
Kom maar op, alle Porsche-fanaten die steeds maar roepen dat auto's niet 'puur' meer zijn: dit is jullie kans om de daad bij het woord te voegen. Kraak je spaarpot en ren naar de dealer, want Porsche presenteert de nieuwe Boxster Spyder: 375 pk sterk en desgewenst kaler dan een zaal vol bingo-spelers.
Net als de Cayman GT4 heeft de Boxster Spyder, in plaats van de 3.4 die je in de S en GTS kunt vinden, de 3,8-liter boxer uit de 911 Carrera S aan boord. Goed, hij produceert 10 pk minder dan in de Cayman, maar daar stelt ie iets anders tegenover: een fractioneel lager gewicht – 1.315 tegenover 1.340 kilo – mede door het zorgvuldig schrappen van uitrusting. Er is geen airco (tenzij je die echt wilt), geen radio (tenzij je die echt wilt) en geen elektrische bediening voor het stoffen dakje, dat wederom ver naar achter strekt als een soort stijlvol gespannen tentzeiltje. De kuipstoelen zijn extra licht en er is enkel een eenvoudige handgeschakelde zesbak leverbaar. En we zagen dat het goed was.
De Boxster Spyder heeft een achtersteven met twee stoere, klassieke bulten en staat op een met 20 millimeter verlaagd onderstel. Hij zet zichzelf stil met dezelfde remmen als de 911 Carrera. Het sprintje van 0 naar 100 km/u duurt 4,5 seconden en hij bereikt een top van 290 km/u, terwijl het gemiddelde verbruik (nèt) in de enkele cijfers blijft: 9,9 l/100 km. De CO2-uitstoot, voor de geïnteresseerden, is 230 g/km.
Later deze maand verschijnt de nieuwe Boxster Spyder bij de Porsche-dealers. In Nederland neem je 'm mee naar huis vanaf 116.700 euro; de Belgische prijs is nog niet aangekondigd.
Meer van TopGear


Man bouwt Porsche Boxster om tot F1-auto

Porsche Boxster shooting brake oogt veelbelovend

Elektrische Porsche Boxster en Cayman zijn onderweg

De auto’s van Freddie Flintoff

Vrouw reageert overtrokken op joyride in haar Porsche

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Automerk legt uit welke (simpele) fout veel mensen in de zomer maken met hun airco

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

Deze auto wordt naast de Toyota RAV4 het meest gestolen in Nederland

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

De Hyundai Ioniq 6 N is sneller dan de BMW M3 en misschien nog wel leuker ook
