
Elke auto die gaat rallyen, is cool. Van een oude, verrotte Fiat 126s tot een volledig verbouwd WRC-kanon. Iedereen die moedig genoeg is om met een noodvaart door een bos of langs een klif te boenderen, heeft ons respect. En één auto hangt extra hoog in de denkbeeldige Hall of Fame: de Porsche 959 Parijs-Dakar-racer. En nu, voor het allereerst ooit, is er eentje te koop.
Snelle opfriscursus. De Porsche 959 had slechts één doel: de snelste en technologisch meest geavanceerde Porsche auto ooit te zijn. De straatversies, die zo hier en daar te koop staan, bestaan enkel zodat Porsche dit monster mocht loslaten in de Groep B.
En toen overwon de Porsche 959 alles?
Klein probleempje: toen Porsche klaar was met de ontwikkeling van de 959 was hij a) veel te zwaar en b) de Groep B bestond niet meer. Dus schoof Porsche de auto naar voren om mee te doen aan de Parijs-Dakar. Toen de rally nog echt van Parijs naar Dakar ging.
Het exemplaar wat je hier ziet, trok in 1985 ten strijde met René Metge en Dominique Lemoyne achter het stuur. De 959 leverde waardevolle testinformatie aan Porsche voor de straatauto. Als test meedoen aan de meest slopende race ter wereld. Masochistischer dan dit, wordt het niet.
De auto kreeg de 3,2-liter zescilinder van een 911, maar kreeg wel de ophanging en vierwielaandrijving en het plaatwerk van de Porsche 959. De race winnen, deed deze Porsche 959 Parijs-Dakar niet. Hij haalde de finish niet eens dankzij een lek in de olieleidingen.
De drie Porsche 959’s die het jaar daarop meededen, werden 1e, 2e en 6e – met dank aan de kennis van dit model. Dankzij alle historie is de verhoogde supercar een lieve duit waard.
Volgens de veilingsmeester van RM Sotheby’s zou deze Porsche 959 Dakar ten minste 2,8 miljoen euro opleveren.
Kickstarter-campagne opzetten dan maar?
Meer van TopGear


Deze gouden Porsche 959 toont welvaart

De vijf snelste Porsches ooit

Porsche 959: de duurste schadeauto van dit moment?

Aantal Porsche 918 en Carrera GT in Nederland ligt hoog

Waarom de Porsche 959 een G-versnelling heeft

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Politie haalt BMW zonder motorkap van de weg, maar dat blijkt nog wel het minst erge

Statiegeld op blikjes is irritant, maar het kan ervoor zorgen dat jij straks goedkoop op waterstof rijdt

Politie plaatst nieuw soort camera op viaducten, maar hier word jij wel blij van

Veel automerken hebben het zwaar in Europa, behalve merken uit één land (en dat is slecht nieuws)

Geen grap: met deze (gratis) apps kun je de verkeerslichten op groen zetten
