
Voor een merk dat zo heeft gepionierd op elektrisch gebied, heeft het eigenlijk nog lang geduurd. Maar eindelijk is er dan een echte, vol-elektrische gezinsauto van Renault: de Megane E-Tech Electric. Natuurlijk, ze hadden de Zoe al, maar die was natuurlijk meer formaatje Clio, waar deze jongen het formaat heeft van, nou ja, een Megane dus. En wie zich, zoals wij, afvraagt waar dat accent op die ‘e’ van ‘Mégane’ opeens gebleven is: geen idee. Foetsie. Misschien liep ie op benzine?
Renault Megane E-Tech Electric met twee accu’s
De Renault Megane E-Tech Electric staat op het nieuwe platform van de Renault/Nissan/Mitsubishi-alliantie, waarop onder andere ook de Nissan Ariya staat. Die laatste is trouwens wel een klap groter, maar dat heb je met die modulaire platforms: je kunt er alle kanten mee op. De Megane komt met keuze uit twee accupakketten, die allebei met 110 millimeter dunner zijn dan ooit tevoren. Dat moet goed nieuws zijn voor de binnenruimte. Ook betekent het dat je in de Renault Megane E-Tech Electric niet per se zo hoog hoeft te zitten als zijn crossover-uiterlijk doet vermoeden. Wat ons weer goed nieuws lijkt voor de rijbeleving. De accu’s meten 40 kWh (goed voor een actieradius van 300 kilometer) en 60 kWh (470 kilometer). De elektromotor drijft, vrij atypisch voor een EV, de voorwielen aan. Snelladen kan tot 130 kW, waarmee je in een half uur 300 kilometer bereik kunt ’tanken’. Of, zo eerlijk is Renault ook wel weer, zo’n 200 kilometer snelwegrijden.
Uiterst efficiënt
Er is keus uit twee elektromotoren, een van 130 pk en 250 Nm, en een van 218 pk en 300 Nm. De laatste doet een 0-1oo’je in 7,4 seconden. Er is veel aandacht besteed aan de efficiency van de Megane E-Tech Electric. Zo heeft hij standaard een warmtepomp om interieur en batterijen alvast te kunnen voorverwarmen, wat enorm scheelt als het buiten koud is. Ook kun je rijdend alvast de batterijen laten koelen, zodat snelladen niet in de weg wordt gezeten door oververhitting. De wielen zijn groot (18 inch op het basismodel, 20 inch op de dikkere versies), maar vrij smal, want dat is beter qua rolweerstand.
Kermisattractie
Een groot meterscherm en een joekel van een touchscreen zouden duidelijkheid én bedieningsgemak moeten brengen. Gelukkig is Renault weer een beetje af van het idee dat álles in een scherm moet; de klimaatcontrole heeft zijn eigen, fysieke knoppen, waarvoor hulde. Verder zit de nieuwe Megane weer ramvol met allerlei veiligheids- en hulpelektronica. Ook qua licht belooft hij een hoop spektakel. Zo ontsteekt hij een ware kermis aan welkomstdingetjes met zijn koplampen en dergelijke als je op hem af komt lopen. Ook binnenin moet je je met de de sfeerverlichting uren kunnen vermaken, en anders wel met de eindeloze connectiviteitsmogelijkheden.
De Renault Megane E-Tech Electric is vanaf februari volgend jaar te bestellen; levering vanaf de lente.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


MG 4 vs VW ID.3 vs Renault Megane E-Tech review: Welke elektrische hatchback is de beste?

Mazzelaar crasht net niet, maar verandert Nürburgring in scène uit Mad Max

De elektrische Renault Megane E-Tech is nu de enige Megane. Een goede zet?

Snelle tweedehands auto? Met deze drie rijd je iedereen zoek

Renault Megane E-Tech: 1e rij-indruk

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

Is zo’n comfortabele Renault Talisman na 9 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Automerk legt uit waarom het onmogelijk is om een goedkope auto te maken voor Nederland

Misschien wel de saaiste auto ter wereld gaat eindelijk uit productie, en dat is erg jammer

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

De nieuwe Kia EV4 heeft een heel bijzondere achterzijde (maar daar is een reden voor)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

In deze Europese hoofdstad kun je een boete krijgen, als je met te weinig mensen in de auto zit

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
