De veegploeg bij de Porsche-stand op de Autosalon van Genève maakten overuren om alle roos van de vloer te vegen. De toeschouwers moesten zich flink achter de oren krabben bij het zien van de verhoogde Mission E Cross Turismo. Dus laten we het vooral hebben over de verleidelijke en lage Mission E, die volgend jaar in productie gaat. We duiken in de details van de vlotte schoonheid.
Specificatie Porsche Mission E
We visten bij projectbaas Stefan Weckbach naar exacte prestatiecijfers. ‘Minder dan 3,5 seconden’, zegt hij. En hij benadrukt de ‘minder dan’. De 200 km/u is in ‘minder dan’ 12 seconden bereikt. De topsnelheid is ‘meer dan 250 km/u’. Het vermogen? ‘Meer dan 600 pk’. Zie je een patroon? Ga er dus maar voorzichtig vanuit dat Porsche nog wat bescheiden is met de cijfers. Bovendien: ze moeten het gevecht aan met Tesla – bloedspoed is een vereiste.
Volgens Porsche zijn de prestaties keer op keer te herhalen. Dit is duidelijk een steek richting Tesla, wiens Model S alleen vol kan accelereren met een volgeladen accu. Al moet er zelfs bij Porsche tussen elke sprint een paar minuten zitten: ‘je kunt de natuurwetten niet breken’, zegt Porsche. De Porsche Mission E is voorzien van twee elektromotoren met beide een tweetrapstransmissie. De achterste motor is sterker en de Mission E zal dus een voorkeur voor achterwielaandrijving hebben.
Slimme remmen
De computer maakt razendsnel een berekening om te besluiten of de remschijven überhaupt gebruikt moeten worden. De batterij draait op 800 volt en een lading van 350 kW, dus de auto kan pittig hard regeneratief remmen. Als het ABS niet ingrijpt, kunnen de achterwielen zelfs blokkeren zonder dat de remklauwen de schijf vastpakken. Scheelt weer remblokken.
Het geluid van de Porsche Mission E
Voor de Porsche-liefhebber hoort bij acceleratie een fijn geluid (behalve als je een 718 Boxster of Cayman rijdt). De Porsche Mission E zal geen geluid maken, omdat ie geen motor heeft (nou ja, niet een die iets met brandstof of roffelende kleppen te maken heeft). Porsche R&D-chef Michael Steiner zegt: ‘Hij moet weinig geluid produceren, maar wel met veel emotie. Maar geen nep V8- of boxer-geluid. We kunnen het namaken, maar dat zou onnozel zijn. Het geluid is gekoppeld aan de techniek.’
Kwartier opladen
Vijftien minuten. Zo lang duurt het voor de Porsche Mission E om zijn batterijen voor tachtig procent op te laten. Op de juiste lader, tenminste. Richting het jaar 2020 wil Porsche een dekkend netwerk van laders hebben door Europa. Elke 120 kilometer staat er een paal. Dat doet Porsche overigens niet alleen: Mercedes, BMW, Ford en Audi helpen mee aan dit netwerk. Voorlopig geven de palen alleen 800 volt af bij Porsches, bij andere merken zou alles ‘boem’ zeggen.
Actieradius Porsche Mission E
Hij zou 500 kilometer moeten rijden op één ‘tank’. Maar dat is volgens de verouderde NEDC-test. Laten we eerder uitgaan van 350 kilometer. Dus na een kwartier opladen kun je weer 280 kilometer rijden. Je kunt dus best ergens komen met de Porsche Mission E. De software van de auto wordt constant geüpdatet (net als bij Tesla), dus de batterijen kunnen nog efficiënter worden naarmate de auto op leeftijd komt.
Hoe komt ie eruit te zien?
Denk het verhoogde chassis en de kunststof delen weg bij de Porsche Mission E Cross Turismo. Tranplanteer de daklijn van de originele Mission E op de verlaagde koets. En helaas: de tegengesteld openslaande deuren zullen ook sneuvelen. Wat overblijft van de Cross zonder hoge poten en offroad-delen, komt dicht in de buurt van de productieversie van de echte Mission E. Net als bij de Panamera komt de Mission E eerst als een soort-van-sedan en daarna pas (eventueel) als Sport Turismo.
Het interieur van de Mission E
Vanbinnen benadert de Cross Turismo het finale product. Bijna alle knoppen zijn aanraakschermen. Dus geen donuts eten in je auto en vette vingers achterlaten op het scherm, oké? De stoelen zullen wat meer volume hebben, omdat er ergens nog airbags in moeten. Ook zal de productieversie wél tapijt hebben.
Reacties
K. Antonowicz heeft op 25 februari 2019 geschreven:
Ik heb interesse in porshe mission e. Maar wel tweedehands is dat ook mogelijk?
Mattijn Nederend heeft op 26 februari 2019 geschreven:
Voorlopig niet – de eerste nieuwe zijn nog niet geleverd! Hij heet nu overigens officieel Porsche Taycan
K. Antonowicz heeft op 25 februari 2019 geschreven:
Ik heb interesse in porshe mission e. Maar wel tweedehands is dat ook mogelijk?
Mattijn Nederend heeft op 26 februari 2019 geschreven:
Voorlopig niet – de eerste nieuwe zijn nog niet geleverd! Hij heet nu overigens officieel Porsche Taycan