Rolls-Royce Phantom: 1e rij-indruk

De eerste rij-indruk van de beste auto ter wereld

Rolls-Royce Phantom 2017
Rolls-Royce Phantom 2017
Rolls-Royce Phantom 2017
Rolls-Royce Phantom 2017
Rolls-Royce Phantom 2017
Rolls-Royce Phantom 2017
Rolls-Royce Phantom 2017
Rolls-Royce Phantom 2017
Rolls-Royce Phantom 2017
Rolls-Royce Phantom 2017
Rolls-Royce Phantom 2017
Rolls-Royce Phantom 2017
Rolls-Royce Phantom 2017
Rolls-Royce Phantom 2017
Rolls-Royce Phantom 2017
Rolls-Royce Phantom 2017
Rolls-Royce Phantom 2017
Rolls-Royce Phantom 2017
Rolls-Royce Phantom 2017
Rolls-Royce Phantom 2017
Rolls-Royce Phantom 2017
Rolls-Royce Phantom 2017
Rolls-Royce Phantom 2017
Rolls-Royce Phantom 2017
Rolls-Royce Phantom 2017
Rolls-Royce Phantom 2017
Rolls-Royce Phantom 2017
Rolls-Royce Phantom 2017

Het ontwikkelen van ‘de beste auto ter wereld’ kost flink wat duiten. Het is dan ook niet economisch om elke zes jaar (zoals bij de meeste auto’s) een nieuw model te introduceren. De vorige generatie Rolls-Royce Phantom hield het dan ook 14 jaar vol. Wat heeft RR in al die jaren uitgespookt?

Om te beginnen is het stuur in de nieuwe Rolls-Royce Phantom ietsjes dikker dan in de oude. Het dashboard is opnieuw ingedeeld en heeft iets weg van een kunstgalerij. En natuurlijk kijk je uit op de Spirit of Ecstasy die de weg wijst voor de langste motorkap van het land.

Hoe voelt het om in de Rolls-Royce Phantom te rijden?

In de Phantom klimmen is altijd een speciaal moment. Nog meer dan ooit tevoren is rijden in de Rolls-Royce Phantom als vliegen zonder opstijgen. Het overtreft elke S-klasse of 7-serie. Je merkt niets van de motor, voelt niets van de schakelmomenten en zelfs slecht wegdek voel je niet. Achterin voel je al helemaal niets van, eh, niets. De Phantom is er, maar toch ook niet.

Zo’n driehonderdmiljoen sensoren en camera’s scannen de weg voor je om oneffenheden in de weg te elimineren. Niet met lasers of zo, gewoon door de luchtvering te activeren. Zo mors jij achterin je Dom Perignon niet. Alle luxe, techniek en isolatie weegt wel wat. 2.560 kilo om precies te zijn. 2.610 kilo als je de lange wielbasis kiest.

Kan de Rolls-Royce Phantom een potje sturen?

Nou, dat gaat ‘m nog best goed af. Als je dat wilt, tenminste. Het stuur geeft zelfs – in tegenstelling tot de oude – wat feedback aan de bestuurder. Het zijn geen uitgebreide gesprekken, maar meer een beschaafde dialoog. Maar zelfs met de nieuwe 6,75-liter biturbo V12 voelt het ongepast om flink gas te geven – je hebt niet eens een toerenteller. En bij 900 Nm koppel bij 1.700 toeren is dat ook niet echt nodig. Gewoon surfen op de golf van luxe en souplesse. Goed, als je het écht wilt weten: in 5,1 seconden zit de Phantom op 100 km/u. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u.

Wat kost de Phantom?

In Engeland omgerekend minimaal 400.000 euro. Reken voor hier op fors meer dan een half miljoen. Maar geen zorgen: vink er een setje lamswollen vloermatten, een picnic-set, een 24 karaats Spirit of Ecstasy, gepersonaliseerde kussentjes en een autohoes bij, en je kunt er een hypotheek bij optellen.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken