Noem één jeugdheld die tegenwoordig niet verwerkt is in een racegame. Van Spongebob tot Hello Kitty en van Sonic tot Pacman. In dat rijtje staat ook de roodharige kat Garfield. In 2015 maakte hij zijn debuut op de startgrid in het Nintendo 3DS-spel Garfield Kart. Dat spel heeft een vervolg gekregen met de naam Garfield Kart Furious Racing, dat uitkomt voor de Nintendo Switch, PS4 en Xbox One.

‘Een echte partygame’

De verschillende circuits en cups waarin je rijdt, zijn gelinkt aan wat Garfield het liefst de hele dag doet: eten. Zo race je in de Lasagne, Hamburger, Ice Cream en Pizza Cup (om honger van te krijgen). Elke cup heeft zijn eigen circuits met zijn eigen achtergrondmuziekje. De circuits zijn over het algemeen vrij simpel, met hier en daar het gevaar om van het circuit af te vallen (herleef de Rainbow Road-trauma’s) om vervolgens gereset te worden. Het is een goede mix van allerlei unieke landschappen.

De makers van deze game waarschuwen je alvast voor je het spel gaat spelen. ‘Net zoals Garfield niet serieus is, is ook Garfield Kart Furious Racing dat niet. Deze game is een echte partygame waarin het draait om plezier’, zo melden ze vrolijk.

Wil je Garfield Kart Furious Racing spelen, dan zul je er zelf een feestje van moeten maken. Huur bijvoorbeeld een plaatjesdraaier in voor je eigen muziek. Waarom? Het geluid dat uit de karts komt, is vreselijk. Denk aan het geluid van een verstopte kruimeldief en doe er het nare gekrijs van een kantenmaaier bij, et voilà: het geluid van de karts van Garfield en zijn vriendjes.

Vliegende controllers

Het besturingssysteem van Garfield Kart Furious Racing is niet het meest geavanceerde. Zo kun je in principe overal waar je maar wilt driften om een boost te genereren, wat wel geinig is. Nadat deze boost automatisch wordt ingezet, is het even oppassen, omdat de karts ondersturen als een malle (racetermen in een Garfield-kartspel, het kan). Je moet remmen om je kart op de baan te houden – ongehoord voor een kart-game, maar dat maakt het wel weer uniek.

De verschillende power-ups zijn van eenzelfde soort als in andere kartspellen en zijn aangepast aan de karakteristieken van Garfield. Zo gooi je met taarten om tegenstanders af te remmen, krijg je boosts van lasagne en stuur je ufo’s op pad (naar deze link zijn we nog even op zoek). Je proeft het al: de makers hadden geen slapeloze nachten door het bedenken van baanbrekende spelelementen om zich te onderscheiden van de andere kartgames.

De tegenstanders in de game hebben een laag (50-cc), gemiddeld (100-cc) en hoog (150-cc) niveau. Het kan zo nu en dan een uitdaging zijn om deze tegenstanders bij te houden, wat het spel uitdagend en daarom best leuk maakt. Omdat het een echte ‘partygame’ is volgens de makers, is het mogelijk om online met acht man tegelijkertijd te spelen. Offline kun je maximaal met zijn vieren spelen op de ouderwetse split-screen. Dat wordt controllers doorgeven tijdens je verjaardag.

Eindconclusie

Spelen je kinderen nog geen Fortnite, FIFA of Call of Duty en wil je dat graag zo houden? Dan is Garfield Kart Furious Racing een leuke eerste ontmoeting met gamen. Is het een goed alternatief voor het oppermachtige Mario Kart? Nee, dat niet. Maar als je het niet op de smartphone wilt spelen en geen Nintendo-console hebt, is het een prima en vermakelijk spel. Hier geldt dat je het vooral zelf leuk moet maken – en dan maakt het niet uit dat het niet de perfecte kartgame is.

Trailer Garfield Kart Furious Racing