De Porsche Carrera GT is een van de meest briljante klassiekers. Een van de laatste ‘analoge’ supercars, vanwege zijn atmosferische V10, handbak en gebrek aan elektronica. Wat men vaak vergeet is dat de Carrera eigenlijk een project voor de racerij was en later is omgebouwd tot een straatauto. Daar is in principe niets mis mee, maar de Carrera GT is wel zo’n auto die je met zorg met besturen. Gelukkig is er nu een update voor de Carrera GT waardoor de mindere goden er ook mee overweg kunnen.
Dat komt door de Fransen. Porsche heeft namelijk in samenwerking met Michelin (zal waarschijnlijk andersom zijn, maar dat terzijde) een nieuwe band ontwikkeld. Het betreft de Michelin Pilot Sport Cup 2-band. Uiteraard heeft de band de zogenaamde N-codering. Dat betekent dat de band voldoet aan de eisen die Porsche stelt aan een band. In dit geval gaat het dus specifiek om een band voor de Carrera GT.
De Carrera GT heeft een beruchte reputatie
Het is dus niet zo dat ze ‘toevallig’ een setje vers rubber eronder hebben gelegd en dat dat toevallig goed uitpakte. Porsche wilde namelijk per se een paar kleine nadelen uit de Carrera GT distilleren. De Carrera GT is beroemd vanwege de avontuurlijke rijeigenschappen. Of berucht, net hoe je het bekijkt. Fast & Furious-acteur Paul Walker overleed in een Carrera GT na een crash. Het is nooit aangetoond dat het aan de auto lag, maar het draagt wel bij aan de mystiek van de auto.
De nieuwe band is opgebouwd uit meerdere compounds (diverse soorten rubber). Het doel van de band was niet alleen om stabieler en sneller te zijn, maar ook communicatiever. Zo kan de piloot in kwestie beter aanvoelen wanneer de grens tussen grip en slip bereikt is. Daarbij presteert de band ook beter. Van 100 naar 0 km/u afremmen kost nu 2,5 meter minder. Van 200 naar 0 km/u afremmen scheelt 12 meter in het voordeel van de nieuwe Michelin-band.
Update niet de eerste
Het komt niet vaak voor dat een fabrikant nog updates uitbrengt voor een 20 jaar oud product. Heel toevallig heeft KW Suspension een schroefset ontwikkeld die je op meerdere manieren kunt afstellen. Ook hierbij was het doel om de Carrera GT iets meer vergevingsgezind op de limiet te maken. Voor 20.000 euro kun je die ook bestellen, net zoals Carrera GT-eigenaar en oud-F1 coureur Nick Heidfeld heeft gedaan. Hij zal deze banden er ook wel op laten zetten.
Het is ook niet de eerste keer dat Porsche en Michelin dit doen een update hebben voor de Carrera GT. De twee werken al langer samen. Aanvankelijk stond de Carrera GT op Michelin Pilot Sport 2-banden. In 2013 lanceerde de Fransen de Pilot Super Sport als verbetering voor de Carrera GT. De update voor de Carrera GT is een soort doorontwikkeling daarvan. De bandentechnologie ontwikkelt zich ook in rap tempo.
Lees ook: Dit kosten onderdelen voor de Porsche Carrera GT
De Porsche Carrera GT is een bijzondere auto. Destijds zijn er 1.270 exemplaren van gebouwd. Allemaal met een 5,7 liter V10 onder de kap die 612 pk en 590 Nm levert. Van 0-100 km/u doet de supercar in 3,9 seconden en de topsnelheid bedraagt 330 km/u. Dan is het op zich wel prettig om te weten dat de banden deze prestaties ook makkelijk aankunnen.
CGT heeft op 10 oktober 2024 geschreven:
Nog zo’n leuk laat update’tje voor de Carrera GT is een elektrisch spoiler systeem. Het hydraulische mechanisme wordt wat zwak na al die jaren en daardoor kan die hydrauliek gaan lekken en/of de spoiler wat trager worden of er zelfs helemaal mee stoppen. Een bedrijf heeft daarom een elektrisch systeem ontwikkeld wat ergens aansluit in de computer van de auto en op een volledig natuurlijke manier opereert (dus niet met allerlei aftermarket knopjes en dingetjes). eRam kit heet het geloof ik, en nee, ik heb geen aandelen.