Citroën Ami One is een moderne 2CV

De meest efficiënte kubus ter wereld

Foto('s): CitroenCitroen Ami One
Foto('s): CitroenCitroen Ami One
Foto('s): CitroenCitroen Ami One
Foto('s): CitroenCitroen Ami One
Foto('s): CitroenCitroen Ami One
Foto('s): CitroenCitroen Ami One
Foto('s): CitroenCitroen Ami One
Foto('s): CitroenCitroen Ami One
Foto('s): CitroenCitroen Ami One
Foto('s): CitroenCitroen Ami One
Foto('s): CitroenCitroen Ami One
Foto('s): CitroenCitroen Ami One
Foto('s): CitroenCitroen Ami One
Citroen Ami One
Citroen Ami One
Citroen Ami One
Citroen Ami One
Citroen Ami One
Citroen Ami One
Citroen Ami One
Citroen Ami One
Citroen Ami One
Citroen Ami One
Citroen Ami One
Citroen Ami One
Citroen Ami One

In haar 100-jarige bestaan bedacht Citroën briljante en innovatieve auto’s. Het merk splitst haar vernieuwende geest nu in twee nieuwe concepten. De eerste is de Citroën Ami One. Auto’s uit het verleden van Citroën waren ofwel groot en prachtig, ofwel klein, goedkoop en niet moeders mooiste. De Ami uit 1961 behoort tot de laatste categorie. Mocht je het niet weten: Ami betekent ‘vriend’ in het Frans.

De oude Citroën Ami werd ook wel 3CV genoemd – dus waarom halen we de 2CV aan in de titel van dit artikel? De Lelijke Eend was kleiner, goedkoper en nog iets… lelijker. De auto had net zoveel opties als het paard dat de auto moest vervangen. Alles in de geest van een zo laag mogelijke prijs om de Franse economie er weer bovenop te helpen.

Het doel van de Citroën Ami One is hetzelfde: nieuwe mobiliteit voor de laagst mogelijk prijs. Hij tackelt drukke steden en de slechte luchtkwaliteit in metropolen. De kubus rijdt niet zelfstandig, want dat kost te veel geld. Een rijbewijs is in veel landen ook niet nodig. Net als de Twizy kwalificeert de auto zich als een quad en mag hij dus bestuurd worden met een AM-rijbewijs.

Wat maakt de Citroën Ami One zo goedkoop?

De deuren links en rechts zijn identiek om kosten te besparen. De achterlichten en de koplampen links en rechts zijn ook gelijk. En zo zijn er nog wat onderdelen die van dezelfde rollende band komen om de prijs te drukken. Een achterklep is er niet. De stoelen komen uit een 3D-printer. Het dak is van canvas.

De maximale snelheid is 45 km/u en je kunt 100 kilometer ver rijden. Er passen twee mensen en een hoopje bagage in de Citroën Ami One. De enige speeltjes aan boord zijn wettelijk verplichte zaken als een snelheidsmeter, lampen en een ruitenwisser. En met een lengte van 2,5 meter parkeer je ‘m met het grootste gemak. Muziek en navigatie moet je via je telefoon regelen die je bovenop de stuurkolom legt en laat weerkaatsen als een head-up display

Voor wie is de Citroën Ami One?

Voor deelauto-programma’s, verhuurbedrijven of abonnementsdiensten. Daarom is de auto ook gemakkelijk schoon te spoelen of vegen. Vind je ‘m niet mooi? Maakt Citroën geen snars uit. Pierre Leclerc, designchef bij het merk: ‘Niemand vond de 2CV mooi toen hij verscheen. Maar iedereen was gek op wat hij kon, en toen werden ze verliefd.’ Voor nu is de Citroën Ami One nog even een concept, zonder prijs of productieplannen.

Reacties
  1. Patricia Frickinger zegt op 30 maart 2019 om 21:23:

    Ik Will graag weten wat die ami one kost

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken