
Sta ons toe je opnieuw voor te stellen aan de BMW M3 E30. Eentje die van de grond af aan opnieuw is opgebouwd tot een feilloos nieuw exemplaar. Het restauratiebedrijf Redux doet met M3’tjes wat Singer Vehicle Design met de Porsche 911 doet. De Redux BMW M3 E30 behoudt zijn klassieke uitstraling en krijgt de nodige moderne ingrepen om net dat beetje uitstekender te worden.
De nodige onderdelen vervangt Redux met koolstofvezel exemplaren, binnenin smijt het bedrijf met leer en alcantara en de bekende S14-viercilinder krijgt een turbo. Je kunt de BMW M3 zelf bij Redux aanleveren of hen een geschikt exemplaar voor je laten zoeken. Na een grondige inspectie gaat de volledige auto uit elkaar en wordt elk deel gereinigd, vervangen of gerepareerd.
De 2,3-liter viercilinder gaat uit elkaar en groeit tot 2,5-liter motorinhoud (zoals de M3 Evo’s die later volgden). Een nieuwe ECU, nieuwe drijfstangen, nieuwe zuigers, nieuwe krukas, grotere radiateur en een nieuwe kabelboom zijn standaard. Een turbokit met een intercooler is optioneel. Een lekkere 392 pk en 528 Nm zijn dan het gevolg.
Geen makkelijke keuze
‘De beslissing om een turbo-optie voor de S14-motor te leveren, moesten we niet onderschatten’, aldus Redux. Turbo’s bieden meer vermogen en koppel, maar Redux moest garanderen dat de motor betrouwbaar zou zijn. De redenatie ging zo: als BMW de M3 E30 had doorontwikkeld, had ie er zo uitgezien. De turbo is ook een ode aan de F1-motor van BMW uit 1961, de 1,5-liter Megatron.
Naast instelbare dempers van EXE-TC monteert Redux remschijven van 330 millimeter vóór en 304 millimeter achter, van het merk AP Racing. Keramische remschijven zijn een optie. De eigenaar van de eerste Redux BMW M3 E30 wilde een circuitversie. Daarom ging het team voor een rolkooi, veel alcantara en een AP Racing-pedalenset. Ook werd er een digitaal dashboard gemonteerd. Alles is naar wens in te richten bij Redux.
Wat kost een Redux BMW M3 E30?
De prijs is op aanvraag. Reken maar op een pittige rekening, aangezien het bedrijf er maar 30 bouwt en het 18 tot 24 maanden kost om de Redux BMW M3 E30 te bouwen. De Porsches van Singer gaan richting de half miljoen euro, ter indicatie.
Meer van TopGear


BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

BMW is niet alleen sportiviteit op vier wielen – dit zijn de sportieve motorfietsen van BMW

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Kans gemist: Voor deze (lage) prijs verkocht de overheid deze BMW M3 E30

Deze getunede BMW M3 E30 wordt binnenkort geveild bij Domeinen

Buitenkans: Het beste van vijf generaties M3 en M4 kan in één keer van jou zijn

Man leent BMW M3 uit voor videoclip, is niet blij als zijn auto terugkomt

BMW M3 by Redux is een E30 CSL

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het
