
Testobject: Porsche 911 (992)
Uitvoering: Turbo S
Locatie: gewoon in Nederland, waar anders?
Weersomstandigheden: warm maar ook koud, zonnig maar ook regenachtig
Ah, de perfecte auto voor het nieuwe 100-km/u tijdperk!
Nou nou, niet zo cynisch. Maar je hebt wel een beetje gelijk. De Porsche 911 Turbo S van de 992-generatie heeft op de openbare weg eigenlijk maar één plek waar je de ruimte hebt om z’n prestaties mee te maken. Deze auto schittert op snelwegopritten. Vanuit bijna-stilstand naar oh-hemel-ik-moet-vol-op-de-rem-om-in-te-voegen in ongeveer drie keer knipperen met je ogen. Vergeet wat je dacht dat snelheid was: dit is je nieuwe ijkpunt.
Maar je hebt er dus weinig aan?
Ja en nee. De Porsche 911 Turbo S staat erom bekend dat hij meer tourer dan circuitmonster is, meer lange-afstandsraket dan rotje. Dat betekent dat hij ook uitstekend kan bedaren om een eindje te cruisen. Hij is dan niet lawaaiig – een beetje bandengeruis, dat is het wel – en jut je niet op. En áls je dan een keer een snelwegoprit tegenkomt…
Wat zijn de specs van de Porsche 911 Turbo S (992)?
Zit je goed? Hij haalt 650 pk en 800 Nm uit een 3,8-liter zescilinder boxer biturbo. Daarmee gaat ie, dankzij z’n variabele vierwielaandrijving, achttraps PDK-automaat en pijnlijk effectieve launch control-functie, in 2,7 seconden van 0 naar 100. Ja, in 2,7 seconden – sneller dan je een gemiddelde reeks krachttermen kunt uitspreken. Z’n topsnelheid is 330 km/u, voor het geval je ooit nog eens Duitsland in mag.
Is de snelheid het enige indrukwekkende?
Nee – het is vooral het speelse gemak waarmee hij die snelheid opdient. In andere auto’s die het geijkte sprintje onder de 3 seconden afleggen, moet je niet zelden vechten om te overleven. De Porsche 911 Turbo S is point & shoot. In bochten voel je z’n koppelverdeling en z’n elektronica werken om nog effectiever nog harder te gaan. Z’n interieur is prachtig van eenvoud en ook vanbuiten ziet hij er heerlijk uit (in dit geval met het optionele Sport-pakket). En z’n opzet is briljant als altijd: compact, gedrongen, wendbaar. Hij zet andere auto’s die dit soort prestaties leveren compleet te kakken.
Logisch beredenerend is een ‘gewone’ 911 Carrera 4S in de echte wereld niet minder snel. Die kost in Nederland ruim 100.000 euro minder dan de 272.500 euro die deze jongen moet opbrengen. En toch… Probeer de Turbo S één keer en je neemt met minder geen genoegen. Je bent voorgoed verpest.
In TopGear Magazine 181 – 25 juni in de winkel – lees je meer over de Porsche 911 Turbo S (992).
Porsche 911 Turbo S (992): een korte rondleiding
https://www.facebook.com/topgearnl/videos/323325665328878/
Reacties