
Voor een merk dat zo heeft gepionierd op elektrisch gebied, heeft het eigenlijk nog lang geduurd. Maar eindelijk is er dan een echte, vol-elektrische gezinsauto van Renault: de Megane E-Tech Electric. Natuurlijk, ze hadden de Zoe al, maar die was natuurlijk meer formaatje Clio, waar deze jongen het formaat heeft van, nou ja, een Megane dus. En wie zich, zoals wij, afvraagt waar dat accent op die ‘e’ van ‘Mégane’ opeens gebleven is: geen idee. Foetsie. Misschien liep ie op benzine?
Renault Megane E-Tech Electric met twee accu’s
De Renault Megane E-Tech Electric staat op het nieuwe platform van de Renault/Nissan/Mitsubishi-alliantie, waarop onder andere ook de Nissan Ariya staat. Die laatste is trouwens wel een klap groter, maar dat heb je met die modulaire platforms: je kunt er alle kanten mee op. De Megane komt met keuze uit twee accupakketten, die allebei met 110 millimeter dunner zijn dan ooit tevoren. Dat moet goed nieuws zijn voor de binnenruimte. Ook betekent het dat je in de Renault Megane E-Tech Electric niet per se zo hoog hoeft te zitten als zijn crossover-uiterlijk doet vermoeden. Wat ons weer goed nieuws lijkt voor de rijbeleving. De accu’s meten 40 kWh (goed voor een actieradius van 300 kilometer) en 60 kWh (470 kilometer). De elektromotor drijft, vrij atypisch voor een EV, de voorwielen aan. Snelladen kan tot 130 kW, waarmee je in een half uur 300 kilometer bereik kunt ’tanken’. Of, zo eerlijk is Renault ook wel weer, zo’n 200 kilometer snelwegrijden.
Uiterst efficiënt
Er is keus uit twee elektromotoren, een van 130 pk en 250 Nm, en een van 218 pk en 300 Nm. De laatste doet een 0-1oo’je in 7,4 seconden. Er is veel aandacht besteed aan de efficiency van de Megane E-Tech Electric. Zo heeft hij standaard een warmtepomp om interieur en batterijen alvast te kunnen voorverwarmen, wat enorm scheelt als het buiten koud is. Ook kun je rijdend alvast de batterijen laten koelen, zodat snelladen niet in de weg wordt gezeten door oververhitting. De wielen zijn groot (18 inch op het basismodel, 20 inch op de dikkere versies), maar vrij smal, want dat is beter qua rolweerstand.
Kermisattractie
Een groot meterscherm en een joekel van een touchscreen zouden duidelijkheid én bedieningsgemak moeten brengen. Gelukkig is Renault weer een beetje af van het idee dat álles in een scherm moet; de klimaatcontrole heeft zijn eigen, fysieke knoppen, waarvoor hulde. Verder zit de nieuwe Megane weer ramvol met allerlei veiligheids- en hulpelektronica. Ook qua licht belooft hij een hoop spektakel. Zo ontsteekt hij een ware kermis aan welkomstdingetjes met zijn koplampen en dergelijke als je op hem af komt lopen. Ook binnenin moet je je met de de sfeerverlichting uren kunnen vermaken, en anders wel met de eindeloze connectiviteitsmogelijkheden.
De Renault Megane E-Tech Electric is vanaf februari volgend jaar te bestellen; levering vanaf de lente.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


MG 4 vs VW ID.3 vs Renault Megane E-Tech review: Welke elektrische hatchback is de beste?

Mazzelaar crasht net niet, maar verandert Nürburgring in scène uit Mad Max

De elektrische Renault Megane E-Tech is nu de enige Megane. Een goede zet?

Snelle tweedehands auto? Met deze drie rijd je iedereen zoek

Renault Megane E-Tech: 1e rij-indruk

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Rusland kocht een Renault fabriek voor één cent, biedt het te koop aan voor 1,3 miljard

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is
