Een supercar (zo mogen we de 911 wel noemen, toch?) ombouwen tot onvervalste offroader voelt een beetje gek, maar bij de 911 is het de normaalste zaak van de wereld. Van het Elfje zijn al verschillende offroad-versies gemaakt zoals Safari’s van weleer, de ACS van Singer, de Marc Philipp Gemballa Marsien en buiten de 911 om mag je de 959 niet vergeten.
Porsche kan de offroad-drang zelf ook maar slecht loslaten en komt nu met een nieuwe offroad-911. Het doel is om met deze auto de hoogste vulkaan ter wereld te beklimmen: de Ojos del Salado in Chili. Het team ging tot ruim 6 kilometer de hoogte zijn, waar het -30 graden is (wat grappig is voor een vulkaan). De lucht bevat daar slechts de helft van de zuurstof die het op zeeniveau bevat.
Porsche zet grof geschut in
Het project wordt geleid door Romain Dumas die in de langeafstandsracerij zo’n beetje alles gewonnen heeft wat er te winnen valt. Denk aan het WEC-kampioenschap en onderweg daarnaartoe de 24 uur-races op de Nürburgring, Spa-Francorchamps en Le Mans. Porsche schakelde zijn motorsportteam in en ook de eigen mensen van Weissach.
‘Dit was een echt gedenkwaardig en speciaal moment op een plek die zowel mooi als heftig is – ik denk dat vliegtuigen de enige machines ter wereld die hoger zijn vandaag! […]. We waren streng voor onszelf en hebben een duik in het diepe genomen voor de eerste test, maar toch voelde hij zich thuis’, zegt Romain Dumas.
Het team reed met de offroad-911 tot ze echt niet meer verder konden: ‘We hebben enorm veel respect voor degenen die hoger zijn gegaan. Niemand heeft zoveel ijs en sneeuw gezien tot aan de top van de vulkaan, maar desondanks gingen we meer dan 6.000 meter omhoog, tot het punt waar de muren van ijs en sneeuw ervoor zorgden dat we niet verder konden.’ De top ligt trouwens op 6.893 meter.
De aanpassingen aan de Porsche 911
Als basis gebruikte het team een 911 Carrera 4S en zijn standaard zescilinder boxermotor met 443 pk en handbak met zeven versnellingen. Voor de veiligheid kreeg de Carrera een rolkooi, koolstofvezel stoelen en racegordels. Voor meer bodemvrijheid kreeg de offroad-911 heuse portaalassen. De onderkant staat nu op 350 millimeter van de grond. Hij past nu mooi naast de Cayenne TransSyberia.
Voor de bodemplaat gebruikt Porsche een speciaal lichtgewicht materiaal genaamd aramidevezel. Dit stevige materiaal moet het buikje van de Porsche beschermen tegen onaardige stenen. Iets wat Porsche de Warp-Connector noemt, verbindt alle wielen met elkaar. Dit werkt als een soort stabilisatorstang en zorgt dat de druk op alle wielen zo veel mogelijk gelijk blijft, ook als de ondergrond oneven is.
Frank-Steffen Walliser van Porsche Motorsport benoemt het belang van dit soort project voor het merk. ‘Projecten als deze zijn van vitaal belang voor wie we zijn bij Porsche. Toen het team aan dit avontuur begon, mikten ze letterlijk op het hoogst haalbare. Dit is het eerste van, wat ik hoop, vele avonturen.’ Dikke kans dus dat we Porsches eigen offroad-911 vaker gaan zien.
Reacties