
Kom maar op, alle Porsche-fanaten die steeds maar roepen dat auto's niet 'puur' meer zijn: dit is jullie kans om de daad bij het woord te voegen. Kraak je spaarpot en ren naar de dealer, want Porsche presenteert de nieuwe Boxster Spyder: 375 pk sterk en desgewenst kaler dan een zaal vol bingo-spelers.
Net als de Cayman GT4 heeft de Boxster Spyder, in plaats van de 3.4 die je in de S en GTS kunt vinden, de 3,8-liter boxer uit de 911 Carrera S aan boord. Goed, hij produceert 10 pk minder dan in de Cayman, maar daar stelt ie iets anders tegenover: een fractioneel lager gewicht – 1.315 tegenover 1.340 kilo – mede door het zorgvuldig schrappen van uitrusting. Er is geen airco (tenzij je die echt wilt), geen radio (tenzij je die echt wilt) en geen elektrische bediening voor het stoffen dakje, dat wederom ver naar achter strekt als een soort stijlvol gespannen tentzeiltje. De kuipstoelen zijn extra licht en er is enkel een eenvoudige handgeschakelde zesbak leverbaar. En we zagen dat het goed was.
De Boxster Spyder heeft een achtersteven met twee stoere, klassieke bulten en staat op een met 20 millimeter verlaagd onderstel. Hij zet zichzelf stil met dezelfde remmen als de 911 Carrera. Het sprintje van 0 naar 100 km/u duurt 4,5 seconden en hij bereikt een top van 290 km/u, terwijl het gemiddelde verbruik (nèt) in de enkele cijfers blijft: 9,9 l/100 km. De CO2-uitstoot, voor de geïnteresseerden, is 230 g/km.
Later deze maand verschijnt de nieuwe Boxster Spyder bij de Porsche-dealers. In Nederland neem je 'm mee naar huis vanaf 116.700 euro; de Belgische prijs is nog niet aangekondigd.
Meer van TopGear


Man bouwt Porsche Boxster om tot F1-auto

Porsche Boxster shooting brake oogt veelbelovend

Elektrische Porsche Boxster en Cayman zijn onderweg

De auto’s van Freddie Flintoff

Vrouw reageert overtrokken op joyride in haar Porsche

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Je kunt met de auto de Windows XP-achtergrond bezoeken – maar schrik niet hoe het er nu bij ligt

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De langste autotunnel ter wereld komt in Europa en het maakt je reistijd 10 uur (!) korter
