
Het aanschaffen van een Porsche is een ding, het onderhouden een tweede en het opwaarderen een derde. Nu zijn er veel puristen die zeggen dat je dat laatste nooit mag doen (‘hou hem origineel! Anders zetten we je uit de OEM Porschefreunde appgroep!), maar er is zoveel voor te krijgen dat het bijna zonde is om niet te doen. Voor vandaag hebben we de Porsche 911 Turbo S van Manhart voor je, die ze heel erg cryptisch de Manhart TR 900 II noemen.
De legende wil dat de bedenkers van die naam ook de namen bedenkt voor de vele kinderen van Elon Musk, maar dat hebben we niet kunnen verifiëren. Wel dat ze van de 911 Turbo S een enorm monster hebben gemaakt, waarmee je zelfs hypercars het lastig kunt maken. Dat komt enerzijds omdat Porsche behoorlijke marges hanteert in haar producten, en anderzijds omdat ze bij Manhart precies weten welke upgrades effectief zijn.
Modificaties van de 911 Turbo S van Manhart
We kennen Manhart voornamelijk van ‘dikke BMW’s’, maar met Porsches kunnen ze ook overweg. De basis is een 911 Turbo S van de zogenaamde 992-generatie. Dat is het model dat leverbaar is van 2021 tot en met nu. Standaard is deze al goed voor 650 pk en 800 Nm. Bizarre cijfers voor een relatief compacte auto als de 911. Vervolgens wordt de motor voorzien van een sportuitlaat, downpipes, nieuwe sportkatalysatoren, grotere turbo’s en een nieuwe programmering van de ECU.

Kort door de bocht betekent dat een betere luchtstroom naar de motor, grotere turbo’s die meer druk kunnen leveren en een betere luchtstroom van de motor naar buiten. Het resultaat is 922 pk aan vermogen en een koppel van – wait for it – 1.190 Nm. Een standaard 911 Turbo S is al erg snel, dit moet angstaanjagend zijn. Ze hebben de transmissie aangepast op het hogere vermogen, al zeggen ze niet hoe.
272 pk extra, maar aan de remmen doen ze niets
De remmen daarentegen zijn helemaal standaard. Volgens Manhart zijn de keramische remschijven van Porsche dermate goed, dat er niets aan te verbeteren valt. Over verbeteren gesproken, je mag zelf oordelen of het uiterlijk een verbetering is. Er is een setje wielen die aan de grote kant is: 21 inch voor en 22 inch achter. In Zeewolde maken ze daar gewoon een rotonde van. De auto staat 30 millimeter lager dankzij H&R-veren. De Moshammer-bodykit met een hoop carbon prullaria is een beetje cartoonesk.
Manhart doet dit expres, want je moet wel opvallen natuurlijk. Uiteraard kun je zelf ‘cherrypicken’, dat betekent dat je zelf alle onderdelen kunt uitzoeken. Dus als je een mooie Arenarode 911 Turbo S pakt en alleen de techniek wil laten aanpassen, dan kan dat ook. Prijzen noemen ze niet, maar dit gaat al gauw over tienduizenden euro’s. Gezien de nieuwprijs van een 911 Turbo S – namelijk 380.000 euro – mag dat geen probleem zijn.
Meer van TopGear


Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Brabus geeft 900 pk en 1.000 Nm aan de Porsche 911 Turbo S

Dit koolstofvezelpakket voor de Porsche 911 Turbo S is vrij kostbaar

Rij mee met de snelste productieauto op Pikes Peak van dit moment

Maserati MC20 vs Lamborghini Huracán vs Porsche 911

Aston Martin DB11 AMR vs Porsche 911 Turbo S vs Bentley Continental GT V8 vs Ferrari Roma

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Duitse ANWB legt uit hoe vakantiegangers 57 cent per liter (!) kunnen besparen bij tanken

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Bij deze auto’s was de conceptcar veel cooler dan de (teleurstellende) productieversie

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

‘Hoe kort na een snelheidsbord mag de politie eigenlijk flitsen?’

Is het nog goedkoper om via Luxemburg om te rijden voor benzine als je op vakantie gaat?

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan
