Redux BMW M3 E30 doet een Singertje

Restauratiebedrijf Redux bouwt 30 gloednieuwe, geüpdatete BMW M3 E30's

Redux BMW M3 E30
Redux BMW M3 E30
Redux BMW M3 E30
Redux BMW M3 E30
Redux BMW M3 E30
Redux BMW M3 E30
Redux BMW M3 E30
Redux BMW M3 E30
Redux BMW M3 E30
Redux BMW M3 E30
Redux BMW M3 E30
Redux BMW M3 E30
Redux BMW M3 E30
Redux BMW M3 E30
Redux BMW M3 E30
Redux BMW M3 E30
Redux BMW M3 E30
Redux BMW M3 E30
Redux BMW M3 E30
Redux BMW M3 E30

Sta ons toe je opnieuw voor te stellen aan de BMW M3 E30. Eentje die van de grond af aan opnieuw is opgebouwd tot een feilloos nieuw exemplaar. Het restauratiebedrijf Redux doet met M3’tjes wat Singer Vehicle Design met de Porsche 911 doet. De Redux BMW M3 E30 behoudt zijn klassieke uitstraling en krijgt de nodige moderne ingrepen om net dat beetje uitstekender te worden.

De nodige onderdelen vervangt Redux met koolstofvezel exemplaren, binnenin smijt het bedrijf met leer en alcantara en de bekende S14-viercilinder krijgt een turbo. Je kunt de BMW M3 zelf bij Redux aanleveren of hen een geschikt exemplaar voor je laten zoeken. Na een grondige inspectie gaat de volledige auto uit elkaar en wordt elk deel gereinigd, vervangen of gerepareerd.

De 2,3-liter viercilinder gaat uit elkaar en groeit tot 2,5-liter motorinhoud (zoals de M3 Evo’s die later volgden). Een nieuwe ECU, nieuwe drijfstangen, nieuwe zuigers, nieuwe krukas, grotere radiateur en een nieuwe kabelboom zijn standaard. Een turbokit met een intercooler is optioneel. Een lekkere 392 pk en 528 Nm zijn dan het gevolg.

Geen makkelijke keuze

‘De beslissing om een turbo-optie voor de S14-motor te leveren, moesten we niet onderschatten’, aldus Redux. Turbo’s bieden meer vermogen en koppel, maar Redux moest garanderen dat de motor betrouwbaar zou zijn. De redenatie ging zo: als BMW de M3 E30 had doorontwikkeld, had ie er zo uitgezien. De turbo is ook een ode aan de F1-motor van BMW uit 1961, de 1,5-liter Megatron.

Naast instelbare dempers van EXE-TC monteert Redux remschijven van 330 millimeter vóór en 304 millimeter achter, van het merk AP Racing. Keramische remschijven zijn een optie. De eigenaar van de eerste Redux BMW M3 E30 wilde een circuitversie. Daarom ging het team voor een rolkooi, veel alcantara en een AP Racing-pedalenset. Ook werd er een digitaal dashboard gemonteerd. Alles is naar wens in te richten bij Redux.

Wat kost een Redux BMW M3 E30?

De prijs is op aanvraag. Reken maar op een pittige rekening, aangezien het bedrijf er maar 30 bouwt en het 18 tot 24 maanden kost om de Redux BMW M3 E30 te bouwen. De Porsches van Singer gaan richting de half miljoen euro, ter indicatie.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws