
Ruim een jaar geleden verscheen de Citroën Ami One en het leek de zoveelste mobiliteitsdroom van een automerk. Al eventjes is bekend dat Citroën serieuze plannen heeft met de kleine rakker, en vandaag krijgt de Ami One een prijs. Het is geen volwaardige auto, meer een soort hippe elektrische brommobiel (maar dan zonder de brom). Het Franse merk noemt het zelf een ‘baanbrekende en innovatieve oplossing voor stedelijke mobiliteit die voor iedereen toegankelijk is’.
De prijs van de Citroën Ami One is 6.900 euro, en dan rij je in een dicht autootje met plek voor twee personen. Anders dan in een Twizy dus, waarin je wel beschut, maar toch buiten zit. Ter vergelijking: een Birò, die witte karretjes die je overal in Amsterdam ziet, kost minimaal 14.995 euro.
In Frankrijk betaal je 19,99 euro per maand voor de Ami One. Je hebt dan een abonnement dat vier jaar geldig is, met een startbedrag van 2.644 euro. Het karretje wordt in dat geval aan huis bezorgd. Volgens Citroën Nederland moet je voor Nederland aan ongeveer dezelfde prijzen denken. Serieus betaalbaar, dus.
Verzekeren kan vanaf 270 euro per jaar en een onderhoudsbeurtje is elke twee jaar wel gewenst, volgens Citroën. De Citroën Ami One biedt 75 kilometer actieradius door een 5,5-kWh batterij. De elektromotor is 8 pk sterk en zorgt voor een topsnelheid van 45 km/u, wat ook betekent dat je met een AM-rijbewijs in de kleine Citroën moet kunnen rijden. Het opladen gaat gewoon via een normaal stopcontact en duurt drie uur als je je accu helemaal vol wilt hebben.
Inwoners van Frankrijk kunnen vanaf 11 mei hun Citroën Ami One voor de genoemde prijs bestellen. Nederland en België volgen later.
Meer van TopGear


Jazeker, dit moet moet op een eend lijken, alleen zien wij het niet

Is de Citroën Ami Buggy niet gewoon een opgewaardeerde scootmobiel?

De Lelijke Eend maakt comeback dankzij Ami Charleston (mét eenspaaks stuur!)

Wat is de beste elektrische stadsauto? De Jeep Avenger of de Citroën Ami?

Citroën My Ami Buggy maakt de stad spannend

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

De Citroën 2CV keert terug en zou heel betaalbaar moeten worden

Dit keurige interieur hoort bij de smerigste auto die je nu (voor weinig?) kunt kopen

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Binnenkort kan een laadbeurt echt zo kort duren als een tankbeurt in Europa

Wist je dat je (zelfs thuis) aan de laadpaal een onzichtbare heffing van zo’n 10 procent betaalt?

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Binnenkort kan een laadbeurt echt zo kort duren als een tankbeurt in Europa

Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor
