
Zoals autoliefhebber en parttime filosoof Dominic Toretto ooit zei: ‘Het maakt niet uit of je met een inch of een mijl afstand wint – winnen is winnen.’ In de belangrijke wereld van de hypercars zijn de marges nog een stuk kleiner. Daar heeft de Rimac Nevera met 1.914 pk de winst binnengehaald als het gaat om het record voor de snelste 0-400-0.
De tijd waarin de Nevera dat deed, is 29,93 seconden. Dat is anderhalve seconde sneller dan het oude record van de Koenigsegg Regera. Die auto, met zijn 5,0-liter V8 en drie elektromotoren, deed de 0-400-0 in 31,49 seconden. We doen er nog langer over om onze veters te strikken dan dat deze auto’s hun 0-400-0-tijd neerzetten.
En er is nog meer goed nieuws voor grote baas Mate Rimac. De Nevera verbeterde zijn eigen tijd op het sprintje van 0 naar 100 km/u. De geclaimde 0-100-tijd is 1,97 seconden. Bij de recordpoging schoot de elektrische hypercar naar de 100 km/u in 1,81 seconden. De recordtijden zijn goed bevonden door Dewesoft en RaceLogic en werden gezet op normale Michelin Cup 2 R-banden.
Modificaties aan de Rimac Nevera
Er zijn geen speciale aanpassingen gedaan aan de Nevera om hem extra snel te maken. De baan was ook niet aangepast voor de recordpoging. Het enige dat speciaal voor deze dag gedaan is, is de Nevera in een bijzondere kleurstelling gieten. De livery is een eerbetoon aan de elektrische BMW M3 van de E30-generatie waar Rimac zijn carrière begon.
Mate Rimac is uiteraard erg trots op het behaalde resultaat: ‘Vandaag kan ik met trots zeggen dat de auto die we hebben gemaakt in minder tijd naar 400 km/u en terug naar 0 kan gaan, dan de McLaren F1 nodig had om naar 350 km/u te accelereren. En niet alleen dat, maar hij [de Nevera] kan het keer op keer doen, waarbij elk ander prestatierecord in het proces wordt verbroken.’
Acceleratietijden van de Rimac Nevera
Sprint | Tijd volgens RaceLogic | Tijd volgens Dewesoft |
0-100 km/u | 1.82s | 1.81s |
0-200 km/u | 4.42s | 4.42s |
0-300 km/u | 9.23s | 9.22s |
0-400 km/u | 21.32s | 21.31s |
100-200 km/u | 2.59s | 2.59s |
200-300 km/u | 4.81s | 4.79s |
200-250 km/u | 2.00s | 2.00s |
100-0 km/u (afstand) | 29.12m | 28.96m |
0-100-0 km/u | 4.03s | 3.99s |
0-200-0 km/u | 8.85s | 8.86s |
0-300-0 km/u | 15.68s | 15.70s |
0-400-0 km/u | 29.94s | 29.93s |
1/4 mijl | 8.26s | 8.25s |
1/8 mijl | 5.46s | 5.44s |
1/2 mijl | 12.82s | 12.83s |
Mijl (stilstaande start) | 20.62s | 20.59s |
Eén reactie op “Rimac Nevera pakt het 0-400-0 record van Koenigsegg af (in de kleuren van een BMW)”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Waarom de Rimac Nevera de favoriete EV van Chris Harris is

Rimac Nevera staat binnenkort ook gewoon in Nederland bij de dealer

De Rimac Nevera R is simpelweg de snelst accelererende auto voor de openbare weg ooit

Deze blije hatchback is van Bugatti-baas Rimac en is een robottaxi genaamd Verne

Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

BMW gaat techniek van Rimac gebruiken voor productieauto’s

Rimac gaat naast elektrische hypercars waarschijnlijk ook een hatchback bouwen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

BMW gaat techniek van Rimac gebruiken voor productieauto’s

Rimac gaat naast elektrische hypercars waarschijnlijk ook een hatchback bouwen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Waarom de Rimac Nevera de favoriete EV van Chris Harris is

Niemand koopt een Maserati, dus rijdt deze Maserati zichzelf (en snel ook)

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze 3D geprinte hybride is officieel sneller dan een Koenigsegg

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

Dit F1-record van Jan Lammers kan Max Verstappen voorlopig niet breken

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

ANWB waarschuwt dat je laadbeurt in het buitenland ineens 480 euro kan kosten als je niet oplet

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Volkswagen leende een ‘eng’ trucje van 500 jaar geleden voor de koplampen van deze goedkope VW

In Duitsland waarschuwen ze voor ‘nieuwe boetemethode’ (en dat is voor Nederland best grappig)

Huis te duur? Blijkbaar kun je langs de snelweg gratis wonen in Nederland

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

De overheid zoekt 24.000 (!) nieuwe auto’s, waaronder misschien weer Porsches

Herceg bosno srce ponosno