
Elke auto die gaat rallyen, is cool. Van een oude, verrotte Fiat 126s tot een volledig verbouwd WRC-kanon. Iedereen die moedig genoeg is om met een noodvaart door een bos of langs een klif te boenderen, heeft ons respect. En één auto hangt extra hoog in de denkbeeldige Hall of Fame: de Porsche 959 Parijs-Dakar-racer. En nu, voor het allereerst ooit, is er eentje te koop.
Snelle opfriscursus. De Porsche 959 had slechts één doel: de snelste en technologisch meest geavanceerde Porsche auto ooit te zijn. De straatversies, die zo hier en daar te koop staan, bestaan enkel zodat Porsche dit monster mocht loslaten in de Groep B.
En toen overwon de Porsche 959 alles?
Klein probleempje: toen Porsche klaar was met de ontwikkeling van de 959 was hij a) veel te zwaar en b) de Groep B bestond niet meer. Dus schoof Porsche de auto naar voren om mee te doen aan de Parijs-Dakar. Toen de rally nog echt van Parijs naar Dakar ging.
Het exemplaar wat je hier ziet, trok in 1985 ten strijde met René Metge en Dominique Lemoyne achter het stuur. De 959 leverde waardevolle testinformatie aan Porsche voor de straatauto. Als test meedoen aan de meest slopende race ter wereld. Masochistischer dan dit, wordt het niet.
De auto kreeg de 3,2-liter zescilinder van een 911, maar kreeg wel de ophanging en vierwielaandrijving en het plaatwerk van de Porsche 959. De race winnen, deed deze Porsche 959 Parijs-Dakar niet. Hij haalde de finish niet eens dankzij een lek in de olieleidingen.
De drie Porsche 959’s die het jaar daarop meededen, werden 1e, 2e en 6e – met dank aan de kennis van dit model. Dankzij alle historie is de verhoogde supercar een lieve duit waard.
Volgens de veilingsmeester van RM Sotheby’s zou deze Porsche 959 Dakar ten minste 2,8 miljoen euro opleveren.
Kickstarter-campagne opzetten dan maar?
Meer van TopGear


Deze gouden Porsche 959 toont welvaart

De vijf snelste Porsches ooit

Porsche 959: de duurste schadeauto van dit moment?

Aantal Porsche 918 en Carrera GT in Nederland ligt hoog

Waarom de Porsche 959 een G-versnelling heeft

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Bij jouw volgende auto moet je misschien zelfs extra betalen voor achterlichten

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Deze ruige camper kost net zoveel als een klein huis en je mag er (legaal) in wonen
