
Het aanschaffen van een Porsche is een ding, het onderhouden een tweede en het opwaarderen een derde. Nu zijn er veel puristen die zeggen dat je dat laatste nooit mag doen (‘hou hem origineel! Anders zetten we je uit de OEM Porschefreunde appgroep!), maar er is zoveel voor te krijgen dat het bijna zonde is om niet te doen. Voor vandaag hebben we de Porsche 911 Turbo S van Manhart voor je, die ze heel erg cryptisch de Manhart TR 900 II noemen.
De legende wil dat de bedenkers van die naam ook de namen bedenkt voor de vele kinderen van Elon Musk, maar dat hebben we niet kunnen verifiëren. Wel dat ze van de 911 Turbo S een enorm monster hebben gemaakt, waarmee je zelfs hypercars het lastig kunt maken. Dat komt enerzijds omdat Porsche behoorlijke marges hanteert in haar producten, en anderzijds omdat ze bij Manhart precies weten welke upgrades effectief zijn.
Modificaties van de 911 Turbo S van Manhart
We kennen Manhart voornamelijk van ‘dikke BMW’s’, maar met Porsches kunnen ze ook overweg. De basis is een 911 Turbo S van de zogenaamde 992-generatie. Dat is het model dat leverbaar is van 2021 tot en met nu. Standaard is deze al goed voor 650 pk en 800 Nm. Bizarre cijfers voor een relatief compacte auto als de 911. Vervolgens wordt de motor voorzien van een sportuitlaat, downpipes, nieuwe sportkatalysatoren, grotere turbo’s en een nieuwe programmering van de ECU.

Kort door de bocht betekent dat een betere luchtstroom naar de motor, grotere turbo’s die meer druk kunnen leveren en een betere luchtstroom van de motor naar buiten. Het resultaat is 922 pk aan vermogen en een koppel van – wait for it – 1.190 Nm. Een standaard 911 Turbo S is al erg snel, dit moet angstaanjagend zijn. Ze hebben de transmissie aangepast op het hogere vermogen, al zeggen ze niet hoe.
272 pk extra, maar aan de remmen doen ze niets
De remmen daarentegen zijn helemaal standaard. Volgens Manhart zijn de keramische remschijven van Porsche dermate goed, dat er niets aan te verbeteren valt. Over verbeteren gesproken, je mag zelf oordelen of het uiterlijk een verbetering is. Er is een setje wielen die aan de grote kant is: 21 inch voor en 22 inch achter. In Zeewolde maken ze daar gewoon een rotonde van. De auto staat 30 millimeter lager dankzij H&R-veren. De Moshammer-bodykit met een hoop carbon prullaria is een beetje cartoonesk.
Manhart doet dit expres, want je moet wel opvallen natuurlijk. Uiteraard kun je zelf ‘cherrypicken’, dat betekent dat je zelf alle onderdelen kunt uitzoeken. Dus als je een mooie Arenarode 911 Turbo S pakt en alleen de techniek wil laten aanpassen, dan kan dat ook. Prijzen noemen ze niet, maar dit gaat al gauw over tienduizenden euro’s. Gezien de nieuwprijs van een 911 Turbo S – namelijk 380.000 euro – mag dat geen probleem zijn.
Meer van TopGear


Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Brabus geeft 900 pk en 1.000 Nm aan de Porsche 911 Turbo S

Dit koolstofvezelpakket voor de Porsche 911 Turbo S is vrij kostbaar

Rij mee met de snelste productieauto op Pikes Peak van dit moment

Maserati MC20 vs Lamborghini Huracán vs Porsche 911

Aston Martin DB11 AMR vs Porsche 911 Turbo S vs Bentley Continental GT V8 vs Ferrari Roma

Kooptip: Porsche 911 Turbo S met de hoogste kilometerstand

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zeldzame Porsche 911 Turbo haalt met gemak 350 km/u

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

De volgende doorbraak bij auto’s zitten in je deuren: dit moet je weten over elektrostatische speakers

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

‘Waarom kom je soms groene ventieldopjes tegen? Is de eigenaar van zo’n auto opgelicht?’

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje
