
Nederland kent bijna drie jaar na de lancering van de Rimac Nevera nog maar één binnenlands exemplaar. De Nederlandse Nevera is nog maar de 24ste geleverde hypercar van de productie van 150 stuks. Mochten de leveringen zo doorgaan, dan verlaat de laatste Nevera pas in 2030 de fabriek. Krijgen we dan een elektrische opvolger? Misschien niet, want blijkbaar zit niemand meer te wachten op een elektrische hypercar, zo zegt de grote baas openhartig.
Oprichter Mate Rimac legt uit waarom de vraag naar elektrische hypercars kan gaan afnemen: ‘De beleidsmakers en fabrikanten pushen het [elektrische auto’s] zo erg dat het verhaal is veranderd. Ze pushen dingen naar ons die we niet willen, deze geforceerde aanpak schrikt mensen af.’ Rimac zou het zelf nooit zo hebben gedaan, zegt hij tegen Autocar: ‘Ik ben er altijd op tegen. Ik denk dat alles gebaseerd moet zijn op verdiensten. Het product moet dus beter zijn’.
Elektrische hypercars verkopen slecht door andere EV’s
Toen Rimac begon met het bouwen van de Nevera dacht het bedrijf dat EV’s over een paar jaar cool zouden zijn. ‘De beste auto’s, of met de beste prestaties en ga zo maar door. We zien [nu] in dat doordat elektrificatie nu mainstream wordt, mensen aan de top van de sector zichzelf willen onderscheiden.’ Dit zorgt er volgens Mate Rimac voor dat zijn doelgroep op zoek is naar analoge technologie en verbrandingsmotoren en niet naar elektrische hypercars.
Hij maakt een vergelijking met een Apple-horloge. Het slimme horloge kan veel meer doen dan een analoog horloge, maar niemand zal 200.000 euro betalen voor een Apple Watch. Een nieuwe elektrische hypercar zal misschien sneller zijn dan eentje op benzine, maar uiteindelijk is dat niet alleen waar het om draait: ‘Het gaat niet om elektrische zijn; het gaat om dingen doen die andere auto’s niet kunnen doen en het geven van een unieke ervaring.’
Rimac maakte al eerder bekend dat hij bezig is met onderzoeken diesel en LPG. ‘Rimac is niet exclusief elektrisch; het doet wat het opwindendste is op het moment’. Overigens hoeven we niet bang te zijn dat Bugatti binnenkort volledig elektrisch is. ‘We hebben een nieuwe V16-motor ontwikkeld en willen die motor een tijdje gebruiken en misschien wat andere motoren en we zien geen reden waarom dat onmogelijk zou moeten zijn’, sluit Rimac af.
2 reacties op “Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Rimac Nevera pakt het 0-400-0 record van Koenigsegg af (in de kleuren van een BMW)

Waarom de Rimac Nevera de favoriete EV van Chris Harris is

Rimac Nevera staat binnenkort ook gewoon in Nederland bij de dealer

De Rimac Nevera R is simpelweg de snelst accelererende auto voor de openbare weg ooit

Deze blije hatchback is van Bugatti-baas Rimac en is een robottaxi genaamd Verne

BMW gaat techniek van Rimac gebruiken voor productieauto’s

Rimac gaat naast elektrische hypercars waarschijnlijk ook een hatchback bouwen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Rimac onderzoekt techniek die diesel bijna 3 (!) keer zo efficiënt maakt

BMW gaat techniek van Rimac gebruiken voor productieauto’s

Rimac gaat naast elektrische hypercars waarschijnlijk ook een hatchback bouwen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Rimac Nevera pakt het 0-400-0 record van Koenigsegg af (in de kleuren van een BMW)

Waarom de Rimac Nevera de favoriete EV van Chris Harris is

Rijke mensen willen echt geen elektrische auto, komt Lamborghini achter

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Rijke mensen willen echt geen elektrische auto, komt Lamborghini achter

Hoe komt het dat Verstappen niet voorbij kon aan Leclerc? En moet ik wel naar de GP van België gaan volgend jaar?

In dit Europese land willen ze een flitspaal invoeren tegen asociale wielrenners

Is zo’n betrouwbare Suzuki Swift Sport na 7 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vergelijking met horloges is treffend. Toen Seiko in 1980 hun eerste quartz horloge op de markt bracht, veroorzaakte het een ware revolutie, bekend als de “Quartz crisis” in Zwitserland.
Plotseling werd het produceren van horloges veel goedkoper, waardoor ze voor veel meer mensen bereikbaar werden en ook nog eens nauwkeuriger dan mechanische horloges. Dit zorgde voor een verschuiving in de industrie, waarbij veel mensen niet langer bereid waren veel geld te betalen voor kwetsbare en minder nauwkeurige mechanische horloges die regelmatig onderhoud vereisten.
Quartz werd synoniem met moderniteit en wenselijkheid. (Zoals BEV nu) Nu zie je dat bijvoorbeeld Grand Seiko’s worden geleverd als quartz, mechanisch of hybride horloge, zoals de Spring Drive (een mechanisch uurwerk gecorrigeerd door een quartz kristal).
Het is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Ik koos zelf voor een spring drive vanwege mijn waardering voor analoge technologie maar wilde wel een accuraat horloge. Het ongemak is alleen voor mijzelf; wanneer na 5 dagen stilstand de tijd opnieuw moet worden ingesteld.
Maar het kiezen tussen een ICE en een BEV is een ander verhaal, omdat de extra uitstoot dan iedereen treft. Het is prima als puristen (vaak de zeer rijken) vasthouden aan ICE’s. Het motorblok van een hypercar is een kunstwerk, terwijl een 1 liter blok in een Golf dat zeker niet is.
Deze mensen kunnen dan waarschijnlijk ook gemakkelijk schone (en zeer) dure efuels tanken om hun uitstoot te verminderen, wat goed past bij hun mechanische horloges van 2 ton (natuurlijk handmatig op te winden, want purist).
Het duurt soms even, maar uiteindelijk komt er toch realiteitszin.