
Je kon ‘m stiekem hier en daar al kopen, maar nu is ie dan echt officieel in Nederland leverbaar. De Volkswagen Golf R van de achtste generatie haalt 320 pk en 420 Nm uit z’n 2,0-liter TSI-motor, heeft een Nürburgring-stand voor z’n onderstel en een optionele driftmodus voor z’n vierwielaandrijving. Het is de sterkste productie-Golf tot nu toe. En nu weten we ook wat de Volkswagen Golf R officieel gaat kosten.
De prijs van de Volkswagen Golf R is vast niet mals
Dat klopt. In Nederland koop je ‘m vanaf 65.490 euro. De voormalige duurste Golf van Nederland zal dan ook snel voorbij worden gestoken door mensen die hun nieuwe R met wat leuke opties bestellen.
Niet dat je per se veel opties nodig zult hebben. Naast alle bovengenoemde foefjes krijg je een zeventraps DSG-bak, zogeheten LED Plus-koplampen, 18-inch wielen, twee schermen, sportstoelen en het Travel Assist-stuurhulpje. Heb je na die forse prijs van de Volkswagen Golf R toch nog wat budget over, dan kun je dat stukslaan op zaken als een titanium Akrapovic-uitlaat, een instelbaar onderstel of het R-Performance-pakket. Bij dat laatste krijg je die Nürburgring- en driftmodi en een topsnelheid van 270 in plaats van 250 km/u.
Vanaf juli vind je de nieuwe Volkswagen Golf R bij de dealers in de kleuren wit, blauw of zwart. (Neem blauw!)
Meer van TopGear


De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Deze nieuwe Volkswagen Golf R en Golf R Variant voegen zich bij de sterkste Golfjes ooit

Ook de snelle Volkswagen Golf R krijgt een facelift: dit is er veranderd

Volkswagen R-klanten willen massaal elektrisch rijden

Waarom de eerste Volkswagen Golf R32 beter is dan de huidige Golf R

Geweldig: Delta4x4 bouwt jouw Golf R om tot een moderne Golf Country

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Hier ga jij volgende week in de file staan door de NAVO-top (ook buiten Den Haag is het drama)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Ben heel blij met de VW plus niks mee loos. Ik denk dat als je normaal rijdt zonder hoge reparaties kosten hier heel wat jaren mee vooruit kan.