In Nederland zijn we vooral gek op racegames waarin je met vier wielen op het asfalt blijft. Maar misschien is het tijd om uit je comfortzone te stappen. Waar je bij veel rallyspellen een demigod moet zijn met katachtige reflexen, is Dirt 5 een stuk toegankelijker. Dat heeft er ook mee te maken dat het eigenlijk geen rallyspel is (daar is Dirt Rally namelijk voor) en dat de banen over het algemeen een stuk breder zijn dan rallyproeven.

De auto’s reageren precies zoals je verwacht en hoewel het spel richting een arcade-racegame gaat, zal de simracer zich niet storen aan de wegligging. Niet zoals bij Need for Speed, bijvoorbeeld. Het rijden voelt natuurlijk en is vermakelijk. En die toegankelijkheid sluit goed aan bij een van de beste functies van Dirt 5, want je kunt met maximaal vier spelers op één scherm spelen. Dus zodra het weer verstandig is om visite uit te nodigen, kun je vrienden ontvangen met het verzoek hun controllers mee te nemen om een avondje te splitscreenen.

In totaal mag je los op 70 parkoersen verspreid over tien wereldwijde locaties. De omgevingen zijn kleurrijk en gedetailleerd, met prachtige en sfeervolle uitzichten, en de auto’s worden lekker goor van de opspattende modder. Zelfs op de uitgaande PS4 ziet het spel er nog prima uit. En wie Dirt 5 op de PS4 downloadt, krijgt hem ook gratis voor op de PS5. Als je alle circuits uit je hoofd kent, kun je je eigen Trackmania-achtige banen ontwerpen. En natuurlijk die van andere spelers uitproberen.

Dirt 5 vereist wat oefening

Overigens betekent dat niet dat Dirt 5 een eenvoudig spel is. Het rijden op losse ondergronden vereist altijd meer probleemoplossend vermogen, want stuurfouten worden uitvergroot. Het zal je de eerste kilometers geregeld voorkomen dat je achterstevoren staat. Niet eens per se door je eigen toedoen, trouwens, want de computertegenstander is ook niet vies van een beetje lak uitwisselen. Online is dat niet anders, garanderen we.

Het grootste nadeel van Dirt 5 is gelukkig tijdelijk. Momenteel is er bijster weinig ondersteuning voor racestuurtjes. Het racestuur werkt wel, maar je kunt haast niets instellen. Bovendien herkende het spel bij ons niet alle knoppen. Ook kun je zaken als de force-feedback niet finetunen, wat in een spel dat draait om over- en onderstuur toch wel bijzonder handig is. De ontwikkelaar belooft dat er  deze maand nog volledige ondersteuning komt voor racesturen.

Ook in afwachting van deze updates voelt Dirt 5 als een zeer vermakelijke en complete game. Dat laatste klinkt heel logisch, maar in de praktijk kwamen we de afgelopen jaren wat games tegen die net niet lekker de puntjes op de ‘i’ hadden gezet. Bovendien is dit een spel dat niet alleen tof is voor liefhebbers van het genre. Als jij eigenlijk een asfaltklever bent, zal Dirt 5 je ook bekoren.