
TopGear stapt net uit de gloednieuwe Porsche 911 Turbo S (992). De komende tijd besteden we in TopGear Magazine meerdere keren aandacht aan deze opper-911; nu geven we je alvast de highlights van onze rijtest.
Testobject: Porsche 911 (992)
Uitvoering: Turbo S
Locatie: gewoon in Nederland, waar anders?
Weersomstandigheden: warm maar ook koud, zonnig maar ook regenachtig
Ah, de perfecte auto voor het nieuwe 100-km/u tijdperk!
Nou nou, niet zo cynisch. Maar je hebt wel een beetje gelijk. De Porsche 911 Turbo S van de 992-generatie heeft op de openbare weg eigenlijk maar één plek waar je de ruimte hebt om z’n prestaties mee te maken. Deze auto schittert op snelwegopritten. Vanuit bijna-stilstand naar oh-hemel-ik-moet-vol-op-de-rem-om-in-te-voegen in ongeveer drie keer knipperen met je ogen. Vergeet wat je dacht dat snelheid was: dit is je nieuwe ijkpunt.
Maar je hebt er dus weinig aan?
Ja en nee. De Porsche 911 Turbo S staat erom bekend dat hij meer tourer dan circuitmonster is, meer lange-afstandsraket dan rotje. Dat betekent dat hij ook uitstekend kan bedaren om een eindje te cruisen. Hij is dan niet lawaaiig – een beetje bandengeruis, dat is het wel – en jut je niet op. En áls je dan een keer een snelwegoprit tegenkomt…
Wat zijn de specs van de Porsche 911 Turbo S (992)?
Zit je goed? Hij haalt 650 pk en 800 Nm uit een 3,8-liter zescilinder boxer biturbo. Daarmee gaat ie, dankzij z’n variabele vierwielaandrijving, achttraps PDK-automaat en pijnlijk effectieve launch control-functie, in 2,7 seconden van 0 naar 100. Ja, in 2,7 seconden – sneller dan je een gemiddelde reeks krachttermen kunt uitspreken. Z’n topsnelheid is 330 km/u, voor het geval je ooit nog eens Duitsland in mag.
Is de snelheid het enige indrukwekkende?
Nee – het is vooral het speelse gemak waarmee hij die snelheid opdient. In andere auto’s die het geijkte sprintje onder de 3 seconden afleggen, moet je niet zelden vechten om te overleven. De Porsche 911 Turbo S is point & shoot. In bochten voel je z’n koppelverdeling en z’n elektronica werken om nog effectiever nog harder te gaan. Z’n interieur is prachtig van eenvoud en ook vanbuiten ziet hij er heerlijk uit (in dit geval met het optionele Sport-pakket). En z’n opzet is briljant als altijd: compact, gedrongen, wendbaar. Hij zet andere auto’s die dit soort prestaties leveren compleet te kakken.
Logisch beredenerend is een ‘gewone’ 911 Carrera 4S in de echte wereld niet minder snel. Die kost in Nederland ruim 100.000 euro minder dan de 272.500 euro die deze jongen moet opbrengen. En toch… Probeer de Turbo S één keer en je neemt met minder geen genoegen. Je bent voorgoed verpest.
In TopGear Magazine 181 – 25 juni in de winkel – lees je meer over de Porsche 911 Turbo S (992).
Porsche 911 Turbo S (992): een korte rondleiding
https://www.facebook.com/topgearnl/videos/323325665328878/
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Brabus geeft 900 pk en 1.000 Nm aan de Porsche 911 Turbo S

Dit koolstofvezelpakket voor de Porsche 911 Turbo S is vrij kostbaar

Rij mee met de snelste productieauto op Pikes Peak van dit moment

Maserati MC20 vs Lamborghini Huracán vs Porsche 911

Aston Martin DB11 AMR vs Porsche 911 Turbo S vs Bentley Continental GT V8 vs Ferrari Roma

Kooptip: Porsche 911 Turbo S met de hoogste kilometerstand

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zeldzame Porsche 911 Turbo haalt met gemak 350 km/u

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het
