
Rustig maar. Nog maar een maandje, en dan is de Nürburgring dicht voor de winter. Dan kun je even op adem komen en alle recordpogingen en geruchten verwerken. Want naast de vete tussen de Tesla Model S en de Porsche Taycan, is het Duitse automerk bezig met nog een record. Volgens GT Spirit is de Porsche Panamera de snelste sedan op Nürburgring geworden. Het gaat om een nieuwe uitvoering van de Porsche Panamera met de interne bijnaam ‘Lion’.
Het kenteken van de Panamera leest Leo (dus Lion, of Leeuw) en 710 – wat zou refereren aan de Nürburgring-tijd van 7 minuten en 10 seconden. Hiermee verslaat Porsche de Jaguar XE SV Project 8, met een tijd van 7 minuten en 21 seconden. De bloedsnelle Panamera zou rond de 750 pk hebben (70 pk meer dan de S E-Hybrid) en in het leven geroepen zijn om de tiende verjaardag van de auto te vieren. Volgens spotters langs de Ring rijdt de Porsche nu tijden van 7 minuten en 11 seconden.
GT Spirit vroeg bij Porsche op de man af of de Panamera een nieuw record zou neerzetten. Woordvoerder Ben Weinberger knipoogde en zei dat hij ‘het niet kon bevestigen of ontkennen.’ De Panamera zou 250 kilo minder wegen door het verdwijnen van comfortmiddelen, wat deels gecompenseerd word door een rolkooi van 115 kilo. De stoel komt uit een 718 Cayman GT4. Hoe spartaans de productieversie (áls ie komt) wordt, is niet bekend. Een Panamera Clubsport, zit iemand daar op te wachten?
Het wordt spannend met Tesla
De strijd met Tesla wordt nu ook verlegd naar het sedan-record. Want volgens Tesla is een tijd van 7 minuten en 20 seconden zeker mogelijk, maar ze gaan voor de tijd van 7 minuten en 5 seconden. Mochten ze de laatste tijd halen, dan pakt de Model S Plaid zowel het record voor snelste vierdeurs EV als het record voor snelste sedan rond de Nürburgring. Of kan het je inmiddels allemaal geen donder meer interesseren?
‘Porsche Panamera snelste sedan op Nürburgring’
Meer van TopGear


Is zo’n dikke Porsche Panamera (970) na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de Porsche Panamera Turbo E-Hybrid de enige auto die je nodig hebt? (review)

Deze nieuwe Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid is de sterkste Panamera ooit

Nu ook verstandige V6 voor nieuwe plug-in hybrides Porsche Panamera

Nieuwe Porsche Panamera: Alles wat je moet weten

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze kleine verandering aan Nürburgring gaat groot verschil maken voor bestuurders

Niemand weet wat er met deze Saab is gebeurd, want hij kan niet gecrasht zijn op de Nürburgring

In dit uitzonderlijke geval wordt de schade van een crash op de Nürburgring wél gedekt

Uitstappen op het circuit is nog het minst domme wat deze GTI-rijder doet

Telefoonmerk Xiaomi wil Porsche verslaan met deze SU7 Ultra: 1.500+ pk met ‘V8s’- en ‘V6s’-motoren

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Dit kost het om een V6 met 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Mogelijk heb je tien jaar lang te veel betaald aan de RDW – zo krijg je je geld terug

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Ook als je niet vlakbij de grens woont, is tanken in Duitsland goedkoper

Nou wel een beetje klaar met de nurburgring 😒