In haar 100-jarige bestaan bedacht Citroën briljante en innovatieve auto’s. Het merk splitst haar vernieuwende geest nu in twee nieuwe concepten. De eerste is de Citroën Ami One. Auto’s uit het verleden van Citroën waren ofwel groot en prachtig, ofwel klein, goedkoop en niet moeders mooiste. De Ami uit 1961 behoort tot de laatste categorie. Mocht je het niet weten: Ami betekent ‘vriend’ in het Frans.

De oude Citroën Ami werd ook wel 3CV genoemd – dus waarom halen we de 2CV aan in de titel van dit artikel? De Lelijke Eend was kleiner, goedkoper en nog iets… lelijker. De auto had net zoveel opties als het paard dat de auto moest vervangen. Alles in de geest van een zo laag mogelijke prijs om de Franse economie er weer bovenop te helpen.

Het doel van de Citroën Ami One is hetzelfde: nieuwe mobiliteit voor de laagst mogelijk prijs. Hij tackelt drukke steden en de slechte luchtkwaliteit in metropolen. De kubus rijdt niet zelfstandig, want dat kost te veel geld. Een rijbewijs is in veel landen ook niet nodig. Net als de Twizy kwalificeert de auto zich als een quad en mag hij dus bestuurd worden met een AM-rijbewijs.

Wat maakt de Citroën Ami One zo goedkoop?

De deuren links en rechts zijn identiek om kosten te besparen. De achterlichten en de koplampen links en rechts zijn ook gelijk. En zo zijn er nog wat onderdelen die van dezelfde rollende band komen om de prijs te drukken. Een achterklep is er niet. De stoelen komen uit een 3D-printer. Het dak is van canvas.

De maximale snelheid is 45 km/u en je kunt 100 kilometer ver rijden. Er passen twee mensen en een hoopje bagage in de Citroën Ami One. De enige speeltjes aan boord zijn wettelijk verplichte zaken als een snelheidsmeter, lampen en een ruitenwisser. En met een lengte van 2,5 meter parkeer je ‘m met het grootste gemak. Muziek en navigatie moet je via je telefoon regelen die je bovenop de stuurkolom legt en laat weerkaatsen als een head-up display

Voor wie is de Citroën Ami One?

Voor deelauto-programma’s, verhuurbedrijven of abonnementsdiensten. Daarom is de auto ook gemakkelijk schoon te spoelen of vegen. Vind je ‘m niet mooi? Maakt Citroën geen snars uit. Pierre Leclerc, designchef bij het merk: ‘Niemand vond de 2CV mooi toen hij verscheen. Maar iedereen was gek op wat hij kon, en toen werden ze verliefd.’ Voor nu is de Citroën Ami One nog even een concept, zonder prijs of productieplannen.

Reacties

  • Hendrik heeft op 19 april 2024 geschreven:

    De actieradius moet echt omhoog, anders heb je er geen bal aan. Woon zelf op 30 km van (middel)grote stad Emmen, dus een ritje vv kost je een dag. Belachelijk. Heb heimwee naar mijn oude echte Eend. Tot hoog in Noorwegen praten ze er nog over.

    Reageer
  • Van Vlaanderen 1302. heeft op 6 februari 2024 geschreven:

    Ik vind het een boeiend wagentje, maar nu ik las dat het slechts 45 km/ uur max. rijdt, vindt ik het minder boeiend..Doch voor een grote stad is dit wel voldoende ,maar niet iedereen woon in een grootstad.

    Reageer
  • FRITS. heeft op 3 februari 2024 geschreven:

    Leuke compacte auto (tje).
    Ik zou hem zó aanschaffen.
    SUPER!

    Reageer
  • Patricia Frickinger heeft op 30 maart 2019 geschreven:

    Ik Will graag weten wat die ami one kost

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)