
Zoals autoliefhebber en parttime filosoof Dominic Toretto ooit zei: ‘Het maakt niet uit of je met een inch of een mijl afstand wint – winnen is winnen.’ In de belangrijke wereld van de hypercars zijn de marges nog een stuk kleiner. Daar heeft de Rimac Nevera met 1.914 pk de winst binnengehaald als het gaat om het record voor de snelste 0-400-0.
De tijd waarin de Nevera dat deed, is 29,93 seconden. Dat is anderhalve seconde sneller dan het oude record van de Koenigsegg Regera. Die auto, met zijn 5,0-liter V8 en drie elektromotoren, deed de 0-400-0 in 31,49 seconden. We doen er nog langer over om onze veters te strikken dan dat deze auto’s hun 0-400-0-tijd neerzetten.
En er is nog meer goed nieuws voor grote baas Mate Rimac. De Nevera verbeterde zijn eigen tijd op het sprintje van 0 naar 100 km/u. De geclaimde 0-100-tijd is 1,97 seconden. Bij de recordpoging schoot de elektrische hypercar naar de 100 km/u in 1,81 seconden. De recordtijden zijn goed bevonden door Dewesoft en RaceLogic en werden gezet op normale Michelin Cup 2 R-banden.
Modificaties aan de Rimac Nevera
Er zijn geen speciale aanpassingen gedaan aan de Nevera om hem extra snel te maken. De baan was ook niet aangepast voor de recordpoging. Het enige dat speciaal voor deze dag gedaan is, is de Nevera in een bijzondere kleurstelling gieten. De livery is een eerbetoon aan de elektrische BMW M3 van de E30-generatie waar Rimac zijn carrière begon.
Mate Rimac is uiteraard erg trots op het behaalde resultaat: ‘Vandaag kan ik met trots zeggen dat de auto die we hebben gemaakt in minder tijd naar 400 km/u en terug naar 0 kan gaan, dan de McLaren F1 nodig had om naar 350 km/u te accelereren. En niet alleen dat, maar hij [de Nevera] kan het keer op keer doen, waarbij elk ander prestatierecord in het proces wordt verbroken.’
Acceleratietijden van de Rimac Nevera
Sprint | Tijd volgens RaceLogic | Tijd volgens Dewesoft |
0-100 km/u | 1.82s | 1.81s |
0-200 km/u | 4.42s | 4.42s |
0-300 km/u | 9.23s | 9.22s |
0-400 km/u | 21.32s | 21.31s |
100-200 km/u | 2.59s | 2.59s |
200-300 km/u | 4.81s | 4.79s |
200-250 km/u | 2.00s | 2.00s |
100-0 km/u (afstand) | 29.12m | 28.96m |
0-100-0 km/u | 4.03s | 3.99s |
0-200-0 km/u | 8.85s | 8.86s |
0-300-0 km/u | 15.68s | 15.70s |
0-400-0 km/u | 29.94s | 29.93s |
1/4 mijl | 8.26s | 8.25s |
1/8 mijl | 5.46s | 5.44s |
1/2 mijl | 12.82s | 12.83s |
Mijl (stilstaande start) | 20.62s | 20.59s |
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Rimac Nevera pakt het 0-400-0 record van Koenigsegg af (in de kleuren van een BMW)”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Waarom de Rimac Nevera de favoriete EV van Chris Harris is

Rimac Nevera staat binnenkort ook gewoon in Nederland bij de dealer

De Rimac Nevera R is simpelweg de snelst accelererende auto voor de openbare weg ooit

Deze blije hatchback is van Bugatti-baas Rimac en is een robottaxi genaamd Verne

Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

BMW gaat techniek van Rimac gebruiken voor productieauto’s

Rimac gaat naast elektrische hypercars waarschijnlijk ook een hatchback bouwen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

BMW gaat techniek van Rimac gebruiken voor productieauto’s

Rimac gaat naast elektrische hypercars waarschijnlijk ook een hatchback bouwen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Waarom de Rimac Nevera de favoriete EV van Chris Harris is

Niemand koopt een Maserati, dus rijdt deze Maserati zichzelf (en snel ook)

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze 3D geprinte hybride is officieel sneller dan een Koenigsegg

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

Dit F1-record van Jan Lammers kan Max Verstappen voorlopig niet breken

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

Blijkbaar kopen alleen oudere mensen het betrouwbaarste merk ter wereld (en dat is zonde)

Het kan straks verboden zijn om carbon op jouw auto te hebben in de EU

Herceg bosno srce ponosno