
Ruim een jaar geleden verscheen de Citroën Ami One en het leek de zoveelste mobiliteitsdroom van een automerk. Al eventjes is bekend dat Citroën serieuze plannen heeft met de kleine rakker, en vandaag krijgt de Ami One een prijs. Het is geen volwaardige auto, meer een soort hippe elektrische brommobiel (maar dan zonder de brom). Het Franse merk noemt het zelf een ‘baanbrekende en innovatieve oplossing voor stedelijke mobiliteit die voor iedereen toegankelijk is’.
De prijs van de Citroën Ami One is 6.900 euro, en dan rij je in een dicht autootje met plek voor twee personen. Anders dan in een Twizy dus, waarin je wel beschut, maar toch buiten zit. Ter vergelijking: een Birò, die witte karretjes die je overal in Amsterdam ziet, kost minimaal 14.995 euro.
In Frankrijk betaal je 19,99 euro per maand voor de Ami One. Je hebt dan een abonnement dat vier jaar geldig is, met een startbedrag van 2.644 euro. Het karretje wordt in dat geval aan huis bezorgd. Volgens Citroën Nederland moet je voor Nederland aan ongeveer dezelfde prijzen denken. Serieus betaalbaar, dus.
Verzekeren kan vanaf 270 euro per jaar en een onderhoudsbeurtje is elke twee jaar wel gewenst, volgens Citroën. De Citroën Ami One biedt 75 kilometer actieradius door een 5,5-kWh batterij. De elektromotor is 8 pk sterk en zorgt voor een topsnelheid van 45 km/u, wat ook betekent dat je met een AM-rijbewijs in de kleine Citroën moet kunnen rijden. Het opladen gaat gewoon via een normaal stopcontact en duurt drie uur als je je accu helemaal vol wilt hebben.
Inwoners van Frankrijk kunnen vanaf 11 mei hun Citroën Ami One voor de genoemde prijs bestellen. Nederland en België volgen later.
Meer van TopGear


Jazeker, dit moet moet op een eend lijken, alleen zien wij het niet

Is de Citroën Ami Buggy niet gewoon een opgewaardeerde scootmobiel?

De Lelijke Eend maakt comeback dankzij Ami Charleston (mét eenspaaks stuur!)

Wat is de beste elektrische stadsauto? De Jeep Avenger of de Citroën Ami?

Citroën My Ami Buggy maakt de stad spannend

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

De Citroën 2CV keert terug en zou heel betaalbaar moeten worden

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Waarom het beter is om iets harder te rijden met een elektrische auto richting je vakantie

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs

Zo bijzonder zuinig is een Skoda Kodiaq met een dieselmotor tegenwoordig

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen
