
Testobject: Renault Megane E-Tech
Uitvoering: EV60 220 pk Optimum Charge Iconic
Locatie: Marbella en omstreken
Weersomstandigheden: zonnig en een jaloersmakende 18 graden
Hé, de nieuwe Megane!
Inderdaad. En hij is een beetje anders dan anders. Met alle e-kennis en kunde die ze de afgelopen jaren opdeden, durft Renault het aan om het kernmodel van hun gamma in één klap volledig elektrisch te maken.
Hij ziet er ook nogal anders uit…
Het ontwerp volgt de opzet, zullen we maar zeggen. De wielbasis is langer, de totale lengte korter. Hij ligt dichter bij de grond, maar de neus is hoger, waardoor hij crossoverig aandoet. Ontkom je niet meer aan, anno 2022.
Wat voor uitvoeringen zijn er?
Twee soorten accu’s: 40 en 60 kWh. Twee soorten motoren: 130 en 220 pk. En drie uitrustingsniveaus, waarvan de Iconic die we hier hebben het non-plus-ultra is. Leer, massagestoelen, dat werk.
Hoe rijdt de elektrische Renault Megane E-Tech?
Renault wilde de juiste dosis rijplezier inbouwen. Ze voorzagen de Megane E-Tech van extreem directe besturing, die rond de middenstand toch heel progressief is, zodat je op de snelweg geen Pong tussen de lijntjes hoeft te spelen. Ze zorgden dat hij niet te zwaar werd en efficiënt met z’n power omspringt, zodat er ook geen enorme accu nodig is (de opgegeven actieradius van de 60-kWh is 470 kilometer). En ze gaven ’m een onderstel dat de boel mooi onder controle houdt en een goede balans treft tussen stug en soepel.
Is jullie nog iets speciaals opgevallen?
Onze testredacteur past met z’n 1,83 meter eigenlijk niet achterin: hij zit klem tussen zitting en hemel. Ook dat zijn we tegenwoordig wel gewend met al die aflopende daklijnen, maar het blijft toch redelijk gênant in dit segment. Goedmaker: het infotainment. Dat draait op Google, werkt snel en logisch en ziet er prachtig uit.
Wat kost de elektrische Renault Megane E-Tech?
Hij begint in Nederland bij 35.390 euro. Onze verst rijdende, snelste en compleet uitgeruste testversie heb je vanaf 45.990 euro.
Natuurlijk is er nog veel meer te vertellen over de elektrische Renault Megane E-Tech. Lees onze volledige rijtest in TopGear Magazine 202, vanaf 24 maart in de winkel!
Meer van TopGear


MG 4 vs VW ID.3 vs Renault Megane E-Tech review: Welke elektrische hatchback is de beste?

Mazzelaar crasht net niet, maar verandert Nürburgring in scène uit Mad Max

De elektrische Renault Megane E-Tech is nu de enige Megane. Een goede zet?

Snelle tweedehands auto? Met deze drie rijd je iedereen zoek

Man met opvallende sticker krijgt niet de gewenste aandacht

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

Huh? Je raadt echt nooit wat nu ineens weer de bestverkochte auto van Nederland is

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Flitsapps zijn in deze Europese vakantielanden verboden (en kun je dus een boete krijgen)

Waarom je vooral in de nacht goed moet op letten op de snelwegen rond Apeldoorn

Van deze goedkope SUV met veel vermogen werden er in 24 uur tijd meer dan 10.000 verkocht

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Het praktijkverbruik is bijna gelijk. Dan maakt de veel grotere accu van de ID3 het verschil. Die is idd meer auto voor je geld.
ID3 de betere keus? Ik betwijfel dat. de Megane is lichter en gaat beter om met zijn KWh per kilometer. Ik ga voor de Megane.
cheers !
Mooie auto die Renault. Heeft één probleempje. Voor hetzelfde geld als de 60kW uitvoering met Evolution pakket heb je een ID.3 met min of meer gelijke uitrusting maar wel met een 1/3e grotere accu. Zonder twijfel is dat de betere keus. De 40kW uitvoering van de Megane is eigenlijk alleen geschikt om in de stad te gebruiken want daarmee heb je in de winter minder dan 200 km bereik.