Je kijkt naar de gloednieuwe Range Rover Velar. Of eigenlijk: naar de Land Rover Range Rover Velar, voor wie pretentieus wil overkomen op verjaardagen en partijen. Volgens Peter Virk, die een zeer lange jobtitle heeft bij LaRo, leert het infotainmentsysteem van jouw gedrag en word je op je wenken bediend. Zonder dat het je daarbij ooit lastigvalt. Zoals het een goede butler betaamt.
De Range Rover Velar vult het flinke gat op tussen de Range Rover Evoque en Range Rover Sport. Hij is 50 millimeter smaller en korter dan de Sport, zodat hij stadsvriendelijker is. De koplampunits zijn de slankste ooit op een Land Rover.
Je mag de nieuwe Range Rover Velar direct bestellen met een van de vijf motoren. Variërend van een 2,0-liter diesel met 180 of 240 pk tot een 3,0-liter V6-benzinemotor met 380 pk. Daartussenin zit nog een 2,0-liter benzine met 250 pk of een V6-diesel met 300 pk. De krachtigste van het stel gaat in 5,7 seconden van 0 naar 100 km/u. De top is begrensd op 250 km/u. De nieuweling moet (relatief) lekker licht zijn dankzij het gebruik van aluminium. Een werkelijk gewicht communiceert Land Rover nog niet.
Wat is er verder nog bijzonder aan de Range Rover Velar?
Hij zit ramvol duurzame materialen. Bijvoorbeeld een speciale soort bekleding die leer vervangt. Leuk voor de koeien. Een interessant weetje: de allereerste Range Rover-prototypes van Land Rover kregen ook de naam Velar. Al in 1969. Toen de ingenieurs de ware identiteit van de 26 prototypes van de Range Rover wilden verbergen, kozen ze voor de naam Velar, afgeleid van het Latijnse velare dat ‘sluieren’ of ‘bedekken’ betekent.
Over sluieren gesproken: Land Rover heeft zoveel mogelijk knopjes weggelaten. Reductionisme noemen ze dat. In de praktijk betekent dit vaak dat je vrij omslachtig alles via het aanraakscherm moet bedienen. Hopelijk werkt het bij de Velar wel goed. De goedkoopste uitvoering is 73.800 euro. Dan krijg je de 180 pk diesel. Zoals gezegd: hij is direct te bestellen. Van de zomer begint de levering.
Reacties