
Het aanschaffen van een Porsche is een ding, het onderhouden een tweede en het opwaarderen een derde. Nu zijn er veel puristen die zeggen dat je dat laatste nooit mag doen (‘hou hem origineel! Anders zetten we je uit de OEM Porschefreunde appgroep!), maar er is zoveel voor te krijgen dat het bijna zonde is om niet te doen. Voor vandaag hebben we de Porsche 911 Turbo S van Manhart voor je, die ze heel erg cryptisch de Manhart TR 900 II noemen.
De legende wil dat de bedenkers van die naam ook de namen bedenkt voor de vele kinderen van Elon Musk, maar dat hebben we niet kunnen verifiëren. Wel dat ze van de 911 Turbo S een enorm monster hebben gemaakt, waarmee je zelfs hypercars het lastig kunt maken. Dat komt enerzijds omdat Porsche behoorlijke marges hanteert in haar producten, en anderzijds omdat ze bij Manhart precies weten welke upgrades effectief zijn.
Modificaties van de 911 Turbo S van Manhart
We kennen Manhart voornamelijk van ‘dikke BMW’s’, maar met Porsches kunnen ze ook overweg. De basis is een 911 Turbo S van de zogenaamde 992-generatie. Dat is het model dat leverbaar is van 2021 tot en met nu. Standaard is deze al goed voor 650 pk en 800 Nm. Bizarre cijfers voor een relatief compacte auto als de 911. Vervolgens wordt de motor voorzien van een sportuitlaat, downpipes, nieuwe sportkatalysatoren, grotere turbo’s en een nieuwe programmering van de ECU.

Kort door de bocht betekent dat een betere luchtstroom naar de motor, grotere turbo’s die meer druk kunnen leveren en een betere luchtstroom van de motor naar buiten. Het resultaat is 922 pk aan vermogen en een koppel van – wait for it – 1.190 Nm. Een standaard 911 Turbo S is al erg snel, dit moet angstaanjagend zijn. Ze hebben de transmissie aangepast op het hogere vermogen, al zeggen ze niet hoe.
272 pk extra, maar aan de remmen doen ze niets
De remmen daarentegen zijn helemaal standaard. Volgens Manhart zijn de keramische remschijven van Porsche dermate goed, dat er niets aan te verbeteren valt. Over verbeteren gesproken, je mag zelf oordelen of het uiterlijk een verbetering is. Er is een setje wielen die aan de grote kant is: 21 inch voor en 22 inch achter. In Zeewolde maken ze daar gewoon een rotonde van. De auto staat 30 millimeter lager dankzij H&R-veren. De Moshammer-bodykit met een hoop carbon prullaria is een beetje cartoonesk.
Manhart doet dit expres, want je moet wel opvallen natuurlijk. Uiteraard kun je zelf ‘cherrypicken’, dat betekent dat je zelf alle onderdelen kunt uitzoeken. Dus als je een mooie Arenarode 911 Turbo S pakt en alleen de techniek wil laten aanpassen, dan kan dat ook. Prijzen noemen ze niet, maar dit gaat al gauw over tienduizenden euro’s. Gezien de nieuwprijs van een 911 Turbo S – namelijk 380.000 euro – mag dat geen probleem zijn.
Meer van TopGear


Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Brabus geeft 900 pk en 1.000 Nm aan de Porsche 911 Turbo S

Dit koolstofvezelpakket voor de Porsche 911 Turbo S is vrij kostbaar

Rij mee met de snelste productieauto op Pikes Peak van dit moment

Maserati MC20 vs Lamborghini Huracán vs Porsche 911

Aston Martin DB11 AMR vs Porsche 911 Turbo S vs Bentley Continental GT V8 vs Ferrari Roma

Kooptip: Porsche 911 Turbo S met de hoogste kilometerstand

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zeldzame Porsche 911 Turbo haalt met gemak 350 km/u

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Gaat de populairste benzinesoort in Duitsland verdwijnen vanwege het klimaat?

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop maar je mist wel iets belangrijks

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Groot automerk neemt zorgen over rammelende driecilinders en ploffende boordladers weg met extra garantie

Je zou het niet verwachten, maar auto’s met deze lakkleuren verliezen het hardst hun waarde
