De nieuwe BMW M5 CS is de perfecte Ring-Taxi. Niet alleen is de auto deels ontwikkeld op de Nürburgring, ook plaatste BMW twee kuipstoelen achterin in plaats van een achterbank, zodat de passagiers zich daar geen dobbelstenen in een Yahtzee-bekertje voelen. Op de achterste hoofsteunen staat zelfs het silhouet van het beruchte circuit. De deadline voor het bieden op de taxilicenties op de Nürburgring sloot iets meer dan een week geleden en binnenkort zal bekend worden of ons vermoeden werkelijkheid wordt. BMW reageerde nog niet op onze vraag of ze plannen hebben voor een nieuwe Ring-Taxi.

Want BMW is een van de oudgedienden wanneer het gaat over Nürburgring-taxi’s. Al in 1986 kon je een taxiritje boeken in een BMW M5. Door de jaren heen zetten ze de generaties E28, E39, E60 en F10 in. De BMW Ring-Taxi vervoerde meer dan 90.000 passagiers over meer dan 650.000 kilometer in meer dan 30.000 rondjes. Ook Sabine Schmitz mocht achter het stuur van de BMW kruipen om passagiers de Nürburgring te tonen op gepaste snelheid. Een rondje kostte 225 euro voor drie passagiers, wat best wel schappelijk is. Meestal ging het goed, maar een enkele keer ook niet.

De introductie van de BMW M5 CS en onze hoop dat het de nieuwe Ring-Taxi wordt, is een mooi moment om deze video af te stoffen. In 2014 crashte de BMW M5 (F10) Ring-Taxi boven aan de beroemde Brünnchen-bocht. Toeschouwers meldden destijds dat de M5-bestuurder de Porsche 911 GT3 (997) wilde voorblijven en zo zijn eigen grens te boven ging. De F10 crashte dat jaar nog eens op een andere plek – maar dan minder hard. Oh, en het jaar ervoor ook al. Hopelijk laat BMW zich niet ontmoedigen door deze beelden.

Rewind: Ring-Taxi crasht op de Nürburgring

Ring-Taxi crashte op de Ring in 2013

Reacties

  • Brecht heeft op 1 februari 2021 geschreven:

    Is een 997 GT2

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)