Victoria Beckham. Peking. Evoque. De droom van elke marketeer, en voor één keer kan de werkelijkheid tippen aan de droom.
 
Tijdens een van hun bezoeken aan de ontwerpafdeling van Land Rover, was David Beckham blijkbaar nogal gretig om een iPod-aansluiting te bemachtigen, ‘anders begint Victoria namelijk te zingen’. Ondanks dat ze een van de vijf Spice Girls was, de succesvolste meidengroep aller tijden, heeft zelfs Victoria Beckham nooit beweerd dat ze de strot heeft van, pak ‘m beet, Aretha Franklin. Integendeel, zij en David maken er geregeld grappen over. En nu ambieert de voormalige supervoetbalvrouw die zich ontpopte tot een bekroonde modeontwerpster het om, Godbetert, auto-ontwerper te worden. Is de wereld helemaal aan het doordraaien? Nou, eigenlijk niet. Laat ons dat even uitleggen.
 
Toen Range Rover in de zomer van 2010 de samenwerking met mevrouw Beckham aankondigde, was ook TopGear eerlijk gezegd behoorlijk sceptisch. Iedereen die nu van mening is dat de Evoque al ‘fashion’ genoeg is, zeker voor een product van Land Rover, zal het hoofd in ongeloof schudden. Aan de andere kant zijn er tot nu toe 65.000 Evoques verkocht en het bedrijf kan de vraag niet aan. Voor de fabriek van Land Rover in Halewood en de Britse NV in het algemeen is dit een enorme impuls. De capaciteit moet dan ook worden verhoogd om aan de vraag te kunnen voldoen: er zouden 35.000 mensen hebben gesolliciteerd op de 1.000 nieuwe arbeidsplaatsen bij Land Rover.
 
Het verhaal van de Range Rover Evoque Victoria Beckham, prijs zo’n 99.000 euro, is grosso modo als volgt. Je kunt denken wat je wilt over de dame in kwestie, maar deze auto brengt twee prestigieuze Britse merken samen, en Range Rover boort er bepaalde nieuwe markten mee aan waar het anders nooit voet aan de grond zou hebben gekregen.
 
Zoals die waar we vandaag zijn. De platte commerciële realiteit van de auto-industrie anno 21ste eeuw wil dat het decor is verplaatst van de Midlands naar Peking, de volmaakte locatie om de samenwerking tussen Range Rover en VB ten volle de ruimte te geven. Het is geen geheim dat China de redding van de markt voor luxe auto’s aan het worden is, en de autoshow van Peking is het epicentrum van de goudkoorts. Aan de vooravond ervan liet Bentley weten dat China nu hun belangrijkste afzetgebied is (ze verkochten zestig exclusief voor China geproduceerde Mulsanne Diamond Jubilee-edities, een fikse aanslag op de goede smaak, maar wel een met een onweerstaanbaar vette winstmarge). Ian Robertson, hoofd sales & marketing van BMW, zei dat hij verwachtte dat tegen het eind van het jaar China en de VS nek aan nek zouden liggen, terwijl de verkoop van Jaguar in een jaar met 156 procent omhoog is geschoten.
 

 
We ontmoeten Victoria en haar auto in de Central Academy of Fine Arts in Peking. De auto. Oh ja, de auto. Het is in wezen een Evoque met kek lakwerk, opzichtige zwarte velgen en een aangepast interieur. Maar de grote raamomlijsting is zo verbijsterend overdreven dat we verwachtten dat het zich telekinetisch van de ene kant van de ruimte naar de andere zou bewegen, en daar zou blijven zweven. Dat gezegd hebbende, is het waarschijnlijk ook de mooiste Evoque tot nu toe, wat nogal wat wil zeggen.
 
‘Vind je de auto mooi?’ vraagt mevrouw Beckham terwijl ze me verbazingwekkend strak aankijkt. Ze lijkt echt opgelucht wanneer ik knik. De Beckham Evoque is verfrissend ingetogen, smaakvol anti-bling en past thematisch bij de huidige core business van Victoria: modedesign. De Victoria Beckham-lijn heeft haar een Britse mode-onderscheiding opgeleverd en bijval van de moderecensenten, altijd berucht om hun kribbigheid.
 
‘Victoria houd ervan om buiten de gebruikelijke kaders te denken. "Waarom zou ik geen auto ontwerpen?"’
 
‘Toen Gerry [McGovern, hoofd ontwerp bij Land Rover, red.] me hiervoor benaderde, zag ik dat zonder meer als een uitdaging’, zegt ze. ‘Ik had nooit eerder een auto ontworpen, dus ik denk dat mijn inbreng in het project van een zekere naïviteit was, hoewel ik de auto’s die David en ik de afgelopen jaren hebben gekocht altijd met veel plezier van een persoonlijk tintje heb voorzien. Toevallig zaten daar een heleboel Land Rovers bij. Ik wilde een auto ontwerpen waar ik in zou willen rijden. Het was geen kwestie van iets herstellen wat niet goed was – de Evoque is een enorm succes en Gerry heeft geweldig werk geleverd – ik wilde alleen maar iets van mezelf inbrengen. Ik wilde geen auto die uitgesproken vrouwelijk was, ik beoogde iets waar David ook in zou willen rijden.’
 
Dat verklaart misschien waarom de Evoque VB een verrassend mannelijke uitstraling heeft, met al dat ingetogen matgrijs en de zwarte wielen, dat alles slechts opgevrolijkt door de subtiele accenten van rosé-goud op de grille, velgen en motorkap (voor het rosé-goud liet Victoria zich inspireren door een uit de kluiten gewassen Rolex-mannenmodel dat David haar cadeau deed). De stoelen zijn uitgevoerd in zacht anilineleer uit Bridge of Weir en worden handgestikt zodat ze doen denken aan een honkbalhandschoen (een knipoog naar de nieuwe woonplaats van de Beckhams, LA), en het dashboard is van pianozwart hout. De weelderige vloerbedekking is geïnspireerd op de lamswollen tapijtjes die in de jaren zeventig in de Rolls-Royce Silver Shadow lagen, de auto die de vader van Victoria bezat toen zij een kind was (een onthulling die haar de bijnaam Posh bezorgde).
 
‘Ik houd ervan om buiten de gebruikelijke kaders te denken’, zegt ze. ‘Waarom zou ik geen auto ontwerpen? Waar zou je niet eerst een Spice Girl zijn die getrouwd is met een voetballer om daarna iemand te worden die serieus wordt genomen in de modewereld? Laten we innovatief denken. Mensen reageerden cynisch toen ik besloot om in de mode te gaan, en dat zag ik als een geweldige uitdaging. Ik probeer mezelf niet te bewijzen, ik doe waar ik plezier in heb. Als andere mensen het mooi vinden, dan is dat fantastisch. Als ze het niet mooi vinden: ook prima.’
 

 
Exclusieve, op maat gemaakte auto’s zijn op dit moment helemaal in, zeg ik tegen haar, dus dit is bijzonder goed getimed. ‘Wauw, precies, daar zeg je me wat’, antwoordt ze een beetje koket en heel erg plagerig.
 
McGovern beschrijft Victoria als een ‘ware detailfreak, die echt deel ging uitmaken van het team en zich met hart en ziel inzette’. Ze stelde moodboards samen vol met mode, film, kunst, architectuur en zelfs plaatjes uit de ruimtevaart. ‘Er is sprake van een rode draad,’ beweert McGovern, ‘en die zie je volgens mij bij alles wat Victoria doet. Haar Evoque is sierlijk, sober, strak’.
 
‘Wat ik zo mooi vind aan Range Rover is dat er geen andere auto bestaat waarmee je bij de rode loper kunt aankomen, om er vervolgens mee het terrein in te gaan’, voegt Victoria eraan toe. ‘Ik wilde dat mensen de kwaliteit en de luxe eraan af konden zien, en bovendien ook voelen. Iets wat zowel mannen als vrouwen aan zou spreken, iets wat cool was maar niet te opzichtig.’
 
Ziet ze in waarom dit misschien moeilijk te verkopen zou kunnen zijn aan sommige mensen? ‘Moet je horen, ik pretendeer niet meer te weten dan ik weet. Zoals ik al zei, ben ik hier met de nodige naïviteit ingestapt. Dit is mijn smaak, dit is wat ik mooi vind. Ik wilde vooral dat het echt aanvoelde.’
 
‘Weet je, ik rotzooi niet zomaar wat aan’, zegt ze met nadruk. ‘Ik probeer mijn werk serieus te doen en ik moet trouw blijven aan mezelf. Ik wil het allemaal op de goede manier aanpakken, ik wil niet gaan rennen voordat ik kan lopen. Ik ben heel erg trots op alles wat ik met de Spice Girls heb gedaan – dat meen ik. Maar dit is mijn ware passie. Dit is wat ik altijd al heb willen doen, en ik denk dat ik een terrein heb gevonden waarin ik mezelf kan bewijzen, op mijn eigen bescheiden wijze.’
 
‘David is een geweldige zakenman. Ja, we zijn getrouwd, maar we zijn ook zakenpartners. David heeft een ongelooflijk goede neus voor zaken: hij is slim, uitermate ambitieus en hij heeft grootse plannen. Hij heeft een scherpe blik, hij koopt mooie auto’s en hij heeft een erg goede smaak.’
 
Die heeft mevrouw Beckham ook, zo lijkt het. De 200 VB Evoques die op stapel staan, zijn al uitverkocht. Dus mocht je er een willen dan ben je mooi te laat.

Reacties