
Ruim een jaar geleden verscheen de Citroën Ami One en het leek de zoveelste mobiliteitsdroom van een automerk. Al eventjes is bekend dat Citroën serieuze plannen heeft met de kleine rakker, en vandaag krijgt de Ami One een prijs. Het is geen volwaardige auto, meer een soort hippe elektrische brommobiel (maar dan zonder de brom). Het Franse merk noemt het zelf een ‘baanbrekende en innovatieve oplossing voor stedelijke mobiliteit die voor iedereen toegankelijk is’.
De prijs van de Citroën Ami One is 6.900 euro, en dan rij je in een dicht autootje met plek voor twee personen. Anders dan in een Twizy dus, waarin je wel beschut, maar toch buiten zit. Ter vergelijking: een Birò, die witte karretjes die je overal in Amsterdam ziet, kost minimaal 14.995 euro.
In Frankrijk betaal je 19,99 euro per maand voor de Ami One. Je hebt dan een abonnement dat vier jaar geldig is, met een startbedrag van 2.644 euro. Het karretje wordt in dat geval aan huis bezorgd. Volgens Citroën Nederland moet je voor Nederland aan ongeveer dezelfde prijzen denken. Serieus betaalbaar, dus.
Verzekeren kan vanaf 270 euro per jaar en een onderhoudsbeurtje is elke twee jaar wel gewenst, volgens Citroën. De Citroën Ami One biedt 75 kilometer actieradius door een 5,5-kWh batterij. De elektromotor is 8 pk sterk en zorgt voor een topsnelheid van 45 km/u, wat ook betekent dat je met een AM-rijbewijs in de kleine Citroën moet kunnen rijden. Het opladen gaat gewoon via een normaal stopcontact en duurt drie uur als je je accu helemaal vol wilt hebben.
Inwoners van Frankrijk kunnen vanaf 11 mei hun Citroën Ami One voor de genoemde prijs bestellen. Nederland en België volgen later.
Meer van TopGear


Jazeker, dit moet moet op een eend lijken, alleen zien wij het niet

Is de Citroën Ami Buggy niet gewoon een opgewaardeerde scootmobiel?

De Lelijke Eend maakt comeback dankzij Ami Charleston (mét eenspaaks stuur!)

Wat is de beste elektrische stadsauto? De Jeep Avenger of de Citroën Ami?

Citroën My Ami Buggy maakt de stad spannend

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

De Citroën 2CV keert terug en zou heel betaalbaar moeten worden

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Bestuurders van deze merken worden het ongelukkigst van hun auto (en het gelukkigst)

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden
