
Kom maar op, alle Porsche-fanaten die steeds maar roepen dat auto's niet 'puur' meer zijn: dit is jullie kans om de daad bij het woord te voegen. Kraak je spaarpot en ren naar de dealer, want Porsche presenteert de nieuwe Boxster Spyder: 375 pk sterk en desgewenst kaler dan een zaal vol bingo-spelers.
Net als de Cayman GT4 heeft de Boxster Spyder, in plaats van de 3.4 die je in de S en GTS kunt vinden, de 3,8-liter boxer uit de 911 Carrera S aan boord. Goed, hij produceert 10 pk minder dan in de Cayman, maar daar stelt ie iets anders tegenover: een fractioneel lager gewicht – 1.315 tegenover 1.340 kilo – mede door het zorgvuldig schrappen van uitrusting. Er is geen airco (tenzij je die echt wilt), geen radio (tenzij je die echt wilt) en geen elektrische bediening voor het stoffen dakje, dat wederom ver naar achter strekt als een soort stijlvol gespannen tentzeiltje. De kuipstoelen zijn extra licht en er is enkel een eenvoudige handgeschakelde zesbak leverbaar. En we zagen dat het goed was.
De Boxster Spyder heeft een achtersteven met twee stoere, klassieke bulten en staat op een met 20 millimeter verlaagd onderstel. Hij zet zichzelf stil met dezelfde remmen als de 911 Carrera. Het sprintje van 0 naar 100 km/u duurt 4,5 seconden en hij bereikt een top van 290 km/u, terwijl het gemiddelde verbruik (nèt) in de enkele cijfers blijft: 9,9 l/100 km. De CO2-uitstoot, voor de geïnteresseerden, is 230 g/km.
Later deze maand verschijnt de nieuwe Boxster Spyder bij de Porsche-dealers. In Nederland neem je 'm mee naar huis vanaf 116.700 euro; de Belgische prijs is nog niet aangekondigd.
Meer van TopGear


Man bouwt Porsche Boxster om tot F1-auto

Porsche Boxster shooting brake oogt veelbelovend

Elektrische Porsche Boxster en Cayman zijn onderweg

De auto’s van Freddie Flintoff

Vrouw reageert overtrokken op joyride in haar Porsche

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u
