
Je kon ‘m stiekem hier en daar al kopen, maar nu is ie dan echt officieel in Nederland leverbaar. De Volkswagen Golf R van de achtste generatie haalt 320 pk en 420 Nm uit z’n 2,0-liter TSI-motor, heeft een Nürburgring-stand voor z’n onderstel en een optionele driftmodus voor z’n vierwielaandrijving. Het is de sterkste productie-Golf tot nu toe. En nu weten we ook wat de Volkswagen Golf R officieel gaat kosten.
De prijs van de Volkswagen Golf R is vast niet mals
Dat klopt. In Nederland koop je ‘m vanaf 65.490 euro. De voormalige duurste Golf van Nederland zal dan ook snel voorbij worden gestoken door mensen die hun nieuwe R met wat leuke opties bestellen.
Niet dat je per se veel opties nodig zult hebben. Naast alle bovengenoemde foefjes krijg je een zeventraps DSG-bak, zogeheten LED Plus-koplampen, 18-inch wielen, twee schermen, sportstoelen en het Travel Assist-stuurhulpje. Heb je na die forse prijs van de Volkswagen Golf R toch nog wat budget over, dan kun je dat stukslaan op zaken als een titanium Akrapovic-uitlaat, een instelbaar onderstel of het R-Performance-pakket. Bij dat laatste krijg je die Nürburgring- en driftmodi en een topsnelheid van 270 in plaats van 250 km/u.
Vanaf juli vind je de nieuwe Volkswagen Golf R bij de dealers in de kleuren wit, blauw of zwart. (Neem blauw!)
Meer van TopGear


In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Geweldig nieuws voor liefhebbers van de legendarische Volkswagen curryworsten

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Deze nieuwe Volkswagen Golf R en Golf R Variant voegen zich bij de sterkste Golfjes ooit

Ook de snelle Volkswagen Golf R krijgt een facelift: dit is er veranderd

Volkswagen R-klanten willen massaal elektrisch rijden

Waarom de eerste Volkswagen Golf R32 beter is dan de huidige Golf R

Geweldig: Delta4x4 bouwt jouw Golf R om tot een moderne Golf Country

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Blijkbaar maakt iedereen deze simpele fout als ze een nieuwe auto kopen (en dat is niet goed voor je motor)

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

Ben heel blij met de VW plus niks mee loos. Ik denk dat als je normaal rijdt zonder hoge reparaties kosten hier heel wat jaren mee vooruit kan.