
Ruim een jaar geleden verscheen de Citroën Ami One en het leek de zoveelste mobiliteitsdroom van een automerk. Al eventjes is bekend dat Citroën serieuze plannen heeft met de kleine rakker, en vandaag krijgt de Ami One een prijs. Het is geen volwaardige auto, meer een soort hippe elektrische brommobiel (maar dan zonder de brom). Het Franse merk noemt het zelf een ‘baanbrekende en innovatieve oplossing voor stedelijke mobiliteit die voor iedereen toegankelijk is’.
De prijs van de Citroën Ami One is 6.900 euro, en dan rij je in een dicht autootje met plek voor twee personen. Anders dan in een Twizy dus, waarin je wel beschut, maar toch buiten zit. Ter vergelijking: een Birò, die witte karretjes die je overal in Amsterdam ziet, kost minimaal 14.995 euro.
In Frankrijk betaal je 19,99 euro per maand voor de Ami One. Je hebt dan een abonnement dat vier jaar geldig is, met een startbedrag van 2.644 euro. Het karretje wordt in dat geval aan huis bezorgd. Volgens Citroën Nederland moet je voor Nederland aan ongeveer dezelfde prijzen denken. Serieus betaalbaar, dus.
Verzekeren kan vanaf 270 euro per jaar en een onderhoudsbeurtje is elke twee jaar wel gewenst, volgens Citroën. De Citroën Ami One biedt 75 kilometer actieradius door een 5,5-kWh batterij. De elektromotor is 8 pk sterk en zorgt voor een topsnelheid van 45 km/u, wat ook betekent dat je met een AM-rijbewijs in de kleine Citroën moet kunnen rijden. Het opladen gaat gewoon via een normaal stopcontact en duurt drie uur als je je accu helemaal vol wilt hebben.
Inwoners van Frankrijk kunnen vanaf 11 mei hun Citroën Ami One voor de genoemde prijs bestellen. Nederland en België volgen later.
Meer van TopGear


Jazeker, dit moet moet op een eend lijken, alleen zien wij het niet

Is de Citroën Ami Buggy niet gewoon een opgewaardeerde scootmobiel?

De Lelijke Eend maakt comeback dankzij Ami Charleston (mét eenspaaks stuur!)

Wat is de beste elektrische stadsauto? De Jeep Avenger of de Citroën Ami?

Citroën My Ami Buggy maakt de stad spannend

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

De Citroën 2CV keert terug en zou heel betaalbaar moeten worden

Dit keurige interieur hoort bij de smerigste auto die je nu (voor weinig?) kunt kopen

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Waarom het automerk van Elon Musk alsnog beter is dan het automerk van Jeff Bezos

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Slenter mee over de duurste autosloperijen ter wereld (je kunt wel raden waar)

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback
