In deze tijd van SUV’s en crossovers vonden we het eerlijk gezegd wat vreemd dat Porsche zich voor hun eerste elektrische auto op een sedan zou richten. De Mission E heeft alles in zich om een waardige Tesla Model S-concurrent te zijn; maar kunnen ze niet beter iets offroaderigs maken? Niet geheel verrassend had het merk dit zelf ook al bedacht. Dit is de Porsche Mission E Cross Turismo.
Goed, het is nog een conceptcar, maar de basis voor een succesvolle I-Pace-tegenhanger is gelegd. De auto oogt laag en breed, als een soort kruising tussen een Dakar-Panamera en een race-Macan. Hij is dan ook slechts 1,42 meter hoog en staat op 20-inch wielen. Met z’n lithium-ion batterij komt de Porsche Mission E Cross Turismo zo’n 400 kilometer ver. En met een 800-volt snellader (binnenkort bij jou in de buurt, zo schijnt het) kun je ‘m vervolgens in een kwartiertje bijladen. Over het gewicht zegt Porsche nog niets. Maar het interieur zit vol met ‘zichtbare lichtgewicht structuren’, zodat je in ieder geval het idéé hebt dat je met iets lichts onderweg bent.
Hoe zit het met de prestaties van de Porsche Mission E Cross Turismo?
De elektro-crossover heeft volgens Porsche ‘meer dan 600 pk’ aan boord en gaat van 0 naar 100 km/u in 3,5 seconden. De 200 km/u tikt ie binnen 12 seconden aan. Porsche zegt erbij dat de prestaties niet minder worden naarmate de accu leger raakt. Benieuwd hoe ze dat klaarspelen.
Uiteraard heeft de Porsche Mission E Cross Turismo vierwielaandrijving, die via torque-vectoring de juiste wielen op de juiste momenten bedient. Ook is er vierwielbesturing aan boord. Door de instelbare luchtvering kan de bodemvrijheid met zo’n 50 millimeter variëren. Er past een Porsche E-Bike achterin, en uiteraard kun je allerlei functies van de auto via je smartphone of tablet instellen.
Wanneer we (een afgeleide van) de Porsche Mission E Cross Turismo op de markt kunnen verwachten? Geen idee, maar heel lang kan het niet meer duren.
Reacties