
Nederland kent bijna drie jaar na de lancering van de Rimac Nevera nog maar één binnenlands exemplaar. De Nederlandse Nevera is nog maar de 24ste geleverde hypercar van de productie van 150 stuks. Mochten de leveringen zo doorgaan, dan verlaat de laatste Nevera pas in 2030 de fabriek. Krijgen we dan een elektrische opvolger? Misschien niet, want blijkbaar zit niemand meer te wachten op een elektrische hypercar, zo zegt de grote baas openhartig.
Oprichter Mate Rimac legt uit waarom de vraag naar elektrische hypercars kan gaan afnemen: ‘De beleidsmakers en fabrikanten pushen het [elektrische auto’s] zo erg dat het verhaal is veranderd. Ze pushen dingen naar ons die we niet willen, deze geforceerde aanpak schrikt mensen af.’ Rimac zou het zelf nooit zo hebben gedaan, zegt hij tegen Autocar: ‘Ik ben er altijd op tegen. Ik denk dat alles gebaseerd moet zijn op verdiensten. Het product moet dus beter zijn’.
Elektrische hypercars verkopen slecht door andere EV’s
Toen Rimac begon met het bouwen van de Nevera dacht het bedrijf dat EV’s over een paar jaar cool zouden zijn. ‘De beste auto’s, of met de beste prestaties en ga zo maar door. We zien [nu] in dat doordat elektrificatie nu mainstream wordt, mensen aan de top van de sector zichzelf willen onderscheiden.’ Dit zorgt er volgens Mate Rimac voor dat zijn doelgroep op zoek is naar analoge technologie en verbrandingsmotoren en niet naar elektrische hypercars.
Hij maakt een vergelijking met een Apple-horloge. Het slimme horloge kan veel meer doen dan een analoog horloge, maar niemand zal 200.000 euro betalen voor een Apple Watch. Een nieuwe elektrische hypercar zal misschien sneller zijn dan eentje op benzine, maar uiteindelijk is dat niet alleen waar het om draait: ‘Het gaat niet om elektrische zijn; het gaat om dingen doen die andere auto’s niet kunnen doen en het geven van een unieke ervaring.’
Rimac maakte al eerder bekend dat hij bezig is met onderzoeken diesel en LPG. ‘Rimac is niet exclusief elektrisch; het doet wat het opwindendste is op het moment’. Overigens hoeven we niet bang te zijn dat Bugatti binnenkort volledig elektrisch is. ‘We hebben een nieuwe V16-motor ontwikkeld en willen die motor een tijdje gebruiken en misschien wat andere motoren en we zien geen reden waarom dat onmogelijk zou moeten zijn’, sluit Rimac af.
2 reacties op “Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Rimac Nevera pakt het 0-400-0 record van Koenigsegg af (in de kleuren van een BMW)

Waarom de Rimac Nevera de favoriete EV van Chris Harris is

Rimac Nevera staat binnenkort ook gewoon in Nederland bij de dealer

De Rimac Nevera R is simpelweg de snelst accelererende auto voor de openbare weg ooit

Deze blije hatchback is van Bugatti-baas Rimac en is een robottaxi genaamd Verne

BMW gaat techniek van Rimac gebruiken voor productieauto’s

Rimac gaat naast elektrische hypercars waarschijnlijk ook een hatchback bouwen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Rimac onderzoekt techniek die diesel bijna 3 (!) keer zo efficiënt maakt

BMW gaat techniek van Rimac gebruiken voor productieauto’s

Rimac gaat naast elektrische hypercars waarschijnlijk ook een hatchback bouwen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Rimac Nevera pakt het 0-400-0 record van Koenigsegg af (in de kleuren van een BMW)

Waarom de Rimac Nevera de favoriete EV van Chris Harris is

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

ANWB waarschuwt dat je laadbeurt in het buitenland ineens 480 euro kan kosten als je niet oplet

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

In Duitsland waarschuwen ze voor ‘nieuwe boetemethode’ (en dat is voor Nederland best grappig)

Huis te duur? Blijkbaar kun je langs de snelweg gratis wonen in Nederland

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

De overheid zoekt 24.000 (!) nieuwe auto’s, waaronder misschien weer Porsches

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De vergelijking met horloges is treffend. Toen Seiko in 1980 hun eerste quartz horloge op de markt bracht, veroorzaakte het een ware revolutie, bekend als de “Quartz crisis” in Zwitserland.
Plotseling werd het produceren van horloges veel goedkoper, waardoor ze voor veel meer mensen bereikbaar werden en ook nog eens nauwkeuriger dan mechanische horloges. Dit zorgde voor een verschuiving in de industrie, waarbij veel mensen niet langer bereid waren veel geld te betalen voor kwetsbare en minder nauwkeurige mechanische horloges die regelmatig onderhoud vereisten.
Quartz werd synoniem met moderniteit en wenselijkheid. (Zoals BEV nu) Nu zie je dat bijvoorbeeld Grand Seiko’s worden geleverd als quartz, mechanisch of hybride horloge, zoals de Spring Drive (een mechanisch uurwerk gecorrigeerd door een quartz kristal).
Het is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Ik koos zelf voor een spring drive vanwege mijn waardering voor analoge technologie maar wilde wel een accuraat horloge. Het ongemak is alleen voor mijzelf; wanneer na 5 dagen stilstand de tijd opnieuw moet worden ingesteld.
Maar het kiezen tussen een ICE en een BEV is een ander verhaal, omdat de extra uitstoot dan iedereen treft. Het is prima als puristen (vaak de zeer rijken) vasthouden aan ICE’s. Het motorblok van een hypercar is een kunstwerk, terwijl een 1 liter blok in een Golf dat zeker niet is.
Deze mensen kunnen dan waarschijnlijk ook gemakkelijk schone (en zeer) dure efuels tanken om hun uitstoot te verminderen, wat goed past bij hun mechanische horloges van 2 ton (natuurlijk handmatig op te winden, want purist).
Het duurt soms even, maar uiteindelijk komt er toch realiteitszin.