
TopGear stapt net uit de gloednieuwe Porsche 911 Turbo S (992). De komende tijd besteden we in TopGear Magazine meerdere keren aandacht aan deze opper-911; nu geven we je alvast de highlights van onze rijtest.
Testobject: Porsche 911 (992)
Uitvoering: Turbo S
Locatie: gewoon in Nederland, waar anders?
Weersomstandigheden: warm maar ook koud, zonnig maar ook regenachtig
Ah, de perfecte auto voor het nieuwe 100-km/u tijdperk!
Nou nou, niet zo cynisch. Maar je hebt wel een beetje gelijk. De Porsche 911 Turbo S van de 992-generatie heeft op de openbare weg eigenlijk maar één plek waar je de ruimte hebt om z’n prestaties mee te maken. Deze auto schittert op snelwegopritten. Vanuit bijna-stilstand naar oh-hemel-ik-moet-vol-op-de-rem-om-in-te-voegen in ongeveer drie keer knipperen met je ogen. Vergeet wat je dacht dat snelheid was: dit is je nieuwe ijkpunt.
Maar je hebt er dus weinig aan?
Ja en nee. De Porsche 911 Turbo S staat erom bekend dat hij meer tourer dan circuitmonster is, meer lange-afstandsraket dan rotje. Dat betekent dat hij ook uitstekend kan bedaren om een eindje te cruisen. Hij is dan niet lawaaiig – een beetje bandengeruis, dat is het wel – en jut je niet op. En áls je dan een keer een snelwegoprit tegenkomt…
Wat zijn de specs van de Porsche 911 Turbo S (992)?
Zit je goed? Hij haalt 650 pk en 800 Nm uit een 3,8-liter zescilinder boxer biturbo. Daarmee gaat ie, dankzij z’n variabele vierwielaandrijving, achttraps PDK-automaat en pijnlijk effectieve launch control-functie, in 2,7 seconden van 0 naar 100. Ja, in 2,7 seconden – sneller dan je een gemiddelde reeks krachttermen kunt uitspreken. Z’n topsnelheid is 330 km/u, voor het geval je ooit nog eens Duitsland in mag.
Is de snelheid het enige indrukwekkende?
Nee – het is vooral het speelse gemak waarmee hij die snelheid opdient. In andere auto’s die het geijkte sprintje onder de 3 seconden afleggen, moet je niet zelden vechten om te overleven. De Porsche 911 Turbo S is point & shoot. In bochten voel je z’n koppelverdeling en z’n elektronica werken om nog effectiever nog harder te gaan. Z’n interieur is prachtig van eenvoud en ook vanbuiten ziet hij er heerlijk uit (in dit geval met het optionele Sport-pakket). En z’n opzet is briljant als altijd: compact, gedrongen, wendbaar. Hij zet andere auto’s die dit soort prestaties leveren compleet te kakken.
Logisch beredenerend is een ‘gewone’ 911 Carrera 4S in de echte wereld niet minder snel. Die kost in Nederland ruim 100.000 euro minder dan de 272.500 euro die deze jongen moet opbrengen. En toch… Probeer de Turbo S één keer en je neemt met minder geen genoegen. Je bent voorgoed verpest.
In TopGear Magazine 181 – 25 juni in de winkel – lees je meer over de Porsche 911 Turbo S (992).
Porsche 911 Turbo S (992): een korte rondleiding
https://www.facebook.com/topgearnl/videos/323325665328878/
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Brabus geeft 900 pk en 1.000 Nm aan de Porsche 911 Turbo S

Dit koolstofvezelpakket voor de Porsche 911 Turbo S is vrij kostbaar

Rij mee met de snelste productieauto op Pikes Peak van dit moment

Maserati MC20 vs Lamborghini Huracán vs Porsche 911

Aston Martin DB11 AMR vs Porsche 911 Turbo S vs Bentley Continental GT V8 vs Ferrari Roma

Kooptip: Porsche 911 Turbo S met de hoogste kilometerstand

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zeldzame Porsche 911 Turbo haalt met gemak 350 km/u

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Je kunt met de auto de Windows XP-achtergrond bezoeken – maar schrik niet hoe het er nu bij ligt

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld
