
TopGear stapt net uit de gloednieuwe Porsche 911 Turbo S (992). De komende tijd besteden we in TopGear Magazine meerdere keren aandacht aan deze opper-911; nu geven we je alvast de highlights van onze rijtest.
Testobject: Porsche 911 (992)
Uitvoering: Turbo S
Locatie: gewoon in Nederland, waar anders?
Weersomstandigheden: warm maar ook koud, zonnig maar ook regenachtig
Ah, de perfecte auto voor het nieuwe 100-km/u tijdperk!
Nou nou, niet zo cynisch. Maar je hebt wel een beetje gelijk. De Porsche 911 Turbo S van de 992-generatie heeft op de openbare weg eigenlijk maar één plek waar je de ruimte hebt om z’n prestaties mee te maken. Deze auto schittert op snelwegopritten. Vanuit bijna-stilstand naar oh-hemel-ik-moet-vol-op-de-rem-om-in-te-voegen in ongeveer drie keer knipperen met je ogen. Vergeet wat je dacht dat snelheid was: dit is je nieuwe ijkpunt.
Maar je hebt er dus weinig aan?
Ja en nee. De Porsche 911 Turbo S staat erom bekend dat hij meer tourer dan circuitmonster is, meer lange-afstandsraket dan rotje. Dat betekent dat hij ook uitstekend kan bedaren om een eindje te cruisen. Hij is dan niet lawaaiig – een beetje bandengeruis, dat is het wel – en jut je niet op. En áls je dan een keer een snelwegoprit tegenkomt…
Wat zijn de specs van de Porsche 911 Turbo S (992)?
Zit je goed? Hij haalt 650 pk en 800 Nm uit een 3,8-liter zescilinder boxer biturbo. Daarmee gaat ie, dankzij z’n variabele vierwielaandrijving, achttraps PDK-automaat en pijnlijk effectieve launch control-functie, in 2,7 seconden van 0 naar 100. Ja, in 2,7 seconden – sneller dan je een gemiddelde reeks krachttermen kunt uitspreken. Z’n topsnelheid is 330 km/u, voor het geval je ooit nog eens Duitsland in mag.
Is de snelheid het enige indrukwekkende?
Nee – het is vooral het speelse gemak waarmee hij die snelheid opdient. In andere auto’s die het geijkte sprintje onder de 3 seconden afleggen, moet je niet zelden vechten om te overleven. De Porsche 911 Turbo S is point & shoot. In bochten voel je z’n koppelverdeling en z’n elektronica werken om nog effectiever nog harder te gaan. Z’n interieur is prachtig van eenvoud en ook vanbuiten ziet hij er heerlijk uit (in dit geval met het optionele Sport-pakket). En z’n opzet is briljant als altijd: compact, gedrongen, wendbaar. Hij zet andere auto’s die dit soort prestaties leveren compleet te kakken.
Logisch beredenerend is een ‘gewone’ 911 Carrera 4S in de echte wereld niet minder snel. Die kost in Nederland ruim 100.000 euro minder dan de 272.500 euro die deze jongen moet opbrengen. En toch… Probeer de Turbo S één keer en je neemt met minder geen genoegen. Je bent voorgoed verpest.
In TopGear Magazine 181 – 25 juni in de winkel – lees je meer over de Porsche 911 Turbo S (992).
Porsche 911 Turbo S (992): een korte rondleiding
https://www.facebook.com/topgearnl/videos/323325665328878/
Meer van TopGear


Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Brabus geeft 900 pk en 1.000 Nm aan de Porsche 911 Turbo S

Dit koolstofvezelpakket voor de Porsche 911 Turbo S is vrij kostbaar

Rij mee met de snelste productieauto op Pikes Peak van dit moment

Maserati MC20 vs Lamborghini Huracán vs Porsche 911

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment
