Nederland kent bijna drie jaar na de lancering van de Rimac Nevera nog maar één binnenlands exemplaar. De Nederlandse Nevera is nog maar de 24ste geleverde hypercar van de productie van 150 stuks. Mochten de leveringen zo doorgaan, dan verlaat de laatste Nevera pas in 2030 de fabriek. Krijgen we dan een elektrische opvolger? Misschien niet, want blijkbaar zit niemand meer te wachten op een elektrische hypercar, zo zegt de grote baas openhartig.
Oprichter Mate Rimac legt uit waarom de vraag naar elektrische hypercars kan gaan afnemen: ‘De beleidsmakers en fabrikanten pushen het [elektrische auto’s] zo erg dat het verhaal is veranderd. Ze pushen dingen naar ons die we niet willen, deze geforceerde aanpak schrikt mensen af.’ Rimac zou het zelf nooit zo hebben gedaan, zegt hij tegen Autocar: ‘Ik ben er altijd op tegen. Ik denk dat alles gebaseerd moet zijn op verdiensten. Het product moet dus beter zijn’.
Elektrische hypercars verkopen slecht door andere EV’s
Toen Rimac begon met het bouwen van de Nevera dacht het bedrijf dat EV’s over een paar jaar cool zouden zijn. ‘De beste auto’s, of met de beste prestaties en ga zo maar door. We zien [nu] in dat doordat elektrificatie nu mainstream wordt, mensen aan de top van de sector zichzelf willen onderscheiden.’ Dit zorgt er volgens Mate Rimac voor dat zijn doelgroep op zoek is naar analoge technologie en verbrandingsmotoren en niet naar elektrische hypercars.
Hij maakt een vergelijking met een Apple-horloge. Het slimme horloge kan veel meer doen dan een analoog horloge, maar niemand zal 200.000 euro betalen voor een Apple Watch. Een nieuwe elektrische hypercar zal misschien sneller zijn dan eentje op benzine, maar uiteindelijk is dat niet alleen waar het om draait: ‘Het gaat niet om elektrische zijn; het gaat om dingen doen die andere auto’s niet kunnen doen en het geven van een unieke ervaring.’
Rimac maakte al eerder bekend dat hij bezig is met onderzoeken diesel en LPG. ‘Rimac is niet exclusief elektrisch; het doet wat het opwindendste is op het moment’. Overigens hoeven we niet bang te zijn dat Bugatti binnenkort volledig elektrisch is. ‘We hebben een nieuwe V16-motor ontwikkeld en willen die motor een tijdje gebruiken en misschien wat andere motoren en we zien geen reden waarom dat onmogelijk zou moeten zijn’, sluit Rimac af.
Maarten heeft op 9 mei 2024 geschreven:
De vergelijking met horloges is treffend. Toen Seiko in 1980 hun eerste quartz horloge op de markt bracht, veroorzaakte het een ware revolutie, bekend als de “Quartz crisis” in Zwitserland.
Plotseling werd het produceren van horloges veel goedkoper, waardoor ze voor veel meer mensen bereikbaar werden en ook nog eens nauwkeuriger dan mechanische horloges. Dit zorgde voor een verschuiving in de industrie, waarbij veel mensen niet langer bereid waren veel geld te betalen voor kwetsbare en minder nauwkeurige mechanische horloges die regelmatig onderhoud vereisten.
Quartz werd synoniem met moderniteit en wenselijkheid. (Zoals BEV nu) Nu zie je dat bijvoorbeeld Grand Seiko’s worden geleverd als quartz, mechanisch of hybride horloge, zoals de Spring Drive (een mechanisch uurwerk gecorrigeerd door een quartz kristal).
Het is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Ik koos zelf voor een spring drive vanwege mijn waardering voor analoge technologie maar wilde wel een accuraat horloge. Het ongemak is alleen voor mijzelf; wanneer na 5 dagen stilstand de tijd opnieuw moet worden ingesteld.
Maar het kiezen tussen een ICE en een BEV is een ander verhaal, omdat de extra uitstoot dan iedereen treft. Het is prima als puristen (vaak de zeer rijken) vasthouden aan ICE’s. Het motorblok van een hypercar is een kunstwerk, terwijl een 1 liter blok in een Golf dat zeker niet is.
Deze mensen kunnen dan waarschijnlijk ook gemakkelijk schone (en zeer) dure efuels tanken om hun uitstoot te verminderen, wat goed past bij hun mechanische horloges van 2 ton (natuurlijk handmatig op te winden, want purist).
EC Dubost heeft op 9 mei 2024 geschreven:
Het duurt soms even, maar uiteindelijk komt er toch realiteitszin.