Als het gaat om namen, pakt Red Bull het simpel aan – ze begonnen met RB1, daarna RB2 enzovoorts, tot 2021. Dankzij de pandemie werd het nieuwe reglement uitgesteld en werden de auto’s van 2020 doorontwikkeld. De versie voor 2021 heette daarom RB16B. Het jaar erna kwam de RB18. En dat is mooi, want zo bleef de naam RB17 over voor de hypercar van Red Bull.

De Advanced Technologies-afdeling van Red Bull werkt aan de bouw van de auto en het ontwerp komt van, hoe kan het ook anders, Adrian Newey. In 2022 gaven Newey en Horner een presentatie met de eerste details van de Red Bull RB17. Toen hoopten ze nog dat ze de auto ‘binnen twaalf maanden’ konden onthullen, maar dat is niet gelukt. Pas kwam Red Bull met een nieuwe datum.

Horner over wanneer de Red Bull RB17 komt

In een interview met Sky Sports wordt Horner gevraagd of het zijn grootste prestatie als manager is dat hij Newey uit de klauwen van Ferrari te wist houden. In zijn antwoord zegt de teambaas: ‘Adrian, met zijn grote hoeveelheid ervaring, kan een team leiden en ontwikkelen, naast het ontwerpen van de RB17, onze eerste circuitsportauto die in 2024 onthuld wordt.’

Ogenschijnlijk vertelt Horner tussen neus en lippen door wanneer de Red Bull RB17 gepresenteerd wordt. Red Bull communiceerde eerder dat de productie van de hypercar voor op het circuit pas in 2025 gaat beginnen. Het is niet bekend of ze dit gaan redden, maar ze hoeven in ieder geval niet aan lastige dingen zoals uitstoot te voldoen, want de auto mag dus niet de openbare weg op.

Wat weten we al over de hypercar van Red Bull?

Helaas is de presentatiedatum het enige dat Horner in het interview vertelt over de Red Bull RB17. De hypercar wordt een tegenhanger van de Valkyrie AMR Pro, maar dan met een langere wielbasis en grotere wielen. Het vermogen komt van een hybride aandrijflijn met een twinturbo-V8. Het totaalvermogen zou rond de 1.260 pk moeten liggen.

Red Bull AT hoopt een gewicht van 900 kilo te bewerkstelligen. Daarmee zou ie 106 kilo lichter zijn dan de AMR Pro, maar wel 48 kilo zwaarder dan de T.50 van Gordan Murray. De Mercedes-AMG One weegt trouwens 1.695 kilo. Red Bull wil vijftig RB17’s bouwen die volgens FanNation nog niet allemaal verkocht zijn. De prijs moet ergens rond de 5 miljoen pond (omgerekend ongeveer 5,8 miljoen euro) zonder belastingen liggen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)