
Elke auto die gaat rallyen, is cool. Van een oude, verrotte Fiat 126s tot een volledig verbouwd WRC-kanon. Iedereen die moedig genoeg is om met een noodvaart door een bos of langs een klif te boenderen, heeft ons respect. En één auto hangt extra hoog in de denkbeeldige Hall of Fame: de Porsche 959 Parijs-Dakar-racer. En nu, voor het allereerst ooit, is er eentje te koop.
Snelle opfriscursus. De Porsche 959 had slechts één doel: de snelste en technologisch meest geavanceerde Porsche auto ooit te zijn. De straatversies, die zo hier en daar te koop staan, bestaan enkel zodat Porsche dit monster mocht loslaten in de Groep B.
En toen overwon de Porsche 959 alles?
Klein probleempje: toen Porsche klaar was met de ontwikkeling van de 959 was hij a) veel te zwaar en b) de Groep B bestond niet meer. Dus schoof Porsche de auto naar voren om mee te doen aan de Parijs-Dakar. Toen de rally nog echt van Parijs naar Dakar ging.
Het exemplaar wat je hier ziet, trok in 1985 ten strijde met René Metge en Dominique Lemoyne achter het stuur. De 959 leverde waardevolle testinformatie aan Porsche voor de straatauto. Als test meedoen aan de meest slopende race ter wereld. Masochistischer dan dit, wordt het niet.
De auto kreeg de 3,2-liter zescilinder van een 911, maar kreeg wel de ophanging en vierwielaandrijving en het plaatwerk van de Porsche 959. De race winnen, deed deze Porsche 959 Parijs-Dakar niet. Hij haalde de finish niet eens dankzij een lek in de olieleidingen.
De drie Porsche 959’s die het jaar daarop meededen, werden 1e, 2e en 6e – met dank aan de kennis van dit model. Dankzij alle historie is de verhoogde supercar een lieve duit waard.
Volgens de veilingsmeester van RM Sotheby’s zou deze Porsche 959 Dakar ten minste 2,8 miljoen euro opleveren.
Kickstarter-campagne opzetten dan maar?
Meer van TopGear


Deze gouden Porsche 959 toont welvaart

De vijf snelste Porsches ooit

Porsche 959: de duurste schadeauto van dit moment?

Aantal Porsche 918 en Carrera GT in Nederland ligt hoog

Waarom de Porsche 959 een G-versnelling heeft

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel
