Het aanschaffen van een Porsche is een ding, het onderhouden een tweede en het opwaarderen een derde. Nu zijn er veel puristen die zeggen dat je dat laatste nooit mag doen (‘hou hem origineel! Anders zetten we je uit de OEM Porschefreunde appgroep!), maar er is zoveel voor te krijgen dat het bijna zonde is om niet te doen. Voor vandaag hebben we de Porsche 911 Turbo S van Manhart voor je, die ze heel erg cryptisch de Manhart TR 900 II noemen.

De legende wil dat de bedenkers van die naam ook de namen bedenkt voor de vele kinderen van Elon Musk, maar dat hebben we niet kunnen verifiëren. Wel dat ze van de 911 Turbo S een enorm monster hebben gemaakt, waarmee je zelfs hypercars het lastig kunt maken. Dat komt enerzijds omdat Porsche behoorlijke marges hanteert in haar producten, en anderzijds omdat ze bij Manhart precies weten welke upgrades effectief zijn.

Modificaties van de 911 Turbo S van Manhart

We kennen Manhart voornamelijk van ‘dikke BMW’s’, maar met Porsches kunnen ze ook overweg. De basis is een 911 Turbo S van de zogenaamde 992-generatie. Dat is het model dat leverbaar is van 2021 tot en met nu. Standaard is deze al goed voor 650 pk en 800 Nm. Bizarre cijfers voor een relatief compacte auto als de 911. Vervolgens wordt de motor voorzien van een sportuitlaat, downpipes, nieuwe sportkatalysatoren, grotere turbo’s en een nieuwe programmering van de ECU.

Kort door de bocht betekent dat een betere luchtstroom naar de motor, grotere turbo’s die meer druk kunnen leveren en een betere luchtstroom van de motor naar buiten. Het resultaat is 922 pk aan vermogen en een koppel van – wait for it – 1.190 Nm. Een standaard 911 Turbo S is al erg snel, dit moet angstaanjagend zijn. Ze hebben de transmissie aangepast op het hogere vermogen, al zeggen ze niet hoe.

272 pk extra, maar aan de remmen doen ze niets

De remmen daarentegen zijn helemaal standaard. Volgens Manhart zijn de keramische remschijven van Porsche dermate goed, dat er niets aan te verbeteren valt. Over verbeteren gesproken, je mag zelf oordelen of het uiterlijk een verbetering is. Er is een setje wielen die aan de grote kant is: 21 inch voor en 22 inch achter. In Zeewolde maken ze daar gewoon een rotonde van. De auto staat 30 millimeter lager dankzij H&R-veren. De Moshammer-bodykit met een hoop carbon prullaria is een beetje cartoonesk.

Manhart doet dit expres, want je moet wel opvallen natuurlijk. Uiteraard kun je zelf ‘cherrypicken’, dat betekent dat je zelf alle onderdelen kunt uitzoeken. Dus als je een mooie Arenarode 911 Turbo S pakt en alleen de techniek wil laten aanpassen, dan kan dat ook. Prijzen noemen ze niet, maar dit gaat al gauw over tienduizenden euro’s. Gezien de nieuwprijs van een 911 Turbo S – namelijk 380.000 euro – mag dat geen probleem zijn.

Geef een reactie

(verplicht)