
Je kon ‘m stiekem hier en daar al kopen, maar nu is ie dan echt officieel in Nederland leverbaar. De Volkswagen Golf R van de achtste generatie haalt 320 pk en 420 Nm uit z’n 2,0-liter TSI-motor, heeft een Nürburgring-stand voor z’n onderstel en een optionele driftmodus voor z’n vierwielaandrijving. Het is de sterkste productie-Golf tot nu toe. En nu weten we ook wat de Volkswagen Golf R officieel gaat kosten.
De prijs van de Volkswagen Golf R is vast niet mals
Dat klopt. In Nederland koop je ‘m vanaf 65.490 euro. De voormalige duurste Golf van Nederland zal dan ook snel voorbij worden gestoken door mensen die hun nieuwe R met wat leuke opties bestellen.
Niet dat je per se veel opties nodig zult hebben. Naast alle bovengenoemde foefjes krijg je een zeventraps DSG-bak, zogeheten LED Plus-koplampen, 18-inch wielen, twee schermen, sportstoelen en het Travel Assist-stuurhulpje. Heb je na die forse prijs van de Volkswagen Golf R toch nog wat budget over, dan kun je dat stukslaan op zaken als een titanium Akrapovic-uitlaat, een instelbaar onderstel of het R-Performance-pakket. Bij dat laatste krijg je die Nürburgring- en driftmodi en een topsnelheid van 270 in plaats van 250 km/u.
Vanaf juli vind je de nieuwe Volkswagen Golf R bij de dealers in de kleuren wit, blauw of zwart. (Neem blauw!)
Meer van TopGear


De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Deze nieuwe Volkswagen Golf R en Golf R Variant voegen zich bij de sterkste Golfjes ooit

Ook de snelle Volkswagen Golf R krijgt een facelift: dit is er veranderd

Volkswagen R-klanten willen massaal elektrisch rijden

Waarom de eerste Volkswagen Golf R32 beter is dan de huidige Golf R

Geweldig: Delta4x4 bouwt jouw Golf R om tot een moderne Golf Country

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Waarom moeten sommige automerken om de paar jaar hun typeaanduidingen omgooien?

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

‘Kan de krachtigere Euro 98-benzine schadelijk zijn voor je (wat oudere) motor?’

Vakantiegangers opgelet: In deze Europese landen pakt de politie je auto af bij te hard rijden

Deze auto’s halen met gemak 300.000 kilometer, maar kosten tussen de 2.500 en 10.000 euro

Ben heel blij met de VW plus niks mee loos. Ik denk dat als je normaal rijdt zonder hoge reparaties kosten hier heel wat jaren mee vooruit kan.