Testobject: Renault Megane E-Tech
Uitvoering: EV60 220 pk Optimum Charge Iconic
Locatie: Marbella en omstreken
Weersomstandigheden: zonnig en een jaloersmakende 18 graden

Hé, de nieuwe Megane!

Inderdaad. En hij is een beetje anders dan anders. Met alle e-kennis en kunde die ze de afgelopen jaren opdeden, durft Renault het aan om het kernmodel van hun gamma in één klap volledig elektrisch te maken.

Hij ziet er ook nogal anders uit…

Het ontwerp volgt de opzet, zullen we maar zeggen. De wielbasis is langer, de totale lengte korter. Hij ligt dichter bij de grond, maar de neus is hoger, waardoor hij crossoverig aandoet. Ontkom je niet meer aan, anno 2022.

Wat voor uitvoeringen zijn er?

Twee soorten accu’s: 40 en 60 kWh. Twee soorten motoren: 130 en 220 pk. En drie uitrustingsniveaus, waarvan de Iconic die we hier hebben het non-plus-ultra is. Leer, massagestoelen, dat werk.

Hoe rijdt de elektrische Renault Megane E-Tech?

Renault wilde de juiste dosis rijplezier inbouwen. Ze voorzagen de Megane E-Tech van extreem directe besturing, die rond de middenstand toch heel progressief is, zodat je op de snelweg geen Pong tussen de lijntjes hoeft te spelen. Ze zorgden dat hij niet te zwaar werd en efficiënt met z’n power omspringt, zodat er ook geen enorme accu nodig is (de opgegeven actieradius van de 60-kWh is 470 kilometer). En ze gaven ’m een onderstel dat de boel mooi onder controle houdt en een goede balans treft tussen stug en soepel.

Is jullie nog iets speciaals opgevallen?

Onze testredacteur past met z’n 1,83 meter eigenlijk niet achterin: hij zit klem tussen zitting en hemel. Ook dat zijn we tegenwoordig wel gewend met al die aflopende daklijnen, maar het blijft toch redelijk gênant in dit segment. Goedmaker: het infotainment. Dat draait op Google, werkt snel en logisch en ziet er prachtig uit.

Wat kost de elektrische Renault Megane E-Tech?

Hij begint in Nederland bij 35.390 euro. Onze verst rijdende, snelste en compleet uitgeruste testversie heb je vanaf 45.990 euro.

Natuurlijk is er nog veel meer te vertellen over de elektrische Renault Megane E-Tech. Lees onze volledige rijtest in TopGear Magazine 202, vanaf 24 maart in de winkel!

Reacties

  • @Nutje heeft op 17 februari 2022 geschreven:

    Het praktijkverbruik is bijna gelijk. Dan maakt de veel grotere accu van de ID3 het verschil. Die is idd meer auto voor je geld.

    Reageer
  • Nutje heeft op 16 februari 2022 geschreven:

    ID3 de betere keus? Ik betwijfel dat. de Megane is lichter en gaat beter om met zijn KWh per kilometer. Ik ga voor de Megane.
    cheers !

    Reageer
  • In vergelijking heeft op 16 februari 2022 geschreven:

    Mooie auto die Renault. Heeft één probleempje. Voor hetzelfde geld als de 60kW uitvoering met Evolution pakket heb je een ID.3 met min of meer gelijke uitrusting maar wel met een 1/3e grotere accu. Zonder twijfel is dat de betere keus. De 40kW uitvoering van de Megane is eigenlijk alleen geschikt om in de stad te gebruiken want daarmee heb je in de winter minder dan 200 km bereik.

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Nutje Reactie annuleren

(verplicht)