
Als het gaat om namen, pakt Red Bull het simpel aan – ze begonnen met RB1, daarna RB2 enzovoorts, tot 2021. Dankzij de pandemie werd het nieuwe reglement uitgesteld en werden de auto’s van 2020 doorontwikkeld. De versie voor 2021 heette daarom RB16B. Het jaar erna kwam de RB18. En dat is mooi, want zo bleef de naam RB17 over voor de hypercar van Red Bull.
De Advanced Technologies-afdeling van Red Bull werkt aan de bouw van de auto en het ontwerp komt van, hoe kan het ook anders, Adrian Newey. In 2022 gaven Newey en Horner een presentatie met de eerste details van de Red Bull RB17. Toen hoopten ze nog dat ze de auto ‘binnen twaalf maanden’ konden onthullen, maar dat is niet gelukt. Pas kwam Red Bull met een nieuwe datum.
Horner over wanneer de Red Bull RB17 komt
In een interview met Sky Sports wordt Horner gevraagd of het zijn grootste prestatie als manager is dat hij Newey uit de klauwen van Ferrari te wist houden. In zijn antwoord zegt de teambaas: ‘Adrian, met zijn grote hoeveelheid ervaring, kan een team leiden en ontwikkelen, naast het ontwerpen van de RB17, onze eerste circuitsportauto die in 2024 onthuld wordt.’
Ogenschijnlijk vertelt Horner tussen neus en lippen door wanneer de Red Bull RB17 gepresenteerd wordt. Red Bull communiceerde eerder dat de productie van de hypercar voor op het circuit pas in 2025 gaat beginnen. Het is niet bekend of ze dit gaan redden, maar ze hoeven in ieder geval niet aan lastige dingen zoals uitstoot te voldoen, want de auto mag dus niet de openbare weg op.
Wat weten we al over de hypercar van Red Bull?
Helaas is de presentatiedatum het enige dat Horner in het interview vertelt over de Red Bull RB17. De hypercar wordt een tegenhanger van de Valkyrie AMR Pro, maar dan met een langere wielbasis en grotere wielen. Het vermogen komt van een hybride aandrijflijn met een twinturbo-V8. Het totaalvermogen zou rond de 1.260 pk moeten liggen.
Red Bull AT hoopt een gewicht van 900 kilo te bewerkstelligen. Daarmee zou ie 106 kilo lichter zijn dan de AMR Pro, maar wel 48 kilo zwaarder dan de T.50 van Gordan Murray. De Mercedes-AMG One weegt trouwens 1.695 kilo. Red Bull wil vijftig RB17’s bouwen die volgens FanNation nog niet allemaal verkocht zijn. De prijs moet ergens rond de 5 miljoen pond (omgerekend ongeveer 5,8 miljoen euro) zonder belastingen liggen.
Meer van TopGear


Dit is de Red Bull RB17 hypercar met ruim 1.200 pk en een V10 die doorgaat tot 15.000 tpm

De hypercar van Red Bull krijgt atmosferische V10 die tot 15.000 (!) tpm draait

De Red Bull RB17 wordt een hybride hypercar met 1.100 pk, gebouwd door het F1-team

Pijnlijk: Helmut Marko deelt nog even flinke sneer uit aan Sergio Pérez

Als je F1 te saai vindt om te kijken – maar toch mee wilt praten – moet je dit weten over de komende race in Vegas

Max Verstappen stijgt flink op de Quote 500 dankzij topseizoen

GP Mexico 2024: waarom rijdt Verstappen zo enorm agressief?

Er komt een straatlegale versie van de Red Bull RB17 van Lazante

Dit is de Red Bull RB17 hypercar met ruim 1.200 pk en een V10 die doorgaat tot 15.000 tpm

Horner en Marko schuiven mogelijke opvolger van Sergio Pérez naar voren

De kans is groot dat Pérez nog voor de F1-race op Zandvoort ontslagen wordt

Juicy: Het gedoe rondom Christian Horner ga je zien in Drive to Survive

Overzicht: Wat is er in hemelsnaam allemaal bij de hand bij Red Bull?

Verstappen bezorgt werkgever rekening van bijna 4,5 miljoen (maar dat vindt Red Bull niet erg)

Horner claimt dat Hamilton solliciteerde naar een plek naast Verstappen, maar is dat wel zo?

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Dit is de auto van de zaak van Max Verstappen, de nieuwe Red Bull RB21

Waarom is Max Verstappen ineens zo langzaam (of zijn McLaren en Norris gewoon zo snel)?

Geen grap: Verstappen mag van Red Bull niet meer tot laat opblijven omdat ie dan humeurig wordt

Waarom was de eerst oppermachtige Max Verstappen zo traag in Hongarije?

Hoeveel punten heeft Max Verstappen? De stand na Hongarije

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Deze ruige camper kost net zoveel als een klein huis en je mag er (legaal) in wonen

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Bandenmerk waarschuwt (serieus): vergeet geen zomerlucht in de banden te doen tijdens hittegolf

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra
