Wist je dat de tuktuk (lees als Toek toek) zijn naam te danken heeft aan zijn motorgeluid? De driewieler met de tweetaktmotor –  waarvan er voornamelijk in Azië veel rondrijden – maakt een karakteristiek toek-toek-geluid. Het zou toch leuk zijn als we auto’s gaan vernoemen naar hun motorgeluid. Dan zouden de RX-7 en RX-8 de brap-brap heten en de Tesla’s de naam zoemmmmm krijgen.

Terug naar de tuktuk’s. Want zoals met elk bouwsel met wielen, moet er ook een Ring-record in een tuktuk zijn. Peter Ternström en Björn Lagencrantz van Gran Turismo Events gingen de uitdaging aan. Zij organiseren supercar-evenementen met jaarlijkse evenementen op de Nürburgring. Ze zochten alleen nog een coureur die hun driewieler over het legendarische circuit wilde sturen. Daarvoor vonden ze iemand in een wit racepak, die ze om aansprakelijkheidsredenen geen Stig mogen noemen. In mei van dit jaar waagden ze een poging.

Specs van de tuktuk

De tuktuk in kwestie is een Daihatsu Midget die uit 1984 stamt. Het Japanse ontwerp werd in Thailand geïmporteerd en heeft een 600 cc tweetaktmotor (een echte toek-toek dus). Dit motortje produceert volgens Ternström zo’n 24 pk. De tuktuk weegt 400 kilo en heeft een topsnelheid van 85 km/u. Andere karakteristieken? Hij wil nog wel eens omvallen, heeft geen gordels en heeft voor de gezelligheid een subwoofer achterin liggen (of is dat voor het evenwicht?). Om dat evenwicht te helpen, nemen Ternström en Lagencrantz zelf plaats achterin. We spreken Ternström over deze bijna-dood ervaring die leidde tot het Ring-record in een tuktuk.

‘De binnenste lijn van beide carrousels’

‘Tijdens onze eerste poging begaf de motor het. We hadden hierdoor nieuwe motoronderdelen nodig uit Zweden. Het herbouwen van de motor was bijna net zo duur als het kopen van een tuktuk, namelijk 6.000 euro’, vertelt hij aan TopGear. De motor was weer gemaakt en het drietal kon weer de Groene Hel op. ‘De ronde was doodeng. Vooral de stukken die bergaf gingen waarbij we de topsnelheid haalden en voorbij gingen. Fuchsröhre was de pure hel. Ook de carrousel was erg eng. Onze coureur wilde graag de binnenste lijn pakken, omdat het geen ‘echte’ ronde zou zijn als we niet de binnenste lijn pakken bij beide carrousels. Dit verhoogde echter de kans op kantelen’.

Volgens Ternström was dit het maximale. ‘We konden het niet sneller doen dat dit. We willen ook niet nog een keer gaan. Nog belangrijker – de Nürbrugring staat ons ook geen tweede poging toe met zo’n ondeugdelijk voertuig’. Uiteindelijk zetten ze het Ring-record in een tuktuk op 31:49,46. De recordhoudende tuktuk staat sinds deze week in het Nürburgring-museum als onderdeel van een permanente tentoonstelling.

Ring-record in een tuktuk gezet door bekende coureur

Foto’s: Gran Turismo Events

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)