De Rolls-Royce Phantom VII verdwijnt: een overzicht

Na 13 jaar gaat de huidige generatie Phantom eruit, tijd voor een terugblik

Rolls-Royce Phantom VII verdwijnt
Rolls-Royce Phantom VII verdwijnt

De Rolls-Royce Phantom VII verdwijnt nog dit jaar want de allerlaatste, in de vorm van de ‘Phantom Zenith’ worden nu gemaakt. Deze superdeluxe Phantoms markeren het einde van een 13-jarige levensloop. Om dit te vieren heeft TopGear speciaal voor jou alle Rolls-Royce Phantoms op een rijtje gezet, een rijtje dat overigens een stuk verder terug gaat dan 2003. Sterker nog: de allereerste Phantom is bijna een eeuw oud.

Rolls-Royce Phantom I

De opvolger van de Silver Ghost, die uit 1907 stamt, had behoorlijke schoenen om te vullen. De Ghost won de Alpine Trail in 1913 en werd destijds gekroond tot ‘De Beste Auto van de Wereld’. In 1925 stopte de productie van de Ghost en was het aan de Phantom I om de lijn door te trekken. De auto werd zowel in de Verenigde Staten als Engeland gebouwd.

Rolls-Royce Phantom II

Al vrij vlot, in 1929, lanceerde Rolls-Royce een nieuw model, waardoor de eerste de naam Phantom I kreeg. Deze tweede had een nieuw chassis, een verbeterde zes-in-lijn motor en verscheen trouwens ook in Indiana Jones and the Last Crusade. Altijd handig voor de naamsbekendheid.

Rolls-Royce Phantom III

Halverwege de jaren ’30 had Rolls-Royce meerdere land- en zeerecords op zijn naam staan. Als klap op de vuurpijl werd de Phantom III ontwikkeld. Deze auto draaide helemaal om personalisatie. Klanten konden hun eigen chassis en versnellingsbak kiezen, daarnaast konden ze ook hun favoriete koetsenbouwer inschakelen voor het plaatwerk. Toe maar. Dit was ook de eerste Phantom met een V12 onder de motorkap.

Rolls-Royce Phantom IV

Mocht je een discussie willen winnen over de meest exclusieve Rolls-Royce Phantom ooit: noem dan de IV. Niemand zal dat kunnen weerleggen. De productie ging van start in 1950, maar slechts een paar exemplaren zagen ooit het daglicht.

Rolls-Royce Phantom V

Een sterrenauto pur sang: de auto kwam op de markt aan het einde van de jaren ’50. Uiteindelijk zou de Phantom V tot begin jaren ’60 geproduceerd worden. Bekendheden zoals John Lennon reden er eentje. Van die man heb je vast weleens gehoord.

Rolls-Royce Phantom VI

Een auto voor de adel en de hoge piefen. Deze limousine was er ook als 6,75-liter V8 met 220 pk. In 1968 kwam de auto op de markt en werd tot en met 1990 geproduceerd. Best lang.

Rolls-Royce Phantom VII Limousine

In 2003 werd de naam Phantom opnieuw gelanceerd. Dit is ook het jaar waarin het inmiddels overbekende ontwerp gestart is. Het eerste model kwam meteen met een stevige 6,75-liter V12, goed voor 460 pk. Van 0 naar 100 kost slechts 5,9 seconden. Heel leuk en aardig, maar het ging natuurlijk om de ultieme luxe. Dat is ook gelukt want de auto werd al snel een boegbeeld van rijkdom en weelde.

Fun fact: de grootste order ooit geplaatst voor deze auto kwam van het Louis XIII hotel in Macau in China. Het hotel belde Rolls op en vroeg vriendelijk of ze er 30 klaar wilde zetten.

Rolls-Royce Phantom VII Drophead Coupé

Deze ga je hierna niet meer zien, want Rolls-Royce heeft aangegeven geen Drophead Coupé meer te maken met de volgende generatie. Geniet er dus nog even van.

Rolls-Royce Phantom VII Coupé

Een Rolls-Royce met een knop die zeg: ‘Sport’, wat wil je nog meer?

Rolls-Royce Phantom VIII

Als je er eentje wilt, moet je nog even geduld hebben. Hij komt pas in 2018 op de markt, maar Rolls is er al druk mee bezig. En hoe.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken