Porsche Boxster Spyder is kaal

Kom maar op, alle Porsche-fanaten die steeds maar roepen dat auto's niet 'puur' meer zijn: dit is jullie kans om de daad bij het woord te voegen. Kraak je spaarpot en ren naar de dealer, want Porsche presenteert de nieuwe Boxster Spyder: 375 pk sterk en desgewenst kaler dan een zaal vol bingo-spelers.

Net als de Cayman GT4 heeft de Boxster Spyder, in plaats van de 3.4 die je in de S en GTS kunt vinden, de 3,8-liter boxer uit de 911 Carrera S aan boord. Goed, hij produceert 10 pk minder dan in de Cayman, maar daar stelt ie iets anders tegenover: een fractioneel lager gewicht – 1.315 tegenover 1.340 kilo – mede door het zorgvuldig schrappen van uitrusting. Er is geen airco (tenzij je die echt wilt), geen radio (tenzij je die echt wilt) en geen elektrische bediening voor het stoffen dakje, dat wederom ver naar achter strekt als een soort stijlvol gespannen tentzeiltje. De kuipstoelen zijn extra licht en er is enkel een eenvoudige handgeschakelde zesbak leverbaar. En we zagen dat het goed was.

De Boxster Spyder heeft een achtersteven met twee stoere, klassieke bulten en staat op een met 20 millimeter verlaagd onderstel. Hij zet zichzelf stil met dezelfde remmen als de 911 Carrera. Het sprintje van 0 naar 100 km/u duurt 4,5 seconden en hij bereikt een top van 290 km/u, terwijl het gemiddelde verbruik (nèt) in de enkele cijfers blijft: 9,9 l/100 km. De CO2-uitstoot, voor de geïnteresseerden, is 230 g/km.

Later deze maand verschijnt de nieuwe Boxster Spyder bij de Porsche-dealers. In Nederland neem je 'm mee naar huis vanaf 116.700 euro; de Belgische prijs is nog niet aangekondigd.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken