
Voor een merk dat zo heeft gepionierd op elektrisch gebied, heeft het eigenlijk nog lang geduurd. Maar eindelijk is er dan een echte, vol-elektrische gezinsauto van Renault: de Megane E-Tech Electric. Natuurlijk, ze hadden de Zoe al, maar die was natuurlijk meer formaatje Clio, waar deze jongen het formaat heeft van, nou ja, een Megane dus. En wie zich, zoals wij, afvraagt waar dat accent op die ‘e’ van ‘Mégane’ opeens gebleven is: geen idee. Foetsie. Misschien liep ie op benzine?
Renault Megane E-Tech Electric met twee accu’s
De Renault Megane E-Tech Electric staat op het nieuwe platform van de Renault/Nissan/Mitsubishi-alliantie, waarop onder andere ook de Nissan Ariya staat. Die laatste is trouwens wel een klap groter, maar dat heb je met die modulaire platforms: je kunt er alle kanten mee op. De Megane komt met keuze uit twee accupakketten, die allebei met 110 millimeter dunner zijn dan ooit tevoren. Dat moet goed nieuws zijn voor de binnenruimte. Ook betekent het dat je in de Renault Megane E-Tech Electric niet per se zo hoog hoeft te zitten als zijn crossover-uiterlijk doet vermoeden. Wat ons weer goed nieuws lijkt voor de rijbeleving. De accu’s meten 40 kWh (goed voor een actieradius van 300 kilometer) en 60 kWh (470 kilometer). De elektromotor drijft, vrij atypisch voor een EV, de voorwielen aan. Snelladen kan tot 130 kW, waarmee je in een half uur 300 kilometer bereik kunt ’tanken’. Of, zo eerlijk is Renault ook wel weer, zo’n 200 kilometer snelwegrijden.
Uiterst efficiënt
Er is keus uit twee elektromotoren, een van 130 pk en 250 Nm, en een van 218 pk en 300 Nm. De laatste doet een 0-1oo’je in 7,4 seconden. Er is veel aandacht besteed aan de efficiency van de Megane E-Tech Electric. Zo heeft hij standaard een warmtepomp om interieur en batterijen alvast te kunnen voorverwarmen, wat enorm scheelt als het buiten koud is. Ook kun je rijdend alvast de batterijen laten koelen, zodat snelladen niet in de weg wordt gezeten door oververhitting. De wielen zijn groot (18 inch op het basismodel, 20 inch op de dikkere versies), maar vrij smal, want dat is beter qua rolweerstand.
Kermisattractie
Een groot meterscherm en een joekel van een touchscreen zouden duidelijkheid én bedieningsgemak moeten brengen. Gelukkig is Renault weer een beetje af van het idee dat álles in een scherm moet; de klimaatcontrole heeft zijn eigen, fysieke knoppen, waarvoor hulde. Verder zit de nieuwe Megane weer ramvol met allerlei veiligheids- en hulpelektronica. Ook qua licht belooft hij een hoop spektakel. Zo ontsteekt hij een ware kermis aan welkomstdingetjes met zijn koplampen en dergelijke als je op hem af komt lopen. Ook binnenin moet je je met de de sfeerverlichting uren kunnen vermaken, en anders wel met de eindeloze connectiviteitsmogelijkheden.
De Renault Megane E-Tech Electric is vanaf februari volgend jaar te bestellen; levering vanaf de lente.
Meer van TopGear


MG 4 vs VW ID.3 vs Renault Megane E-Tech review: Welke elektrische hatchback is de beste?

Mazzelaar crasht net niet, maar verandert Nürburgring in scène uit Mad Max

De elektrische Renault Megane E-Tech is nu de enige Megane. Een goede zet?

Snelle tweedehands auto? Met deze drie rijd je iedereen zoek

Renault Megane E-Tech: 1e rij-indruk

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Als je niet oppast wordt je camper binnenkort veel duurder om te hebben

Hemelvaartsdeal: 1 jaar TopGear met 42% korting
