
Testobject: Renault Megane E-Tech
Uitvoering: EV60 220 pk Optimum Charge Iconic
Locatie: Marbella en omstreken
Weersomstandigheden: zonnig en een jaloersmakende 18 graden
Hé, de nieuwe Megane!
Inderdaad. En hij is een beetje anders dan anders. Met alle e-kennis en kunde die ze de afgelopen jaren opdeden, durft Renault het aan om het kernmodel van hun gamma in één klap volledig elektrisch te maken.
Hij ziet er ook nogal anders uit…
Het ontwerp volgt de opzet, zullen we maar zeggen. De wielbasis is langer, de totale lengte korter. Hij ligt dichter bij de grond, maar de neus is hoger, waardoor hij crossoverig aandoet. Ontkom je niet meer aan, anno 2022.
Wat voor uitvoeringen zijn er?
Twee soorten accu’s: 40 en 60 kWh. Twee soorten motoren: 130 en 220 pk. En drie uitrustingsniveaus, waarvan de Iconic die we hier hebben het non-plus-ultra is. Leer, massagestoelen, dat werk.
Hoe rijdt de elektrische Renault Megane E-Tech?
Renault wilde de juiste dosis rijplezier inbouwen. Ze voorzagen de Megane E-Tech van extreem directe besturing, die rond de middenstand toch heel progressief is, zodat je op de snelweg geen Pong tussen de lijntjes hoeft te spelen. Ze zorgden dat hij niet te zwaar werd en efficiënt met z’n power omspringt, zodat er ook geen enorme accu nodig is (de opgegeven actieradius van de 60-kWh is 470 kilometer). En ze gaven ’m een onderstel dat de boel mooi onder controle houdt en een goede balans treft tussen stug en soepel.
Is jullie nog iets speciaals opgevallen?
Onze testredacteur past met z’n 1,83 meter eigenlijk niet achterin: hij zit klem tussen zitting en hemel. Ook dat zijn we tegenwoordig wel gewend met al die aflopende daklijnen, maar het blijft toch redelijk gênant in dit segment. Goedmaker: het infotainment. Dat draait op Google, werkt snel en logisch en ziet er prachtig uit.
Wat kost de elektrische Renault Megane E-Tech?
Hij begint in Nederland bij 35.390 euro. Onze verst rijdende, snelste en compleet uitgeruste testversie heb je vanaf 45.990 euro.
Natuurlijk is er nog veel meer te vertellen over de elektrische Renault Megane E-Tech. Lees onze volledige rijtest in TopGear Magazine 202, vanaf 24 maart in de winkel!
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


MG 4 vs VW ID.3 vs Renault Megane E-Tech review: Welke elektrische hatchback is de beste?

Mazzelaar crasht net niet, maar verandert Nürburgring in scène uit Mad Max

De elektrische Renault Megane E-Tech is nu de enige Megane. Een goede zet?

Snelle tweedehands auto? Met deze drie rijd je iedereen zoek

Man met opvallende sticker krijgt niet de gewenste aandacht

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

Is zo’n comfortabele Renault Talisman na 9 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Automerk legt uit waarom het onmogelijk is om een goedkope auto te maken voor Nederland

Misschien wel de saaiste auto ter wereld gaat eindelijk uit productie, en dat is erg jammer

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

De nieuwe Kia EV4 heeft een heel bijzondere achterzijde (maar daar is een reden voor)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

In deze Europese hoofdstad kun je een boete krijgen, als je met te weinig mensen in de auto zit

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

Het praktijkverbruik is bijna gelijk. Dan maakt de veel grotere accu van de ID3 het verschil. Die is idd meer auto voor je geld.
ID3 de betere keus? Ik betwijfel dat. de Megane is lichter en gaat beter om met zijn KWh per kilometer. Ik ga voor de Megane.
cheers !
Mooie auto die Renault. Heeft één probleempje. Voor hetzelfde geld als de 60kW uitvoering met Evolution pakket heb je een ID.3 met min of meer gelijke uitrusting maar wel met een 1/3e grotere accu. Zonder twijfel is dat de betere keus. De 40kW uitvoering van de Megane is eigenlijk alleen geschikt om in de stad te gebruiken want daarmee heb je in de winter minder dan 200 km bereik.